Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#11520] Emigrantlistene

Recommended Posts

Gjest Bjørg Chr.  Aas

Fant min farfars navn i Emigranter over Kristiania 1871-1921 Reise13.07.1906 AgatonAlbin Hans.(Kristoffers.)Det står Best.sted:Minnesota Penger:10 Betaling: Prp,formål med reisen:til sin fader,Tillatelse:R.Jeg har sett etter forklaringer til denne listen - men finner ingen. Forstår innholdet i de nevnte kolonnene slik: Han skal til Minnesota for å besøke sin far, reisen er forhåndsbetalt (prepaid) - men hva står R'en for i tillatels? og hva slags penger er de '10' - har gått ut fra at det er de pengene han har med seg?Oppgitt i hvilken valuta?Neste spørsmål er viktig for meg: Kan jeg ut va protokollen finne ut HVEM som har 'prepaid' for ham, m/navn og adr? Står det mer i protokollen om nøyaktig adr. han skal til iMinnesota?Farfar var bare på besøk der borte - kom tilbake til Norge og giftet seg osv. - men oldefar ble der og ingen vet hvor / hva etc. derfor intr. om jeg kan finne noe mer om hvor farfar dro.Oldefar finner jeg ikke i noen emigrantlister - dro tidligst høsten 1887 (farfar født olsok 88) - og som Kristianiagutt er det lite trolig han dro fra noen annen havn enn sin hjemby.Når blir emigrantlistene over Kristiania helt ajour?

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/97414-11520-emigrantlistene/
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Forkortelsen 'R' står trolig for Reisepass, og fortelkler at den reisende har vist fram et dokument som gir klarsignal for utreise. I originalprotokollen skal det ikke stå flere opplysninger enn de som er med i databasen. Man får vite at billetten er Prp, men dessverre ikke hvem som har betalt, men siden den reisende har et oppgitt mål, er det vel nærliggende å tro at billetten kom fra samme. Pengene skulle nok normalt oppgis i norsk valuta, altså kroner i 1906.Vi har liggende filer med rundt 50 000 emigranter fra Kristiania som skal ut på nettet i nær framtid, men DA har ikke fått overført filene, og vi må altså i likhet med brukerne, fortsatt smøre oss med tålmodighet. Da vil det fortsatt mangle en bit av de eldste emigrantene fra Kristiania.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.