Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Arnstein Rønning

[#11568] Rød i Hedrum

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Anne Andersdatter født på slutten av 1700-tallet, var først gift med Peder Justsen på Rød i Hedrum, gift 2. med Mikkel Mathisen, gift 3. med Even Arnesen (som overtok Rød). Er det noen som vet noe mer om Anne?Arnstein Rønning

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kristian Hunskaar

Det er kanskje ikke til så mye hjelp, men da ei Anne Andersdatter (27 år) hadde tjeneste på Rød i 1801, er det sannsynlig at Peder Justsen har ektet tjenestejenta si.Det er 4 Anne Andersdatter døpt i Hedrum i 1774. Noen av disse kan kanskje elimineres ved hjelp av bygdeboka? I tillegg er det døpt ei i 1775, men ingen i 1772, 1773, 1776 og 1777.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnstein Rønning

Takk Kristian! Jeg ser nå at du har lagt ut døpte i Hedrum for denne perioden, så da skal jeg forsøke elimineringsmetoden.Mh Arnstein

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hans Mathisen

Til Arnstein: Jeg mener du sannsynligvis skal se på Anne Andersdatter Sundby, døpt 23.01.1774, fordi da hun dør 23.04.1824 sies hun å være 50 1/4 år gammel. Da passer ingen av de andre Anne Andersdøtrene født omkring denne tiden.Anne ble født på Sundby Østre og hennes foreldre var Anders Pedersen (ca 1730-1775) og Maren Torgersdatter fra Gjone Store (ca 1733-1789). De giftet seg 1758. Du finner disse opplysningene i bygdebok for Hedrum, bind III, side 742. Og så er det antagelig mulig å bla seg videre bakover, i det minste på Gjone. Lykke til!MVH Hans

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnstein Rønning

Takk igjen, Hans! Dette høres rimelig ut. Du har god greie på Hedrum/Lardal, skjønner jeg. Andre deler av slekta holdt også til i Gjone-området (Mo og Kveldsvik). Mh Arnstein

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hans Mathisen

Det er hyggelig å kunne hjelpe til litt. Noen særlig god rede på Hedrumslekter vil jeg ikke skryte på meg. Jeg har imidlertid de eldste kirkebøkene derfra på mikrofiche, og da er det ofte ikke så vanskelig å kunne finne frem ett og annet.Hans

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kristian Hunskaar

Spørsmålet er til hvilken grad man skal stole på opplysningen om 50 1/4 år, og hvor nøyaktig dette er. Men det er nok større grunn til å regne en slik angivelse som korrekt enn om det f.eks. hadde stått '50 år'. Presten har tross alt ment å kunne være så pass nøyaktig - skjønt - opplysningen er nok gitt av de etterlatte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Det er ikke sikkert at angivelsen er mer nøyaktig mht antall år, kanskje heller mht det kvarte året.Da min ane Ola Gulbrandsson på Gåserud i Sande ble gravlagt 23. september 1770, ble hans alder oppgitt til å være 80 år 6 måneder og 9 dager. Ergo skulle han ventelig være født 14. mars 1690, om innførselen i Sande kirkebok skal tas bokstavelig (eg. nummerisk).Men da det ble skiftet etter faren Gulbrand Johansson på Bølum Bro i Sande 19. februar 1696 er sønnen omtalt slik: 'Olle Gulbrandsen werit 4 Aar gamel'. Ergro bør Olas fødselsår settes til 1692, eller kanskje helst om han allerede hadde fylt 4 år pr. 19. februar 1696.Dette har fått meg til å tro at etterslekten hadde lettere for å huske hvilken fødselsdag vedkommende hadde, enn nøyaktig hvor mange år siden vedkommende faktisk ble født.Spørsmålet blir så om de 6 måneder og 9 dager er regnet fra Ola dødsdag eller fra begravelsesdagen.mvh Are

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.