Gå til innhold
Arkivverket

[#11684] Jacob Eliassen g.27.03.1806 Askvoll Sogn og Fjordane , oppslag i kirkebok?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jacob Eliassen giftet seg i Askvoll med Helge Olsdatter 27.03.1806.Men på Familysearch finner jeg at de døper en sønn Isaak 10.10.1805.Jeg skulle gjerne ha visst hva som står angående bosted/fødested både ved vielsen og barnedåpen i 1806/1805.Håper noen med tilgang til kirkeboka i Askvoll i den perioden kan hjelpe meg.Er også interessert i opplysninger vedr. faddere i 1805. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Er der noen som kjenner til denne Jacob Eliasson? Han må ikke for veksles med mannen med samme navn som i 1801 befinner seg i Kind.Han ble gift 1797 med Inger Andersdatter , og de får barn sammen i 1810.Men i tellingen i 1801 for Sogn og Fjordane finner jeg bare denne Jacob i Kinn.En Jacob Eliasson ble døpt 23.05.1777 på Ribenes i Fjaler.Her er mange spørsmål , men forløpig få svar. Jeg håper noen har informasjon som jeg kan dra nytte av. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hei,I går kveld leste jeg litt i mine bygdebøker for Askvoll, men ingen Jakob Eliassen eller Isaak Jacobsen var å finne der.Men nå finner jeg i sffylkesarkivets databasen for gravlagde: Isak Jakobs., kaarenkemand, død 24.10.1899 på Bortne, Selje Prestegjeld. fødd 1805 !!! (fødested dessverre ikke oppgitt).Kanskje Jacob Eliasson har bodd i Askvoll bare for en kort tid? Mvh Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

P.S. Bygdebøkene for Askvoll er veldig overskuelig, alle årstaller er i tabeller. Jeg har sett på alle personer som ble født i 1805/1806.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for din interesse Barbara.Jeg har vært inne på samme tanken.Men denne Isach som dør i 1899 er nok den samme som giftet seg i Selje 1829.Derimot tror jeg at Elias Jacobsen kan være identisk med den som døpes i Fjaler i 1777 av foreldre Elias Knudsen og Daniele Danielsdatter.De giftet seg 01.04.1777 og står oppført som bosatt på Ribenes i ytre Holmedal.Dersom dette er de rette folkene , kan det forklare at det trolig er samme Jacob og Helge som døper en sønn Daniel i 1807 i Fjaler.Da står det at Jacob var gift løsgjenger.De får senere også en sønn Elias , da på Hjelle i Naistdal.Det underlige er at den Jacob Eliassen som i 1801 er gift tjenestekar i Kinn , giftet seg i 1797 i Fjaler med Inger Andersdatter.Han var fra Ousevik i Kinn og hun fra Ormehaug i Fjaler.Men hvor er da den Jacob Eliassen som ble født på Ribenes 1777 (og som trolig giftet seg i 1805) , i 1801 ? PS.Hver gang man finner et svar , skaper det mange nye spørsmål.Det må være det som gjør dette så fasinerende.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Kirkebok A 9 for Askvoll har følgende opplysninger ved vielsen i 1806:27de Martius, Copul. udtjent Soldat Jacob Eliasen me Pigen Helje Olsdtr Helle.I samme kirkebok står følgende om barnedåpen i 1805: Døbt Isaak, Faderen udtjent Soldat Jacob Eliasen Selvig og Mod. Helge Olsdtr. Helle av Førde Præstegjæld. Vid: Jomf. Samueline M. Arned.? Truels Olset og k. Jonas Præstau og Niels Danielson Hatlevigen.Selvik finnes som gårdsnavn flere steder i Sogn og Fjordane. Mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk Marianne. Da fikk jeg bekreftet min mistanke om at det var samme paret som senere fikk i allefall to sønner på Helle , selv om Jacob ved ett av tilfellene står oppført som Isachsen.Denne Samueline M. Arnet var datter av Sogneprest Peter Johan Arnet, og hun var i 1801 på gården Askevold.Selvig/k tror jeg bestemt er i dette tilfellet myntet på gården ved samme navn i Vefring.Den dukker også opp igjen på et senere tidspunkt i denne familien.Det at Jacob i begge tilfellene står oppført som udtjent soldat , vil det bety at han var ferdig med tjenesten?Og finnes det militærruller for dette området rundt 1801 som kan si noe mer om hvem denne Jacob var? Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Morsomt - da er Helge Olsdtr. Helle (konf. i Førde/Nøstdal 1796) kanskje søster til min 3. tipp-oldefar Bertel Olsen Helle f.1766, konf. 1782, hvis foreldre til Helge er også Ola Matiasson og Synneve Bertelsdtr. Helle. (s. mitt tema 10858 Innlegg 1-3). Mvh B. Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo igjen Barbara.Det hadde vært en interessant løsning . Men dersom Ola Mathiasson døde i 1769 , tror jeg ikke han kan være faren.En Helge/a Olsdatter ble konfirmert i 1797 fra Helde , Naustdal.Hun ble født ca.1780, og er nok trolig den rette.Men der er flere menn ved navn Ola der på den tiden.En kandidat kan være Ole Hansen og hustru Magdeli Abelsdatter.Jeg får studere kirkeboka litt nærmere.Men jeg føler at løsningen nærmer seg , og alt ordner seg for livets glade gutter og jenter. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Kanskje dette har interesse for noen av dere?I kirkebok A 11 for Sund, døper dette paret sønnen Daniel den 29. mai 1817: Jacob Eliassen og Helge Dort. Olsdtr, til Huse paa Sele, ellers omfarende. I anmerkningsfeltet står følgende: 'omfarende Arbeydsfolk fra Sundfiord'. Fadrene var Agathe og Brithe, Niels, Mons og Christian Sele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Marianne. Det var et interessant sammentreff , men jeg tror ikke dtte kan være samme folket.Daniel Jacobsen ble konfirmert i Sund 01.11.1833, og bodde da fortsatt på gården Sæle.' Min Helge Olsdatter' ble gift på nytt i 1821 i Førde med Niels Colbeinsen.Den sønnen Daniel som Jacob og Helge fikk i 1807 , ble gift i 1828.Ellers ser det jo ut til at Sund var tilholdsted for mange av de omreisende. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.