Gå til innhold
Arkivverket

[#11698] Introduserte, Røyken Buskerud


Gjest Rune Folkvord
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Folkvord

I oversikten over introduserte i Røyken finner jeg Guldbrand og Tharan den 13.4.1704. De hadde fått en sønn, Ole. Fars bosted er oppgitt til 'Broen'. Er det noen som vet om dette er en gård/plass i Røyken??.. eller kan det være feilskrevet og skal være 'broren'?? Jeg er egentlig ute etter opplysninger om Guldbrand og Tharan, hvem de er, og hvor kom de fra?... Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I 1663-66 Bragernes prosti, Røgen pr.gj., fulde gårder, Bryen gård finner du: Oppsitter Gunder 50 år og Guldbrand 40, sønner Olluff 12 og tj.dreng Olluff 16 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Folkvord

Hei Berit! Dette var til stor hjelp! Bukker og takker.... Du har vel ingen ide om hvor/hvodan jeg skal komme videre med Tharan??? Uansett, mange takk for hjelpen... Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Rune,Når du stopper plutselig opp på din hastige vei bakover i tid, slik nå nyss beskrevet, finnes det ofte en vei rundt problemet.Kartlegg fadderne. Ikke bare ved denne ene barnefødselen (dåpen). Prøv å følge dette paret litt fremover og bakover i tid. Kartlegg alle fadderne til alle barna. Som faddere opptrådde nemlig ofte en eller flere søsken av barnas foreldre. Om ikke så var det gjeren naboer eller 'kollegaer'.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Folkvord

Hei, og takk for tipset! Jeg skal forsøke å kartlegge faddere så langt det er mulig for å se om jeg kan komme videre ut fra disse.. Mvh. Rune F. (fremdeles amatør i 'gamet')

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

De fikk også Christen, dpt. 17/5 1705.(Id 28) Foreldre: Gulbrand Villingstad eiet. Morens navn sto ikke der, men finnes under introduserte. Faddere: Hans Husebye, Ole Villingstad, Nils? Villingstad, Aniken Husebye, Marthe Tulle siv.stand:min kone E: prestens kone, Kristi?? Om jeg har forstått faddersystemet riktig da?Flere barn ble det ikke, og jeg kan ikke finne foreldrene døde så da har de kankskje flyttet.Gift 15/10 1702 Røgen Gulbrand Christensen og Taran Aslesdt. Forlover Engebret Myre.--- Trolovet, men det står vielsesdato som overskrift, 27/8 1702 Gulbrand Christensen og Tharan Aslesdt. Forlover Jngebret Myre.Her fikk du i det minste vite etternavnene deres.Ang. Asle så finner du i 1663-66 på Villingstad tj.dreng Asle Jensøn, soldat 20 år. Og på Husebye OAsle stifsønn 23 år. Vet ikke om O skal være med eller om det er feilskrift. Christen finner du på gårdene: Guttorm, Frøttued, Clemmidtzrud, Hyggen og Baarsrud.Alt funnet her på DA i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Folkvord

Hei Berit! Ja du er en reddende engel, ikke bare for meg men for mange andre her som også har problemer med å finne sine forfedre.... Av det du har funnet ut for meg er det mye å gripe tak i så jeg får bare takke deg for bryderiet du har hatt så langt. Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Dagfinn Langsøe

Her er noen kommentarer.1.Den 23.3.1704 ble det begravet et dødfødt barn for Gulbrand Broen. Jeg finner ikke noe om den angivelige sønnen Ole.2. Faddere til sønnen Christen skal etter mitt skjønn (mikrofilm) være Hans Husebye, Ole Villingstad, Nils? Villingstad, Aniken Husebye, M(ar)the huusmans og Kirsti Olsdatter Veareyet.3. Gulbrands far kan være Christen Gulbrandsen Clemidsrud, som er nevnt i tingbøkene fram til 1685.4. Foruten Broen er det nevnt to bebodde plasser som kan være den samme plassen, nemlig Myrebroen og Vangsbroen. I 1696 har Asle Pedersen på Myre-eje vært utsatt for en ildebrand, og parets forlover var Engebret (Tostensen) Myre, så det kan tenkes at Asle Pedersen var Tarans far, og at paret holdt til på plassen Myrebroen i 1704.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.