Gå til innhold
Arkivverket

Timpeltu


Aѕbjørn Værnеѕ
 Del

Recommended Posts

Bestemor brukte å kalle loftet sitt for "Timpeltu". Jeg vet ikke sikkert hvorfra hun hadde dette navnet, men har vel trodd det var noe hun var vant med å kalle loftet hjemmefra. Hun var fra Ålesund, men bodde i Valdres på sine eldre dager. Det er fra Valdres jeg kjenner begrepet.

Når jeg søker ordet på Google så er det ikke stort med treff. Det er en knaus i Etne som heter "Timpeltut". Det kan være et mulig opphav til ordet, da min bestemors bestefar var fra Etne-traktene. Ordet finner jeg ellers bare i en ordliste fra Tasta historielag (Stavanger), der det beskriver brattheng. Ordet er der forsøksvis forklart som en sammenstilling av "Tempel" og "tue". Som betegnelse på et loft er det vel humoristisk ment antar jeg, som noe som ligger høyt oppe. Det er også mulig at betegnelsen kommer fra nettopp Stavanger-traktene, da damen som bodde i huset i Valdres før min bestemor kom fra Stavanger.

 

Jeg forventer ikke å finne ut mer om nettopp dette ordet, men det hadde vært artig å høre andre tilsvarende navn på husets kriker og kroker - fra gammelt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ved en lenke fra KILDER FRA SOLA. Under BYBERG finner du husmannsplassen TIMPELEN, nå bruk nr. 3. Plassen ligger er en bratt skråning i et ellers flatt område.På denne plassen ble morfar til kona mi født i 1857, men jeg kjenner ikke til hva navnet betyr.

 

BRUK 3, TIMPELEN

 

Timpelen var husmannsplass frå ikr. 1765 til 1869 då Lars Kristianson, son til femte og siste husmannen, Kristian Larsson, kjøpte plassen. Lars var såleis den sjette mannen på Timpelen. Dei fem husmen­nene vert omtala under husmenn. KILDER FRA SOLA:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.