Gå til innhold
Arkivverket

[#11758] Tjuvholmen i Lindås , Hordaland.


Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

Tjuvholmen ligger i Rafjorden, i Hagl-sundet imellom Håøya og dagens Lindås komune.Forleden leste jeg faktisk en historie om at denne lille holmen i Rafjoredn(Radøyfjorden) i eldre tid ble brukt som rettersted for kriminelle. Dette var heilt ny informasjon, og jeg er derfor veldig interesert i om noen kjenner til dette. Og serligt om det er beskrevet noen steder. Kjenner noen til noe, er jeg faktisk glad for al informasjon. Mvh Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Denne linken var jeg klar over Fjogstad,historien over de gamle retterstedene i Bergen hadde jeg ogaå. Det er nok flere Tyvholmer, den som låg utenfor Sandviken, og den som jeg er på leiting etter noe lenger nord. Men mange takk for din hjelp.Mvh Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Norsk Stadnamnleksikon ved Jørn Sandnes og Ola Stemshaug har opplysninger om Tjuvholmen. De viser bl.a. til en artikkel av Gustav Indrebø i Festskrift Qvigstad i 1928. Han mener at navnet, som finnes en rekke steder langs kysten, og i tillegg i en del innsjøer, og gjerne nær samlingssteder som kirker eller havner, de fleste steder har hatt funksjon som rettersteder. På hollandske sjøkart fra 1600-tallet er flere av disse Tjuvholmene utstyrt med galge og stegl.Tjuvholmene ligger normalt åpent og lett synlig, slik at ferdafolk kunne bli minnet om hvilken skjebne som kunne vente den som forbrøt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.