Gå til innhold
Arkivverket

[#11788] Jeg hjelper deg gratis!


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg må bare tilstå at jeg gjorde det samme som Jan her da jeg var ny, men det var på nyhetsgruppe for slektsforskning. Det blir kanskje ikke det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catarina Lund

Hej Känner någon till något om Martin Kristoffersen, troligtvis född 1881 i Løkkeberg? Död 1958 i Oslo. Han var timmerman och gift med Tora. De hade fyra barn, tre döttrar ( Mary , Tordis och Ingeborg) och en son som hette Oskar.Tack på förhandCatarina Lund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hei Catarina!Du burde lage et eget tema for dette spørsmålet, med en dekkende overskrift. Da tror jeg du har større sjanse for å få hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

til Jan Frode Jeg vil foreslå at du går ut med tilbudet i nyhetsgruppen no.fritid.slektsforsking.etterlysingDe fleste har adgang til nyhetsgruppene og der har man mulighet til å opprette tema for hver enkel sak og man kan kjøre så mange saker man bare ønsker.De som ikke har adgang til disse nyhetsgruppene, bør ta dette opp med sin nettleverandør, men etter hva jeg vet har alle Norske nettleverandører tilrettelagt for denne hetsgruppen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

til Andreas (30) Ja det er klart, men det er ofte forsinkelser der, slik at en direkte bruk av nyhetsgruppen er betydelig bedre. De som leser nyhetsgruppen svarer gjerne også direkte til nyhetsgruppen og det er raskere.Ofte vil man da oppleve at de som svarer på andre måter, kommer med samme svar til samme spørsmål og da til svar som allerede er gitt :=))Anbefaler at man går direkte til nyhetsgruppen. En annen fordel er jo at meldingene kan lastes ned til ens PC og dermed kan man lese meldingene i ro og fred uten nett-tilkobling. For alle som ikke har ADSL eller løsninger som er 'prisuavhenging' av oppkoblingstiden, er det også den rimeligste løsningen. Oppkobling av programvaren til å lese nyhetsgrupper er beskrevet i det enkeltes programvare. Jeg vil tro at en bruk av hjelpefunksjonen til programmet vil gi den hjelp som trenges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Et lite tillegg. Adresse tilhvor man kan finne beskrivelsene for en delprodukter er Lenke hvor man under respektive programutgaver av Outlook, vil se beskrivelsen for oppretting knyttet til News/nyhetsgrupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Jeg er enig med Otto at det er langt mer komfortabelt og praktisk å lese nyhetsgrupper med f. eks. Forté Agent eller Outlook Express. Men dersom man skulle være så uheldig å ikke ha adgang til nyhetsgrupper gjennom sin nettleverandør, går det alltids an å lese og skrive via Google.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

det er jeg enig i, men jeg tror mange ikke en gang har prøvd å se om sin egen nettleverandør har nyhetsgruppen.Og glem ikke at der finnes også ressurser til stede som nettopp har den hjelpen som enhver trenger akkurat i det øyeblikket.Så hvorfor ikke få den hjelp man trenger av sin nettleverandør til å få dette på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sætrehaug

Eg søker ett Mcal Olsen Grandgard fød 07.05.1832. Utvandra til U.S.A. den 05.04.1867. Finn ikkje om han hadde med seg sin familie til Amerika og kor for han henn i Amerika.Takker om du kan hjelpe meg.Mika var frå Hoff i Søndre Land

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jon Sætrehaug, jeg anbefaler deg å lage nytt innlegg om din M(i)cal med skikkelig heading, slik at den får den oppmerksomheten den fortjener.Dersom du ser på datoen for det første innlegget i denne tråden, er den ett år gammel! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anita Mikkelsen

Heisann jeg er ny i gamet :o) Har i flere år lurt litt på å begynne men har liksom ikke kommet i gang... Dette er ikke helt lett, spesielt da etternavn ikke følger personene men man må lete etter fornavn. Det vår familie lurer mest på er hvem vår mor-mor er, hun giftet seg med Karl Martinsen som er født 1897,hans far het Martin Johansen og var født i 1858. Vår mor-mor het Anna, det er det hele vi vet.Vennlig hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Hei Anita!Følger opp Laila sin oppfordring med at det kan være lurt å lage sitt eget innlegg.Og husk på å få med all informasjon. I ditt tilfelle bør du få med: hvor i landet du søker? hvor kommer f.eks. Karl Martinsen fra? Dessuten er all informasjon du har om personene du søker etter relevant, så det er bare å fylle på! Bare husk på at informasjonen ikke skal være til skade for nålevende personer.Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Anita: For meg var det faktisk best å starte med dem jeg visste mest om, og jeg startet da med å finne dem på folketellinger og kirkebøker på mikrofilm. Da jeg begynte med slektsforskning i 1996 hadde jeg ikke tilgang til PC eller internett. Hadde heller ikke særlig mange å spørre om hjelp, så der er du mer heldig enn jeg var.Da jeg begynte å bli litt mer dreven på å se mikrofilmer og kirkebøker på mikrofilm, tok jeg fatt på mammas farside. Alt vi visste om han var at han var født 22.03.1895 eller 1896 i Trondheim, og mamma husket navn på noen søsken. Trondheim er en ganske stor by, og det var svært mange kirkebøker å velge imellom. Mamma trodde vel det var på Lade eller Lademoen, og derfor begynte jeg der, men selv der var det mange mikrofilmer og kirkebøker å velge mellom. Han og mormor ble skilt ganske tidlig, så selv om mormor lever var det ikke så mye å hente der, og alt hun visste var at foreldrene hans var nordfra og navn på hans søsken. Etter 3.mikrofilmen fant jeg han som døpt, og fikk da foreldrenes navn, men så var det stopp. Etter den 6.mikrofilmen fant jeg en bror av han som konfirmant, og han var jo født på Nesna på Helgeland. Dermed begynte 'snøballen' å rulle. Det viste seg at hans 3 eldste søsken var født i Nesna på Helgeland.Du vet kanskje noenlunde hvor din bestefar født i 1897 bodde. Ditt nærmeste bibliotek har kanskje oversikt over mikrofilmer eller mikrokort, og hvis du er heldig så har de en mikrofilmfremviser som du kan bruke der? Du vet sikkert noenlunde når din bestefars og bestemors eldste barn var født, og jeg ville startet med å prøve å finne din bestefar som gift. Det er fint å kunne spørre her om hjelp, men man må som regel til med mikrofilmer eller mikrokort før eller senere likevel. Heller ikke alt som er ute på nettet er riktig, og det er ikke alle kirkebøker o.a. som er utlagt. Bygdebøker o.a. kan være greie å ha som veiledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Mikkelsen

Hei Heidi :o) Tusen takk for hjelp. Joda det stemmer det,det er de, men så langt (kort hadde jeg kommet) :o)Nå har jeg også lagd et eget emne på dette så jeg venter spent..... jeg har flyttet til sørlandet så kirkebøkene kommer jeg ikke så lett til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.