Gå til innhold
Arkivverket

[#11810] Markus Estensen Wang, Ålen, S-Trl (1700-tallet)


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Hus 138 (Rb): Første eier (som man vet) Jens MALLING som i 1739 ble gift med Anne Clausd. Det kan ikke finnes at disse hadde noen barn i ekteskapet, men derimot hadde Jens i 1737 datteren Marie med Siri Rasmusd og samme året sønnen Jens m Berit Iversd. Jens Malling er noen år oppført som arbeider ved Kongens gruve, men han har trulig flyttet fra Røros, da en seinere ikke finner navnet hans..(sitat slutt).Under Strømmevollen vestre er nevnt Molingdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Funnet ei til som antakelig er med i søskenflokken. Det er Maritte, antakelig oppkalt etter sin mor, for jeg tror at det dreier seg om barna til Rasmus Erichsen Norfior og hustru Maritte Pedersdatter. Denne Rasmus Erichsen som dør i 1761 er nok Rasmus Erichsen Norfior, for han lever ved skiftet etter kona Maritte i 1743 og blir i skifteprotokollen kalt Norfior. (Det er forøvrig en annen Rasmus Erichsen Norfior som dør allerede ca 1691 med enke Gunhild Olsd Dybdallen. De har felles datter Anne). Så da blir det vel å forsøke å finne skiftet etter Rasmus Erichsen i 1761.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei!Jeg går ut fra at du har sjekket ut Marie Jensdatter fra Ålen - jeg mener at hun ikke er født der. Da er jo denne Marie fra Røros nærliggende og en god kandidat. Og da kunne det vel tenkes at hennes Rørosslekt av og til tok turen til Ålen og ble faddere på hennes barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Hei Astrid! Jeg har egentlig ikke sjekket noe som helst i Ålen, bare konstatert at bygdebokforfatteren ikke vet hvor hun kom fra.Markus og Marie hadde følgende barn:Esten f 1761 (oppkalt etter farfar)Rasmus f 1764 (kanskje oppkalt etter onkel eller mormors far, som døde 3 år tidligere)Jens f 1766 (oppkalt etter morfar)Ole f 1768 (kanskje oppkalt etter onkel)Sigrid f 1770 (kanskje oppkalt etter mormor)Marit f 1775 (kanskje oppkalt etter tante eller mormors mor)Navnene glir ganske så rett inn i den aktuelle familien på Røros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.