Gå til innhold
Arkivverket

[#11827] Rauland eller Hjartdal?


Gjest Solfrid Therese Henriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest John Nordbø

Er litt interessert i denne delen av Telemark,så her kommer nok et innspill: Ca 1750 ble Johannes Pettersen født, for i 1801 er han oppført i tellingene for Hjartdal(Hierdal) under 2624 - 51 år, gift 2.gang med Margit Svendsdtr. 28 år, med felles sønn Petter 2 år. De står oppført under gården Sønland, Tuddal Sogn, Hjartdal. 24/6-1803 blir sønnen Sven Johannessen Sonland født, samme gård, samme sted. I matrikelen for 1900 kalles denne gården for Sønderland, og det heter den fremdeles, nærmeste tettsted er Sauland! Det forsterker jo teorien om at det egentlig står Hjartdal og Sauland i Johanne's papirer, kanskje var foreldrene en snartur på slektbesøk i Sauland da datteren ble født, hvem vet? Litt pussig er det jo at prestegården i Tuddal ser ut til å hete Traaer gård, for i 1900 bor provsten her? Går det an å sjekke om Gunnerius sognepresten virkelig bodde i Rauland på Traaen gård eller i Sauland på Traaer gård? Her er det jo absolutt muligheter for feiltolkninger.John Nordbø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

I 1865 er Svend Johannesen lodbruger på Rønningen i Tuddal. Han er 63 år gammel og gift med Aase Torjusd., 67 år. Dette må være den Svend Johannesen Sønland som ble født i 1803. Men om dette er den som er far til Johanne er mer uvisst. Aase Torjusd. var kanskje i eldste laget da Johanne ble født. Det bor også en annen Svend Johannesen i Hjartdal i 1865. Han var fra Kongsberg og ugift. Det er sannsynlig at en av disse to Svend'er er faren til Johanne. Men hvem er mora? Hun bodde antakelig der Johanne ble født, kanskje i Solum. Attesten fra Gunerus tyder på at Johanne kom til Rauland og ble konfirmert der. Så spørs det om dette kan bevises.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Søkte FamilySearch enda en gang , nå gifte: Svend Johannesen f. 20 sept. 1816, far: Johannes Svendsen. Gift 6 Mai 1849, Hjartdal, Telemark. Notes: Husband previously married. Additional data in original record. Hans kone var Maren Kristine Hansdatter f. 5 Januar 1817. Hennes far: Hans Glitterberg. Kan dette være Johanne Matheas far som har giftet seg på nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Endelig ser det ut som om jeg har funnet henne. Jeg har søkt gjennom alle annex i Rauland og litt til for fødte 1842-47 og konf.1858-66, og der var det ingen ting.Vinje kirkebøker, Konf. 17/10 1858 Rauland Johanne Mathea Svendsd. Storli, f. 26/2 1842 Solum pgj. Foreldre: Svend Johannesen, Marthe Marie Pedersd. Vacc.att. av provst Wettergreen.Solum: F. 26/2 1842 Johanne Mathea, ekte. Foreldre dagarb. Sven Johannesen og h. Marthe Maria Pedersd. Klosterhaugene. Faddere: Anne Olsd. Klosterhaugene, Maren Larsd. ibid, Peder Hansen Aabye..., Jens Hansen Halling, Jens Torjussen Graaten. Hj.dpt. av Mad. Amundsen 6/3, bekreftet i Sol.krk. 19/6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

En liten rettelse. Svend Johannesen som var skomaker, 45 år, født i Kongsberg med bosted Hjartdal 1865, var fraskilt, ikke ugift. Alderen stemmer ikke helt, men en skal ikke se helt bort fra at dette er faren til Johanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Hjertelig takk alle sammen! Utrolig! Nå vet jeg hvor jeg kan lete. Ser ikke helt bort i fra at denne Svend som gifter seg for andre gang, i Hjartdal 1849, er Johanne Matheas far. Det forklarer hvorfor sansynligvis Johanne Mathea bodde i Hjartdal, og antaglig flyttet til Rauland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Ketil Firing Hanssen

I følge IGI på familysearch giftet Svend Johannesen seg 12. mai 1839 i Hjartdal med Marthe Maria Petersdatter. Han var 21 år, hun 27. Dermed kan Svend Johannesen Sonland, f.24/6-1803 i Hjartdal utelukkes. Det kan imidlertid ikke skomakeren fra Kongsberg, som i følge FT-1865 var 45 år gammel (f. ca. 1821).På Kongsberg døpes (IGI) 19. juli 1817 Svend, sønn av Johannes Svendsen og Marthe Baalsdatter. Farens navn stemmer med det som er oppgitt ved Svends ekteskap i 1849 med Maren Kristine Hansdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Takk! Men hvordan finne ut om det er riktig Sven som giftet seg i 1849? Hvis han var fraskilt, så står det vel noe om det i kirkeboken, ihvertfall ved neste giftemål (se 28.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Svend Johannesen er oppgitt som fraskilt i 1865. Han var nok enkemann da han giftet seg i 1849. Kirkeboken kan inneholde interessante opplysninger som kan føre deg videre.Det vil sannsynligvis eksistere skifte etter Marthe Maria Pedersdatter omkring 1845-1849.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Solfrid Therese Henriksen

Satt i går kveld/natt med Hjartdal kirkebok.Sleit skikkelig med å lese, mye utydelig. Dette fant jeg: 30/5 1839 Dødfødt drengebarn Foreldre: Skomakersvend(?) Svend Johannesen og hustru Marthe Maria Petersdatter J.....stu(?) i Aafos(?) 8/6 1840 Marthe Foreldre: Skomager Svend Johannesen og hustru Marthe Maria Pedersdatter J.........(?) i Sevaaland(?) under Midtbøe Merknad: Barnet var(?)............ 1839 døde mandtjøn nr. 5 dødsdag 30 mai 1839 begravelsedag 11 juni Dødtfødt drengebarn. Stand, haantering og oppholdsted(?) fra Luiten(?) Copulerede 1838 Ungkarl og skomager Svend Johannesen fra Kongsberg 21 aar Pige Marthe Maria Petersdatter Klevene 27 aar gammel. Forlovende: Hans Olsen Glittenberg, Kittil Gjermundsen Flatland. vielsedagen: den 12 mai 1839. Tilgangs Lister innkomne til sognet 1839 Marthe maria Petersdatter Kleven 26 år håndtering: ?j(?)...pige hvorfra ankomne: Solum med attest af 10 april 1839 Svend Johanmesen 23 år Skomager hvorfra ankomne: Kongsberg attest af 12 april 1839.Jeg må gå igjennom denne filmrullen flere ganger for å forsøke å tyde det som mangler.Hadde håpet å finne f.eks denne familien utflyttet til Solum, da datteren Johanne Mathea blir født i Solum i 1842. Denne Svend Johannesen som 6/5 1849 gifter seg i Hjartdal (f. 20 sept. 1816)gifter seg med ei Maren Kristine Hansdatter .Det står at han har vært gift tidligere (familySearch).Hennes far: Hans Glitterberg! Det er sansynligvis riktig Svend, og hans svigerfar Hans Glitterberg var forlover i Svends første bryllup med Marthe Maria! Jeg må sjekke dette opp i orginalkilden.Da er det nok sansynelig at den fraskilte skomakeren fra Kongsberg er rett mann....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

I tilgangslistene over innkomne til sognet står det at Marthe Maria hadde attest datert 10 april og Svend 12 april . Er det disse datoene som de kom inn i sognet på? Er det slik å forstå at hun da kom rett fra Solum og han fra Kongsberg? Det er litt merkelig, da Marthe Maria føder 30 mai, barnefaren skal være Svend.Ville jo tro de hadde vært sammen, det er et stykke mellom Kongsberg og Solum . De ble viet 12 mai. Kan det tolkes at Marthe Maria er i fra Solum eller var det bare der hun kom flyttene fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Er enda mere forvirret nå. Fant Marthe Maria under utflyttede i Solum: Tjenestepige Marthe Maria Petersdatter (utydelig dåpsdato) Oppgiven datum: 1829, til Hjartdal(+noe utydelig) attest 10/4 1839. Hvorfor står det notert attest 10 år senere en den oppgivene dato? Selv om noe var utydelig , synes jeg årstallene er tydelige. Hvordan var praksisen når det gjaldt flytting? Marthe Maria og Svend Johannesen kom til Hjartdal i 1839, med hver sin attest. Marthe med denne attesten fra 10/4 1839.Hvordan har det seg at den er skrevet inn for hennes utflytting i Solum i 1829? Hun kom tilbake til Solum en gang før/i 1842, da datteren ble født da.Kan presten ha skrevet det inn da? Jeg lurer på om jeg har avlest feil.Er det noen som har tilgang på kirkeboka fra Solum som kan tyde dette for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg skal se om jeg kan få slått det opp i løpet av kvelden. Men det du skriver her er litt forvirrende. Står flyttingen innskrevet i kirkeboka for 1814-33 eller for 1833-45? Det hadde vært fint om du har sidetallet også, så jeg slipper å bla meg gjennom så mye.Ellers var det vel så som så med disse flytteattestene -- folk brydde seg ikke så mye med dem dersom ikke det ble forlangt av arbeidsgiver eller øvrighet på det nye hjemstedet. Derfor kan det godt ha tatt noen år etter selve flyttingen før den ble skrevet.mvh Leif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Det står NO 278 Solum 1833-1855 på boksen.Har ikke sidetallet, men kan se på det i kveld igjen.Er klar over at det jeg skriver er forvirrende. Jeg har ikke helt tråden i det selv. Tror derfor jeg må ha lest feil eller tolket noe feil. Tror at Marthe Maria er død før 1849, da hennes mann Johannes Svendsen gifter seg på nytt i Hjartdal 6/5 1849.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Nå har jeg gravd i kirkeboka. Under udflyttede 1839 finner jeg 'Tjenestepigen Marte Maria Petersd. Klevene u/Bolvig'. I rubrikken ved siden av står en dåpsdato som ser ut som 3/4-1812. I Solum 3 (1761-1814) side 178 finner jeg denne dåpen, ført 17. mai 1812: 'Marthe Maria fød 17. April af foræld. Peder Pedersen og Maren Pedersd. Aafos, fad. Marte Pedersd. Aafos, Kari Hansd. ibid, Ole og Jacob Aafos, Peder Pedersen Elset'Dermed er Marte Maria solid plassert. Du kan se en eldre halvsøster (som trolig er død som liten) og slekta hennes her: LenkeJeg er litt usikker på hvem Maren Pedersdatter er foreløpig, Peder må ha funnet henne utenfor sognet. Dette får jeg heller komme tilbake til.mvh Leif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Hjertelig takk! Nå ble jeg glad! Har jobbet med å finne datteren Johanne Matheas opphav i mange år. Hof bygdebok og folketellingen 1865, Botne skrev Rauland og Hjartdal som fødested. Det var først etter hjelp her i forumet at alt har løstnet.Takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Før du jubler for mye: Det ser ut til at jeg har vært litt for kjapp her. Det er nemlig skifte etter Peder Pedersen Elset i 1816, hvor Karen Isaksdatter er oppført som død tidligere (ca. 1810) -- her er ikke nevnt verken kone ved navn Maren Pedersdatter eller datter ved navn Marthe Maria. (Derimot er nok dennne mannen identisk med fadderen Peder Pedersen Elset i den tidligere omtalte dåpen.)Dermed er neppe denne mannen gift med Maren Pedersdatter i 1812 ... her må jeg ha ei tenkepause og grave litt videre. Du hører fra meg i morra.mvh Leif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Buverud

Peder Pedersen Aafoss/Elset hadde jo en eldre bror med samme navn, født i 1759. Døde han som liten, eller kan han være far til Marthe Maria?Vet ikke om noen av de nedenstående kan være mor til Marthe Maria:1) Maren Pedersdatter, døpt i Solum 9 Aug 1772; Foreldre: Peder Andersen Tinholt/ Haukenesodden og Anne Rasmusdatter 2) Maren Pedersdatter, døpt i Solum 5 Nov 1780; Foreldre: Peder Vasdalen og Karen Rasmusdatter 3) Peder Aabye og Anna Michelsdatter har også en datter til dåpen i Solum 25 Apr 1777: Maren Sophia. 4) Peder Christensen og Maren Eliædatter har Maren Dorthea til dåp i Solum 27 Oct 1781. Jeg vet heller ikke om det er de samme foreldre på de første to barna som det er på nummer 3, som jo er hovedpersonen her?Lars Pedersen; døpt i Solum 1 Jul 1804; Foreldre: Peder Pedersen og Mari PedersdatterSara Pedersdatter; født 2 Jan 1811; døpt i Solum 27 Jan 1811; Foreldre: Peder Pedersen og Mari PedersdatterMarthe Maria Pedersdatter; født 17 Apr 1812; døpt: i Solum 17 May 1812; Foreldre: Peder Pedersen og Maren PedersdatterNils.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Buverud

God mulighet for at ditt forslag er det rette foreldreparet Leif!Såvidt jeg har kunnet finne ut er Peder (døpt des 1765) sønn av Peder Pedersen Dalen/Kindalen og Maren Jørgensdatter Kroken u Hvala.Maren (døpt 1773) mener jeg å være datter til Peder Larsen Myra/'Bergenhoug' u/Prestegården og Sara Johansdatter Wærket.De er jo også mulige kandidater til å flytte på seg siden de bor under kummerlige kår. De må jo i så fall flytte mellom 1801 og 1804, - dvs hvis det er de som får sønnen Lars (også navn i slekten) i 1804. At de fikk en datter Sara i 1811 passer jo i såfall perfekt, for å kunne kalle opp Marens mor. Nils....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Uansett hva jeg tar i for tida, så ender jeg i Valebø ...Jeg har kommet fram til mye av det samme som deg, men det som forvirrer meg nå er denne Peder Pedersen senior. I 1801 bor Peder og Marthe hos sin sønn Halvor på Kjendalen: LenkePeder skal være 65 år og således født ca. 1736. Jeg finner ingen Peder Pedersen som er døpt i Holla på den tida. Derimot ser jeg at en Peder Pedersen Borstad er konfirmert i 1748. Jeg vil helst tro at denne karen er sønn av Peder Christensen Dalen u/lille Vale og Marte Ambrosdatter -- de har en Peder i 1728 og kan evt. ha fått en til som ikke har kommet inn i kirkeboka.mvh Leif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Indisiene hauger seg opp. Blant konfirmerte i Solum 1814 finner jeg Peder Pedersen fra Åfoss, 'fød i Holden 98'. Så da er det vel ikke så mye mer å lure på.mvh Leif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Den 11. september 1796 gifter ungkar Peder Pedersen Kindalen seg med pigen Maren Pedersdatter Bergenhoug i Holla. Det ser ut til at Nils har skutt innertier.mvh Leif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.