Gå til innhold
Arkivverket

[#11848] Familien SALVESEN fra Grimstad/Risør?.


Gjest David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Gjest Karsten Krambs

Jeg har følgende på Aanon Salvesen; læg mærke til at denne er LODSOLDERMAND. Men de to hustruer passer ikke ind.AANON SALVESEN, (SALVE HANSEN1, OLE SALVESEN2, SALVE OLSEN3), lodsoldermand, sea pilot, born Sep 14, 1794 / died 1861 Hesnæs, Fjære, Aust-Agder, Norway.He married ANNE ELISABET SALVESDATTER (DOLHOLDT) born 1792 / died 1836.He married Oct 05, 1841 HANNE DORTHEA MØLLER born 1813 / died 1873. Her father was skibskaptajn, sea captain, Niels Møller, Arendal.Children are recorded under both Salvesen and Aanonsen.Children of AANON SALVESEN and ANNE ELISABET DOLHOLDT are:i. SØREN AANONSEN SALVESEN, born Oct 30, 1818 Fjære, Aust-Agder, Norway. Handelskontorist, commercial clerk.ii. SALVE AANONSEN SALVESEN, born Aug 06, 1821 Fjære, Aust-Agder, Norway.iii. LOVISE AANONSEN SALVESEN, born Oct 23, 1825. Lived as a widow after skibskaptajn, sea captain, Kristian Olsen, på Hesnæs. Children: Christian Christensen born Nov 21, 1831, Anne Elisabeth Christensen born Oct 22, 1858.iv. OLAVA KRISTIANE AANONSEN SALVESEN, born Mar 22, 1828. Fjære, Aust-Agder, Norway. Unmar-ried lived in Kristiania.v. FREDERICH ANTHON AANONSEN SALVESEN, born Oct 04, 1832. Fjære, Aust-Agder, Norway.Children of AANON SALVESEN and HANNE DORTHEA MØLLER are:i. NIELS MØLLER AANONSEN SALVESEN, skibskaptajn, sea captain, born Feb 28, 1845 Hovaag, Aust-Agder, Norway.ii. ANNE ELISABETH AANONSEN SALVESEN, skibskaptajn, sea captain, born 1849 married to agent JULIUS HENRIKSEN.iii. MARIE AANONSEN SALVESEN, born 1851. Unmarried.Aanon Salvesen førte i 1828 skibet ”Folkefesten” af Grimstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Krambs

Hej LarsI FamilySearch finder du langt flere børn til denne John Salvesen og Anna Bechmann. Hustru har to fornavne Ingeborg, Anna, Bechmann og hvis du bruger dette i kombination med John Salvesen får du 7 børn. Jeg finder ingen Louise og Margrethe.Dåbsårtal: Johanne Johansen 1835, Harald Johansen 1837, Severin Johansen 1839, Jens Johansen 1848, Agnes Johansen 1849, Anna Johansen 1852, Robert Johansen 1855.Alle børnene hedder Johansen.I starten døbes børnene i Vester Moland. Med Jens skifter det til HOVAAG.Dette fik mig til at se på Salvesen fra Hovaag.Jeg har en Johannes Tobias Salvesen, født 1809 (fra anden fil 1804?) Nes, Vest-Agder af far Salve Johannsen og mor Sissel Torgersen.Gift 15 marts 1829 HOVAAG med Ane Marie Poulsdatter. Der er børn: Maren, 1831, Marthe, 1833, Simon 1836, Poul 1840, Ole 1842, Marthe 1845, Johan 1848, Andreas 1851, Orginius 1854, Johansen 1857.Alle med efternavn Johansen som med John Salvesens børn.Da jeg tjekker forældrene Salve/Sissel får jeg børnene alle med efternavnet Salvesen: Johannes 1809, Elias 1811, Karen 1815, Ingeborg 1822. Salve/Sissel gifter sig 16 Januar 1808 i Nes, Vest-Agder.Salve Johannsen fra Nes må have en bror. Og jeg vil ikke blive forundret hvis deres far hedder noget med John, Jon eller Johannes.Mon dette er rette spor?Karsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Hei alle sammen!-nå har jeg endelig fått kommet meg på internett-bor ikke hjemme nå for tiden så jeg har ikke internett der, virkelig fint at debatten har tatt seg sånn opp,beklager at jeg nå kommer så seint inn i debatten-I en bok 'Christelig kalender' tilhørende'Agnes Salvesen Risør 1875'. her hadde hun skrevt ned datoer for venner og nær slekt:de viktigste er:-7 jan.Louise Høyer f.Salvesen døde ombord i skib'Chineseren' ved Telew?øerne 1865.-11 Feb.Lodolderm Salvesen og hustrus gullbryllup i Risør.-20 Jun.Agnes H.(Helene)Salvesen 1849.-4 Aug.'Mamaen min''4/8 f.Beckmann'Anna Salvesen 1812.-31 Aug.Harald Salvesen f.X.ansand 1838.-7 Sept.Margrethe Høyer f.Salvesen 1842.-12 Sept.(skrevet av ham selv!)John Salvesen 1796.-7 Okt.Robert Salvesen 1854.-21 Okt.Anna Salvesen født i New York.-1 Nov.Severin Salvesen f.X.ansand 1840.-22 Dec.Gottfried Høyer og Louise Salvesen bryllup Risør.Angående brevsamlingen er den muligens bundet inn av Agnes(Min Tippoldemor)-på forsiden står det'Breve fra Lodsoldermand John Salvesen fr 1876-(1883) født 12/9 1796 på gården Hestnæs pr Grimstad død 18/3 1885 i Risør'.Til sist er et telegram dat.Risør 18/3 1885 kl 3:20 e.M.her står det:fader døde idag middag og skal begraves Mandag.Margrethe her. Gotfr Høyer. i tillegg er dødsannonsen limt fast: Risør den 28 Marts -her nevnes han som Lodsoldermann(leder av av loslauget)og indrulleringsbetjent... 'han var en vennesæl hædersgubbe,alltid hjertegod og ligefrem i sin fremtræden imod dem'.'Hans helbred har i de senere år været noget nedbrudt,men alligevel har han indtil det sidste forestaaet sine Bestillinger'brevsamlingen består kansje av over 30 brev-har ikke fått lest alt innhold. Anna Beckmann er nevnt siste gang i hans siste brev dat.13/2 1883.håper noen får nytte av denne informasjonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Krambs

I pkt. 46 siger Wenche, at hendes oldemor mener der skal være 4 børn i ægteskabet Ole Salvesen, Ugland og enken Ane Paust Schlytter.OLE SALVESEN, (SALVE HANSEN1, OLE SALVESEN2, SALVE OLSEN3), styrmand, født Aug 10, 1777 Ugland, Fjære, Aust-Agder, Norge. Giftede sig med Aug 04, 1802 enken ANE PAUST SCHLYTTER født 1767 / død 1818 (enke efter coffardikaptajn KRISTEN JENSEN NORBERG død ca. 1800).Børn af OLE SALVESEN og ANE PAUST SCHLYTTER er:i. CHRISTINE OLSEN, Sep 22, 1804 Fjære, Aust-Agder, Norgeii. Xxiii. Xxiv. XxKan nogen tilføre flere informationer?Karsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Hervig

Oldemor var født i 1862 og skrev ned en beretning om et arvestykke som kom fra Ane Paust (død 1818) og hennes første mann Christen Nordberg. Hun skrev det ned omtrent 1912 og det er en ganske farget beretning, svært sentimental etter våre normer. Men, alle de fakta jeg har klart å etterspore har vært forbausende korrekte. Det er herfra jeg har opplysningene om ekteskap nr. 2 og at det var 4 barn, ikke noe mer om denne andre familien, så har noen vært borti flere barn av Ane og Ole Salvesen og/eller deres etterslekt vil jeg gjerne høre. Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Krambs

Hej WencheJeg er i gang med at læse Landgraffs ”Grimstadslægter” fra 1892 med rettelser og tillæg af 1901. Her faldt jeg over følgende:Kristen Norberg førte Hukkerten (Rundgattet Galeas) ”Dorothea Margareta” på rejse fra København til Amsterdam.Skibskaptajn Kristen Norberg på Guldsmedeengen under His (død 1800, børn Jens f. 1792 og Dorthea Winther f. 1794.Ser næsten ud som om datteren er opkaldt efter skibet.Anna Paust Schlytter, datter af feltskjær Schlytter i Arendal. Søn af denne (og må være bror til Anna) er Zacharias Sclytter, feltskjær og chirurgus i Arendal.Landgraff fortsætter: Efter sin anden mands død (må være Ole Salvesen, Ugland) flyttede hun 1816, 48 år gammel til Risør med søn styrmand Jens Norberg 26 år og datter Dorthea Winther 22 år. Dorthea Winther Norberg gifter sig med Sønnik Sønniksen.En del af dette har du allerede, kan jeg se af dine indlæg.Så her fik vi at halvbror Ole Salvesen, Udland døde omkring 1816, kun 39 år gammel. Den oplysning er ny for mig.Barn mellem Ole og Anna er Christine Olsen fra 1804. Landgraff nævner sjovt nok ikke dette barn eller flere. Hvis der skal være 3 børn mere skal dette være sket i perioden 1805 til 1815.Karsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karsten Krambs

Hej David (til pkt. 53)Jeg har analyseret lidt på de oplysninger, der foreligger fra dig. Samt studeret kommentarerne i pkt. 48/49/50, hvilke jeg er enig i. Først er det fint at du har en exakt fødselsdato 12/9-1796 på din John. Men hvad er kilden? Er det fra en dåbsattest eller andet, der kan dokumenterer oprindelsen? Andet end påtegninger på breve?Jeg har på min John dåbsdato 18/9-1796. Min kilde er sagfører A. Juels materiale fra 1912. Dvs. hvis din fødselsdato er korrekt skulle John være døbt kun 6 dage efter sin fødsel. Det er lidt usædvanligt at døbe et så lille barn så hurtigt efter fødslen. Du kan dårligt nå at invitere gæster, faddere etc.Det er nemt for alle at søge oplysninger om det man tror, det er, f.eks. i 1801-tællingen og efterfølgende søge detaljer i kirkebøgerne og ad den vej få fødsels- og dåbsdatoer. Landgraff brugte denne metode i 1890 og 1901, A. Juel brugte denne metode i 1912 og dine forfædre har muligvis gjort det samme. Hvem véd?Jeg har sammenlignet dine fødselsoplysninger om slægten med FamilySearch og 1865-tællingen. Der er afvigelser på op til 2 år på dine info op imod FamilySearch og 1865-tælling. Datter Louise 7/1-1833 / gift 22/12 / død 7/1-1865 kan ikke dokumenteres og hvis reel, må hun være født før ægteskabet. Der ses ingen børn mellem 1840-1848. Mærkeligt! Kun 1865-tælling nævner at Magrethe 1840 skulle være født i Antwerpen og FamilySearch har intet på hende og du selv nævner født 7/9-1842? Der mangler her en forklaring på Antwerpen.Ifølge 1865-tælling for 0901 Østerrisøer ses en A. Salvesen med hustru Anne Salvesen på Lars Andersens Gård. A. Salvesen er ikke det samme som John Salvesen. Forklaring mangler.Fra FamilySearch ses, at børnene fra 1835-1838 er fra Vester-Moland. Børnene fra 1848-1854 er fra Hovaag. Familien flyttede åbenbart. Hvor var de mellem 1838-1848? Anna Johanne 1852 kan ikke både være født i Hovaag og som nævnt af David i New York. Hun er ikke med i 1865-tælling. Dette savner forklaring.Jeg synes der er mange upræcise oplysninger her og jeg har svært ved at se et mønster eller en rød tråd i forløbet. Faddere fra børnenes dåb er normalt en god ledetråd til at se om det er rette familie. Der bør her være kendte navne fra slægten Hesnes til stede, hvis John fra Risør også er John fra Hesnes.David! er det muligt for dig at få check på dette i kirkebøger?Så status er, efter min mening, at begge John savner endelig dokumentation, bevis på, at de er John fra Hesnes. Der mangler en entydig dokumenteret forbindelse mellem begge disse to John og slægten fra Hesnes.Karsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Hervig

Karsten, takk igjen. Dette var interessant, spesielt om skipet Christen førte. Noe hadde jeg, blant annet endel om Schlytter-familien, Anes datter Dorothea er oppkalt etter mormoren, men skipet kan ha vært oppkalt etter dem. Jeg må finne ut hvem som finansierte det, det kan godt ha vært noen innen familien. Med et skipsnavn å gå utfra er det mye enklere å finne mer, blant annet er jeg interessert i å finne den turen Christian døde på. Jeg må visst låne inn Landgraff selv, har hittil bare sett på Risør og Arendal, men det er visst for snevert. Til Knut i innlegg 52, er Salve barn av Ole og Ane? Fjære kirkebok er i såfall neste stopp. Takk igjen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Hei Karsten!.For det første må jeg nok si at våre to John Salvesen begge født i 1796,ikke kan være de samme-men de kan jo allikevel være i nær slekt. Vi kan jo dokumentere at han bodde i Vester Moland 1835-1838 og 1848-1854 i Hovaag , videre fra 1876-1883 i Risør-den som skrev datoene som jeg har er jo datter av John Salvesen og burde kunne gi ,mer nøyaktige opplysninger enn både folketellinger og familysearch(begge disse er jo kjent for å inneholde en god del feil!) men hvis man ser i kirkebøkene ,så er jo selvfølgelig de mer pålitelige.-i notaten angående Johns gullbryllup så hadde jeg'glemt'å skrive årstallet:1882 -det gir oss bryllupsdag:11 Febr 1832-altså kan godt Louise være født i 1833! dette prøver vi å få svar på innlegg:24674.-Om Margrethe er født i Antwerpen vet jeg ikke sikkert-men når det står i folketellingen er det jo en viss sansynlighet!-Angående denne A.Salvesen som du nevner ikke kan være John!-det kan man ikke bevise bare på grunn av det står en A!-for det første stemmer alderen hans,hans kones navn og alder +hans barns navn og alder.dette er ingen tilfeldighet!-A må være en skrivefeil i registreringen,(Og det finnes det mange av!)bla. ble en som het Clear Sewell Widerberg til Olav Servel Widerberg-så dette beviser ingenting!.At Anna Johanne er født i New York og døpt ved ankomst i Hovaag-vil jeg heller ikke se bort ifra.Dette med både Antwerpen og New York kan jo ha hatt noe med at John var Los (losoldermann),men hvem vet?Og hvem var egentlig personene i innlegg 31?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Karsten Krambs

Svar Wenche pkt. 60.Hvis du har fulgt med i debatemne 24509 vil du se at der ifølge pkt. 86 kun er to børn i skiftet som arvinger efter Ole Salvesen Ugland. Skiftet er i 1913, så her får vi også at vide, at Ole er død før dette år. Jeg tror kun der er tale om de to børn vi allerede har fundet.Med hensyn til Landgraff synes jeg du skulle låne den på biblioteket, da der er en del oplysninger om Kristen Nordbergs familie.Karsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Hei jeg lurte på er det noen som har oversikt over portretter, malerier og bilder av Salvesen slekta.har verken av Agnes Salvesen eller hennes foreldre.er det noen som har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Hervig

Til Karsten, jo takk skal du ha, jeg så opplysningene om skiftet. Og Landgraff er høyt på listen over bøker som må lånes, spesielt hvis den også har opplysninger om Nordberg-familien. Så tusen takk for all hjelp. Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest David Widerberg Howden

Hei nå har det dukket opp en til bok fra familien håndskrevet-fikk låne den nå til jul. i den står det mye om min morsslekt Widerberg og Grimsgaard. men en side har min oldemor Anna J.Schaanning skrevt om sin egen familie og da om Salvesen slekta:GEN 1.)Salfue Hansen Huuseland død 1698. Gift med Ingebore Oelsdatter.Barn:1)Hans f.1689-1746 gm:Kirstine Olsd.2)Oele f.1692 d.1755 gm1)Maren Jensdtr.gm2)Maren Jonsdtr3)Sigrid(Siri)-f.1693 gm1742:Gaardbruger Lauritz Villy?? i/fra Christiania.Ingebore Oelsdatter giftede sig 2 den gang med Ole... Barn: 1.Lars.... 2.Ole Olsen Espenæs.Hun skiftet efter sin første mand i 1698 , efter sin anden mand i 1734 .i 1735 kjøber Hans og Ole de øvrige barns andel i ejendommen Nedre Huuseland.i 1745 sælger Ole Salvesen Huuseland bonde paa Nedre Huuseland til sin brorsøn Salve Hanssøn 3 skind i nevnte ejendom for 36 Rd. I Oktober 1747 kjøber han 10 skind og 3 1/2 hud av Nedre Hesnæs for 390 Rd.(thinglæst 20/10 1748 Panteregistre Bringsvær?.I 1748 sælger Ole Salvesen Bonde paa gården Hesnæs i Fjære sin anpart i Nedre Huuseland for 150 Rd. til broren Hans Salvesn og dennes sønn Salve Hansen.GEN 2.)Oele Salvesen Hesnæs var gift 1gang med Maren Jensdatter død 1744(gift tidligere med Edvard..... og havde med ham en datter Kirstin gift med Jan Pettes? og bor i Genna i Italien).2gang med Maren Jonsdatter. Barn:1)Salve f.1749 d.1813.2)Anne f.1751 gift med Keddil Erichsen Buckiw?.3)Maren f.1753 gift med .....Ugland i 1772.GEN 3.)Salve Olsen Hesnæs var gift 1gang med Ingebor Olsdatter død 1782 35 aar gl. Barn:1)Ole f.1777 gm:.....Winther.2)Jens f.1779 død 1780.gift 2gang:13/2 1784 efter Kongelig bevillning med Lovise Bentzdatter. Barn:3)Ingebor f.1784 død 1786.4)Engebor f.1786 g.m.Søren Bid.5)Bent f.1787 g.m...... Feght(fra Drammen).6)Maren f.1789 g.m......Møller.7)Johane f.1790 g.m......Bærnhou?.8)Jens f.1792 Konsul i Schweiz???gm.(fra England).9)Aaner f.1794 Lodsoldermand Grimstad g.m.D....?Miøll..???.(Uleselig!).10)John f.1796 Lodsoldermand Risør gm.....Beckmann.11)Anne f.1798 g.m. ...iølle.?efter hennes død(Uleselig!).GEN 4)John Salvesen g.m Anna BeckmannGEN 5)Agnes Salvesen g.m P.Schaanning.GEN 6)Anna Schaanning g.m F.G. Widerberg. 1.Lovise Bentzdatters forældre:2.Bent Pedersen Guldsmedengen f.1724. 3.Johanne Knudsdtr Guldsmedengen g.2/1-1750.4.Peder Bentsen Colbjørnsvigen f.1734. 5.Boel Christensdtr Munch. 6.Knud Andersen'Guldsmedengen' d.1752. 7.Anne Erichsdtr d.1754Boel Christendtr Munch datter af Christen Munch og hustru Aasse?.-Christen Munch søn af Søren Munch?-Kaptein-løytnant? under Tordenskjold. Anna Beckmanns forældre:2.Tarald Beckmann Skibsfører f.4/8-1768. 3.Johanne Margrethe Olsdtr f.10/10-1775.4.Nils Taraldsen Beckm.. 5.Barbro Aamundtr. 6.Ole Johnsen Saver??. 7.Anne Heljesdtr.Ole Johnsen Saver? sønn av John Olsen Saver? og Birgitte Olsdtr.Dette er skrevet mest mulig rett av min oldemors sitater skrevet sikkert rundt 1940-1954??håper noen kan ha bruk for disse opplysningene.GOD JUL. hilsen:David Widerberg Howden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest David Widerberg Howden

Hei endelig ser jeg at Karsten Krambs debatt er våknet til liv igjen drister meg derfor frempå,med å spørre om andre har kommentarer,rettelser eller tillegg til det jeg skrev i mitt forrige innleggsamt om noen har flere opplysninger om Beckmann slekta: 28188 (fikk ingen svar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest David Widerberg Howden

Per Nermo har spurt meg i debatten min om familien Schaanning:'Hvem kan være far til sjømann Salve Salvesen som i 1865 er 30 år og losjerer hos husmann Terje Rasmussen på Haabestad i Fjære, AA ?'Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.