Gå til innhold
Arkivverket

[#11958] En annen nøtt i FT 1865


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

En familie Amnéus innvandret til Røros fra Sverige på 1800 - tallet. I 1865 var det sju familiemedlemmer på Røros, og navnet staves AmnSus med en omvendt circumfleks over den store s'en inne i ordet. Når jeg søker landsdekkende 'børjar på Amn', får man vite at det finnes sju Amn og det er nettopp dem på Røros.Jeg sjekket FT 1900. Det finnes en Amnius på Røros og tre eller fire Amn i Christiania. Deres navn skrives Amn,us i tellingen.Hvordan forklarer dere dette??Hilsen en nysgjerrig Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk for svaret. Jeg skjønner det så noenlunde - så langt mine begrensede kunnskaper om data rekker.Det får til å tenke på et noe annerledes tilfelle. For en tid tilbake søkte jeg etter etternavnet Müller i FT 1900, og slo meg til ro med at de var å finne under stavemåten Muller. Men slik er det ikke.Jeg har oppdaget at det finnes 40 Müller i Kristiania i 1900. Hvis man går direkte inn på Kristiania, finner man dem hvis man søker 'børjar på m' eller 'inneheld ller'. Men velger man 'børjar på Mül', er svaret 'ingen funne'. Når det gjelder landsdekkende søk 1900, kan jeg ikke se noen mulighet for å finne dem som staver sitt etternavn Müller. Men det kan godt være jeg har oversett noe!!Jeg ønsker våre topp serviceinnstilte hjelpere i DA et Godt Nytt År, og håper på et svar i 2003.Mvh. Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Du finner dem alle ved å gå inn på landsdekkende søk i 1900-tellingen, og søke på etternamn lik 'm', dette fordi søket bare omfatter strengen fram til den 'u-norske' bokstavvarianten. Det er 368 personer i Norge i 1900 som kommer med i dette søket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk for svaret!!! Dette løste et 'problem' for meg - jeg fant endelig dem med etternavn Müller jeg hittil uten hell har søkt etter.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg kom til å tenke på at denne viktige informasjon jeg nå har fått, burde stå i 'Hjelp til Landsomfattande søk for folketeljingar'. Jeg er sikkert ikke den eneste som har møtt denne muren - at andre bokstaven i etternavnet er en ü eller at det i navnet finnes en 'unorsk' aksent over en eller annen vokal.Blant de 368 i søket = m i FT 1900 er det en lang rekke etternavn som begynner med Mü - Münster, Mürer, Müntz - for å nevne noen. Disse navnene kommer IKKE opp i landsdekkende søk når man søker på 'inneheld ster, rer, ntz etc. Derfor er det viktig å vite akkurat det jeg nå har fått informasjon om.MVH Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.