Gå til innhold
Arkivverket

[#11999] Funksjonell eller korrekt registrering

Gjest Sissil Bruun Sørensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Det har du rett i. Men det kan være mange årsaker til at man leter etter personer, og min hensikt var å forsøke å ivareta alle typer søk, også i tilfeller der man ikke kjenner navnet på barna. Et eksempel er der man ønsker å finne alle barn av en person, som kan være en smart måte å analysere seg fram til mulig fornavn på besteforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Da er det morsomt å gjøre en 1ste søk 'blank felt' (NN / ...). Da kommer vel alle søsken til Ole (Siverstsen) og blir identifisert via Mernader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Det er vel en slags standard at felt uten opplysninger føres med - !! - nettopp for å vise at opplysningen ikke finnes i originalen - for å unngå forveksling med et blankt felt som kan misforstås med at registrator har glemt å føre.Ihvertfall fører jeg slik når barnets navn ikke oppgis ved dåp. Og !! skulle vel være søkbart på linje med andre tegn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Ja - og da kan det være bra å ha en liste på hjelpesida for alle tegn det finnes i lignende tilfelle, slik at nybrukere (som jeg var i januar 2002) ikke fortviler over denne problemen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.