Gå til innhold
Arkivverket

[#12326] Giert Morgenstierne gift med Birgitte Glad


Gjest Øyvind Gjervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Gjervik

Ifølge Sverre Munthe har Giert og Birgitte følgende barn: Christopher Morgenstierne den eldre Maren Morgenstierne Christopher Morgenstierne den yngre Tage MorgenstierneMen det jeg vil frem til: Går det an å få tak i litteratur som omhandler Giert og Birgitte, og deres forfedres slekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Dette er nok førebels berre ein spekulasjon på opphavet til Gjertssønene (og dottera). Eg har aldri sett noko som helst som liknar prov på at dei var søner av ein Gjert Morgenstierne og Birgitte Glad -- men påstanden er velkjent frå eldre litteratur (som truleg Sverre Munthe byggjer på). Inntil vidare må ein nok likevel slå seg til ro med at det einaste ein veit om dei, er at faren heitte Gjert. Skulle einkvan koma over noko _dokumentasjon_ på opphavet deira, er eg svært interessert i å vita om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
Gjest Jan Søstuen

Denne familien blir omtalt av Finne-Grønn i artikkelen 'Oplysninger om familier i Oslo og det gamle Christiania' publisert i 'Norsk Tidsskrift for Genealogi, Personalhistorie, Biografi og Literærhistorie' bind 3, 1926 side 28-37. Her tar Finne-Grønn for seg familieforholdet mellom Glad og Morgenstierne. Barna som er nevnt er de samme som er nevnt i (1). Er det noen som har lest artikkelen og eventuelt har synspunkter på validiteten av Finne-Grønn sitt resonnement?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.