Gå til innhold
Arkivverket

[#12394] Lensmann Hans Evensen Ramstad, Fet


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Han kjøpte i 1712 Stovner i Aker som sønnen Hans overtok ved skjøte i 1741. Jeg ønsker flere informasjoner om Hans Evensen, forfedre, ektefelle, flere barn osv. Kommer meg p.t. ikke til noe bibliotek, derfor denne henvendelsen.På forhånd takk.Mvh Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Igjen vil jeg anbefale bygdebøker dersom de finnes.De kan du låne på bibliotek,og hvis du ikke kan komme dit har de sikkert en praktisk løsning med at noen andre kan levere til deg. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Torgeir Kvalvaag

Nå har jeg fått oppklart mysteriet Hans Evensen Ramstad. Takket være Jon Anjer, en broder i ånden, dukket plutselig forklaringen opp, etter elleve måneder.Dette er først i fremst for å holde dere àjour, om det skulle være noen som fortsatt er interessert. Og løsningen kan dere også få, om dèt skulle ha interesse.....Hilsen Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

HeiJeg holder på med å sluttføre siste bind av bygde- og gårdshistorien for Fet (bd 6). I den sammenheng var din notis interessant.Jeg ser av bind 3 (s. 414) at noen sønn av Even Kristoffersen, bruker av Ramstad øvre, ikke nevnes der. Jeg går ut i fra at Hans er sønn av ham?Det kunne vært greit å få med dine tilleggsopplysninger og evnt rettelser med i det siste bindet.I så fall, skriv til: trb@broadpark.noMvh Torkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at denne Hans Evensen, lensmann i Fet, slett ikke var knyttet til Ramstad i Fet, men til Ramstad i Bærum! Jeg har ikke sett kilden til at 'lensmann Hans Evensen Ramstad, Fet i 1712 kjøpte Stovner i Aker' (skal være referert i Akersgårder av Henning Sollid). Derimot finnes en sønn av Even Kristoffersen Sandaker i Aker, f. ca. 1616, sk. 25.2.1690 og hans 2. kone, Inger Pedersdtr., sk. 28.2.1709 på Ramstad i Bærum, navngitt som Hans Evensen Hauger, lensmann i Fet. Denne Hans Evensen er nevnt både på Hauger og på Jølsen. Vi regner med at dette er den etterspurte Hans Evensen 'Ramstad'. I motsatt fall måtte det ha vært to lensmenn Hans Evensen i Fet på omtrent samme tid, hvilket forsåvidt ikke er umulig. Likevel skulle det være mer sannsynlig at en lensmann med bakgrunn i Aker kjøpte jord der.Lensmann Hans Evensen Hauger var g. m. Anne Hansdtr. Bestum i Vestre Aker, sk. 3.2.1697, datter av lensmann i Aker Hans Nilsen Bestum, jfr. Nedre Romerike sk.prot. 1695-1711 fol 54Hilsen fra Jon Anjer, som venter spent på bygdeboka for Enebakkneset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

En oversikt over 'Lensmenn in Fet and Rælingen from 1520 until today' av lensmann Sverre Heggtveit er Hans Evensen Jølsen (!) oppført som lensmann i Fet fra 1711. Han kommer mellom Peder og Jens Jølsen, far og sønn. http://viking.no/lrf/loven/e_lensmenn.htmlDette er uten tvil samme Hans Evensen som det er snakk om i innleggene 1-5, og opplysningene stemmer også med det som står under Hauger og Jølsen i Fet bygdebok bind 2.Et annet spørsmål de siste opplysningene har reist, er om Hans Evensen var gift to ganger. Jeg har registrert at Anne Hansd. Stovner, gift med Tallak Jonsen Svindal, var født ca. 1702, altså en fem års tid etter at Anne Hansd. Bestum døde. Urimelig er det vel ikke. Han var tross alt lensmann etter at han ble enkemann, og han var fortsatt i sin beste alder.Hvem var i tilfelle hans kone nr. 2?Hilsen Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.