Gå til innhold
Arkivverket

[#12438] Petra Lie, tannlege

Gjest Sonja Fjellhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Sonja Fjellhaug

Jeg er ute etter informasjon om den første kvinnelige tannlegen i Norge. Hun var født i Vardal 1848, datter av Peder og Sofie Lie. Hun er omtalt i Byminner 4 2002, og dette gjorde meg nysgjerrig. Jeg har funnet henne i Christiania 1875, og 1900, men hva med årene imellom? Når døde hun? Finnes det noe igjen som kan fortelle om hvordan det var å være tannlege på 1800 tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Holsve

I boken Norges Tannlæger (Nils Bjerke, Oslo 1934) står følgende: Petra Lie, datter av landhandler Peder Lie og Sofie Janette Sørensen, f. i Vardal 11. april 1848, død 20. nov. 1907. N. T.eks. 1872, korresponderende M. N. T. F. 1905. Studerte efter tl.eks. 9 mndr. hos dr. med. Bruck, Breslau, og foretok i 1897 og 1903 studiereiser i utlandet. N. T. F. overbragte henne 2. des. 1897 lykkeønskningadr. i anledn. hennes 25 års jubileum. 'Gamlehjemmet' i Pilestredet blev stiftet på hennes initiativ og hun bidrog vesentlig til oprettelse av 'Kathinka Guldbergs barnehjem'. Hun var med til å stifte Norsk Kvindeforening til Dyrenes Beskyttelse 1893 og året efter Børnenes Forening til Dyrenes Beskyttelse. Ugift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.