Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#12519] Ola Gunderson (Oxefot) på Slinde i Sogndal

Recommended Posts

Gjest Øyvind Gjervik

Er det mulig å finne noe litteratur omkring Ola Gunderson (Oxefot) og hans slekt? NST har visstnok litt om Oxefot-slekten i Sogn, men hvem dette eventuelt gjelder, det vet jeg ikke.Han hadde en datter som giftet seg til Fjøsne: Bind 2 av Lars E. Øyane`s bygdebøker for Luster. Lars kaller henne for Britha, men har satt navnet hennes i parentes, så han er nok litt usikker på om navnet er rett. J.R. Ugulen er ihvertfall totalt uenig i navnebruken.Vel, finnes det informasjon om han?

Gjest Jo Rune Ugulen

Er eg usamd i namnebruken? Korleis veit du det? Det lønar seg som regel å halda forskjellige saker frå kvarandre:-) Elles kjem vel namnet i parentesen av at namnet hennar ikkje er kjend frå kjeldene, men at det er ei gissing frå Lars si side; kan henda grunna i namnebruk mellom etterkomarane hennar.Elles er det ein veit om denne ætta skrive i NST, og det er heller ikkje noko kjeldegrunnlag for å kalla den Oxefot. Absalons kryptiske melding om 'de Oxefødders adel' viser oss berre at det kring 1567 budde ei adelsætt med dette namnet i Sogn, ikkje noko om kvar.Kvitrud, Arne. «Ætta til Oluf Gunderson Slinde.» _Norsk slektshistorisk tidsskrift_ 32 (1990): 407–417.Sollied, Henning. «Gamle ætter i Sogn.» _Norsk slektshistorisk tidsskrift_ 1 (1928): 193–232.

Gjest Øyvind Gjervik

Hvor jeg har det fra? Et tidligere innlegg på Digitalarkivet omkring slekten Oxefot :)Denne Oluf Gunderson Slinde: Er dette den samme Oluf som har en datter som giftet seg med Lasse Olsen Venjo (f.kanskje ca.1530, d.ca.1610), senere som Lasse Olufson Fjøsne?Lars har også satt Oxefot i parentes på Ola elller Oluf Gunderson, så navnevalget er kanskje gjort på grunnlag av gjetting i forhold til funn han eventuelt har gjort. Ikke vet jeg.Kanskje jeg får ankaffe meg noen kopier av disse sidene også.

Gjest Jo Rune Ugulen

Oxefot har gått inn i litteraturen som ei nemning om denne ætta, og det er nok difor mange har nytta det. Problemet er at det definitivt ikkje er kjent nytta av denne slekta:-) Og då er det feil å tilleggja den namnet også:-) Absalons referanse til 'de oxeføders adel' kan like gjerne vera ein referanse til ei no totalt ukjend slekt i ein heilt annan del av Sogn. Det er ikkje noko som helst grunnlag for å plassera dei på Slinda.Og ja: Ola (Oluf) Gunnarsson (Gundersson) på Slinda er den same som ofte vert omtalt som Oluf Gundersson Oxefot.Skal du setja deg inn i sogneslekter, kjem du i det minste ikkje utanom Henning Sollieds artikkel frå 1928. Den er eit viktig grunnlag for seinare granskingar. Så eg vil absolutt rå deg til å skaffa deg kopiar av den.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.