Gå til innhold
Arkivverket

[#12547] Anna Marie Josefa Hendriksen, født Gimsøy i Lofoten 08.04.1889


Gjest Svein Magnar Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Magnar Hansen

Anna Marie Josefa Hendriksen ble født den 08.04.1889 på Gimsøy i Lofoten. Hennes far var Hendrik Hansen, f. 1853. Etter at hennes mor døde da Anna ennå var ung, måtte hun ta tjeneste i Kvæfjord. Jeg vet imidlertid ikke hva hennes mor het, når hun eksakt døde, og hvor mange søsken hun hadde.Er det noen med tilgang til opplysninger om Gimsøy som kan hjelpe med dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

I 1875-tellingen for Vågan finnes en Henrik Hansen f. 1852 i nabokommunen Gimsøy. Ellers vet jeg av egen erfaring at Gimsøy er vanskelig fordi kirkebøker gikk tapt i en kirkebrann.Mvh Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Magnar Hansen

Hjertelig takk til deg Torgeir Kvalvaag.Når det gjelder faren, Hendrik Hansen så antar jeg at det er ham som i I folketellingen av 1865 bor hos Johan Ulriksen (F. 1815 på Gimsø) og hans hustru Gjertru Rasmusdatt ( f. 1835 i Odal), på Haugen i Vågan. Hendrik var da 12 år. På samme tidspunkt logerer foreldrene til Hendrik, - Hans Mekalsen og Lovise Mathisdatter, hos Johan C. Svane (F. 1820 i Vågan) og hans hustru Mekolina Nilsdatter (f. 1822 i Gimsø), på Gravermarken i Vågan. Foreldrene hadde fortsatt søsknene til Hendrik, - Johan Hansen på 2 år og den nyfødte Ane hos seg. I 1875 var Hendrik tjenestedreng hos Ole og Ingeborg Hansen i Guldvik i Vågan. Foreldrene var da flyttet til Syddalsletten i Vågan. og hadde fått datteren Magdalena på 3 år. Johan og Ane bodde fortsatt hos dem. I 1900 bor Hendrik Hansen alene med sønnen Alf (f. 1884) i Henningsvær, etter at konen døde. Deres faste boplass var Haugen i Gimsøsand.Men jeg kan fortsatt ikke se hvem hans hustru hadde vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.