Gå til innhold
Arkivverket

[#12551] Lauritz Ruus, Anne Christophersdatter og Martha Jensdatter


Gjest Øyvind Gjervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Gjervik

Sitter med noen kopier fremfor meg, men har ikke tatt vare på hvor kopien er anskaffet. Vel, vel, det er ikke det viktigste.Det gjelder Lauritz Ruus (1586 - 1642), første borgermester i Christiania. Her står det at han først var gift med Anna Christophersdatter, men at ekteskapet ble oppløst 1617. Videre står det at han 2.gangen giftet seg med Martha Jensdatter. Lengre nede på siden står det at han i 1617 av bispen i kapitlet 1617 ble innviget skilsmisse fra Mærthe (Martha), og ikke Anna som det først sto. Vel, hva skal være rett?Hvem av disse 2 kvinnene var Hans Lauritzen Griis`mor. Utifra videre lesing skulle man tro at det gjaldt den han skilte seg ifra, men om det er sikkert, det aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Se de trykte utgavene av 'Oslo Kapitels Kopibog 1606-1618' (Kristiania 1912-Oslo 1949, utg. av Oluf Kolsrud) og 'Oslo Kapitels forhandlinger 1609-1616 (Kristiania 1913-Oaslo 1949, utg. av Oluf Kolsrud). Kolsrud har i forordet redegjordt for alle arkivalia, også om de ennå utrykte kopi- og forhandlingsprotokollene i årene som følger etter 1618 / 1616 - protokollene ligger i Statsarkivet i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Øyvind Gjervik

Jeg har dessverre både av geografisk avstand og andre praktiske årsaker ikke muligheten til å besøke Statsarkivet i Oslo.Jeg henvendte meg til dem, men de kunne dessverre ikke hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

De boktitlene jeg angav i mitt forrige innlegg, er, som mange sikkert forsto, TRYKTE bøker, og disse burde du - sannelig - få lånt gjennom ditt lokale bibliotek !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Kletteli

Hei Hvis du oppgir din e-postadresse så kan jeg sende deg en kopi av Oslo Kapitels Kopibog 1606 -1618 , andre hefte side 298-299 som omhandler skilsmissedom mellom Lauridtz Ruus og Anne Chrestoffers datter avsagt onsdag 29 januar 1617.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Lauridtz Ruus var onkel til Anne Jensdatter, g.m. Helle Christophersen Pharo (1611-48) fra Lier, handelsmann i Christiania. På hvilken måte var Lauridtz hennes onkel ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Gjervik

Takk til både Tore og Odd!Nå har jeg fått klarhet omkring de familiære forhold omkring Lauritz og familie.Det var fullt klart for meg at det gjaldt trykte bøker, men jeg (mis)forstod det slik at man måtte henvende seg til Statsarkivet i Oslo for å få tak i dem, og det er vel rom for litt misforståelser her inne :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg kan supplere med at jeg har ønske om å videreføre denne nevnte kildeserien, og har påbegynt avskrifter fram til ca 1630.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.