Gå til innhold
Arkivverket

[#12592] BILDEGÅTE - Et historisk sus - en bondebegravelse i Tressfjord 1936


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Møller Nordby

Av og til har vi behov for litt hjelp med å tyde noen kirkebøker, datere et bilde, identifisere en fotograf etc. Jeg oppfordrer derfor de som har muligheten til det å legge bildene ut på sine hjemmesider og linke spørsmålet dit. For at vi senere skal kunne søke frem bildene her på DA oppfordrere jeg samtidig til å starte innlegget med 'BILDEGÅTE'.I mitt album har jeg et gammel bilde fra 1936 som viser en bondebegravelse. Mine oldeforeldre var så heldig å fange inn stunden. Jeg innbiler meg nesten at man ganske så nær skal klare å identifisere når på året og kanskje hvem som begraves. Tressfjord er et lite sted og bildet må være fra sommer eller høst.Litt merkelig å legge merke til alle kvinnene som går bakerst i følget.http://www.geocities.com/coastwater/bildequiz.htmlObs; siden kan ta litt tid å laste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glenn Murray

Nina, geocities.com har stengt av tilgangen til brukerområdet ditt pga. stor trafikk. Hvis problemene fortsetter så kan du maile bildet til meg så kan jeg legge det ut hos meg en periode. Jeg har båndbredde nok.Det vil si, - da jeg la ut kartet fra Abelsteds Reiseruter 1892 i fjor høst ble det lastet ned så mye billed-filer fra min web at 'noen' nektet å tro det dreide seg om gamle kart. En diskret kontroll bekreftet imidlertid at fraværet av naken hud var totalt!http://www.murray.as/genealogy/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Takk for tilbudet. Jeg mailer deg bildet så kan du komme tilbake med linken. Beklagelig dette, men Geocities har tydligvis en del begrensninger. Hjemmesiden blir titt og ofte steng pga. for stort besøk. Det er ikke lett når slektsforskning og 'naken' hud tydligvis går for det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Tusen takk. Litt reklame her, men jeg har invistert i en ny scanner og må si meg veldig godt fornøyd med kvaliteten. Dette er sort/hv bilder av lite og gammeldags format. 4x6 tror jeg.Når bildet ble såpass stort (rund kista), mener jeg å gjenkjenne en av mine slektninger. Skal sjekke det bedre opp.En venninde av min oldemor var fra Tressfjord, og hun var gift med Alf Møller fra Oslo. De bosatte seg på Galgeberg i Oslo. Håper jeg kan komme på hva hun het bortsett fra Møller som gift.Kanskje r denne begravelsen knyttet til hennes familie.Andre bilder som er knyttet til denne turen innom Tressfjord er bildet av 3 seterjenter. Ellers er det bilder både fra 1934 og 36 i albummet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.