Gå til innhold
Arkivverket

[#12629] Oline Olsdtr. 39, f. Hedemarken


Gjest Kjell-Erik Andal
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Bare supplerer med kilden vedr. Helene Simensdatter, døpt 20.05.1830 (Romedal Mini 3 1828-1846 1/11 no.46)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Erik Andal

Jeg er enig med deg Hans, men jeg tar utgangspunkt i Familysearch, og eliminerer etterpå. Ser ut som om dette er en nøtt. Det vi nå må finne, er hvilken Ole vi her snakker om, jeg har lastet ned den siden jeg fanti FS. og der står det at han er født i Åmot. hva er emailadressen din, så kan jeg sende deg linken. Det tok lang tid før jeg fant den, men det gikk da til slutt.Kjell-Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Nå har jeg endelig fått litt på plass her, med kirkebok og bygdebok for Levanger. Det blir en god del gjentakelser av det som er sagt før, men vi lat det gå for det samme. Herpå følger min beretning om Oline:Ministerialbok for Levanger 1836-55, fol. 284b-285 viser: 05.12.1851 ble Anders Jakobsen ('Ungkarl Anders Jacobsen Halsanval') gift med Oline Olsdatter ('Pige Oline Olsdatter Restadval'). Han var 33 3/4 år gammel, født i øvre Stjørdal, men oppholdt seg i Skogn. Hun var 24 år gammel, født i Romedal. Fedre står oppført som henholdsvis gmd. Jacob Olsen Flothen og hmd. Ole Larssen Restadval. Ekteskapet ble lyst 16.11., 23.11. og 30.11. Begge var vaksinert mot kopper; hans attest fra Monrad av 23.07.1819, hennes attest fra Jensen av 28.02.1828.Hvem var så Olines far? Kanskje kunne Skogn Historie bd. 6.2 gi noe mer? På s. 92, på en plass under Reistad, finner jeg den tidligere nevnte Guru (Guro) Jonsdatter. Ola Vardehaug, et barnebarn av Oline, hadde via Statsarkivet i Hamar fått tak i noe stoff som ble med i bygdeboka. Det som ble presentert var noe 'uryddig', men jeg gjengir etter beste evne:Ole Larssen Anneberg (søndre), 24 år gammel, ble i 1815 gift med pike Guro Johnsdatter, 22 år gammel. Hun var på Lillevold i 1815, kalles Østby i 1823. I 1829 ble Guro Johnsdatter Paulsberg gift med den 26 år gamle Simon Halvorsen. Brura var datter av John Eriksen Brynie, brudgommen sønn av Halvor Simensen Nøkleby (øvre), Stange. En Ole Larsen, døde 23.04.1826, 35 år gammel (etter hva jeg forstår skal dette være hennes første mann).Guro og Simon er ikke funnet som innflyttet til Levanger. (Men de er vel funnet som utflyttet fra Hedmark til Inderøy etter hva som har kommet fram tidligere her på gruppa).Det listes også opp en del barn, de fire første i ekteskapet med Ole, de to siste i ekteskapet med Simon. - Berte (Berit) Olsdatter, f. 1815, konfirmert i Levanger 1832. - Lovise (Lavina) Olsdatter, f. 1820. - Johan Olsen, f. 1823. - Oline Olsdatter, f. 1826. - Helene Simonsdatter, f. 1830. - Mortinus Simonsen, f. 1834. (Slik jeg forstår det er Helene født i Hedmark, Mortinus i Levanger; familien antas å ha kommet til Levanger ca. 1831). Ved folketellinga 1835 er Johan, Helene og Mortinus hjemmeværende barn.Jeg håper ting ble noe klarere. Dette er det 'klareste' jeg kan frambringe. Jeg håper noen med mer kjennskap til Romedal og omegn kan frambringe mer rundt foreldrene og de barna som var født der.Mvh Arne Langås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Jobber med problemt Ole Larsen. Goro og Oline er greie, Simon Halvorsen likeså. Finner ikke noe gard i Åmot med begynnelsen Re eller Reistadval. Det finnes en Ole Larsen f.1791 i Romedal, en i 1788 og en i 1794, den siste på Lillebergstuen. Heller til han i 1791 på Lille Tøstieie. Alle de tre har overlevd konfirmasjonsalder 1805 og 1809.Det finnes INDFLYTTEDE i Romedal, begynt 1814, der kunne Ole Larsen ha vært registrert hvis han kom utenfra men jeg har ikke den filmen hjemme.Er da ikke kommet noe nærmere indentifikasjon av Ole Larsen enda, må sjekke de som døde før 1829 ,indflyttede og alle Ole Larsen gift i Romedal på denne tiden. Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Der har vi det... Jeg skjønte at det var noe jeg kom til å glemme... Reistadvald ('Restadval') viser til en plass under Reistad i Levanger. At Ole Larssen benevnes med 'Restadval' vil jeg tro er en feil i kirkeboka. Oline og hennes mor var bosatt på Reistadvald; faren Ole var død i Hedmark mange år tidligere, og bodde da vel ikke på Reistadvald (Oline ser jo ut til å ha kommet dit sammen med mora, stefaren m.fl.).Plassen under Reistad kalles i 1865 'Heien'; bygdeboka funderer litt over dette navnet. De mener det ikke passer med naturforholda, og lurer på om det kan være et navn Simon har hatt med seg.Hans Myhre: Tellinga sier bare gift eller ugift; nevner ikke om det er første eller andre ekteskap.Mvh Arne Langås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til Arne Langås siste innlegg: 19.09.1826 ved Olines dåp er bosted Dahlstuen. 09.12.1823 ved Johans dåp er bosred Østbÿe-eie. Den Ole Larsen som dør 23.04.1826, begravet 30.04.1826 er bosatt på Wollung-sagen. (Om alder og navn stemmer, kan jeg vise til andre som Ole Larsen det kunne være - se tidligere innlegg). Dessuten gifter enn enke Anne på Wollung-Sagen seg 09.06.1829. (Uten at dette beviser noe). Jeg har ikke funnet noe som viser at 'vår' Ole Larsen dør 30.04.1826 eller 02.02.1828 (begge passer i alder, men ikke med bosted), ingen er funnet i Åmot, men han behøver ikke ha gått bort hverken i Romedal eller Åmot. På bakgrunn av kirkebøkene tror jeg det ikke er belegg for å konstantere Ole Larsens dødstidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Erik Andal

Har bladd i kirkebøkene for Inderøy, finner ingen innflyttede med disse navnene, men det behøver ikke å bety noe, fant en Oline Birgersdatter konfirmert 1842, født i Hedemarken, resten er sølt til, så det er nesten umulig å lese. Gir meg ikke.Ke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Kan legge til her at Ole Larsen som døde 23/4-1826 på Wollungsaugen var Goroe's ektemann. Dette fordi han er den enste Ole Larsen som dør mellom 1823 (når sønnen Johan ble født og 1826. Det står i kirkeboka når Oline ble døpt at Goroe's ektemann er død. Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Erik Andal

Vil det da si at den Ole som dør i 1826 er ham som er født i Romedal 1791? og sønn av Lars Pedersen og Kirsti Olsdatter på gården Ribsrud? (ft 1801)Kjell-Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Det er riktig foreldre men Ole ble født på Lille Tøstieeie og døpt 23/3-1791. Jeg vet enda ikke om det er han. Når Ole Larsen dør på Wollungen i 1826 står det ,en fattig huusmand. Jeg har funnet en Ole Larsen 24 år SNIKKER fra Nabseth i Aamodt som flytter til Romedal 8/4-1815. Han hadde jo ett yrke ,Snekker og burde vel ikke vært så fattig. Det er fremdeles usikkert hvem av disse to som giftet seg med Goroe i 1915. Her enda mye å gjøre men jeg tror det blir vanskelig å komme i mål. Skifte etter foreldrene til han fra Aamodt? Hvis det fantes kunne det gi noe om at sønnen Ole var død...hadde barn..eller befant seg i Romedal.Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ole Larsen Nabset var nr.6 av barna til Lars Engebretsen og Berthe Olsdatter. Begge foreldrene til Lars Engebretsen døde i 1773 og deres barn skiftet seg imellom. Lars, som var eldst, løste ut sine søsken. I 1794 (når Ole Larsen Nabset var 3 år), overdro han alt til svigersønnen Anders Schulstad gift med eldste datter. Denne solgte gården videre i 1803 til en trio for 2.450 rd. Ole Larsen reiste odelssak i 1806 gjennom sin onkel Christen Biørnstad som verge, og vant. Det ble utstedt skjøte, men Ole Larsen Nabset ga det uten videre tilbake til 'trio'en'. Neppe uten et betydelig vederlag. ( Åmot Bygdebok II s.596 - ingen primærkilde, men allikevel). Støhaugen (som også har hatt andre navn) ble senere en del av Nafset. (Iflg. Rygh er Nafset riktig gårdsnavn, mens slektsnavnet skrives Nabset). Støhaugen ble senere overdratt og oppdelt, så det burde finnes flere skifter og overdragelsesdokumenter som kunne kaste lys over Ole Larsen Nabsets skjebne. Selv om det er flere Nafset-gårder på dette tidspunkt og til tross for at den innflyttede Ole Larsen Nabset slett ikke behøver være født på Nafset, har jeg sjekket alle døpte i Åmot 1790,91 og 92, men kun funnet sønnen til Lars Engebretsen og Berthe Olsdatter (24.07.1791). Om det har interesse er fadderene Anne Larsdatter Hummelnæsset, Eli Jensdatter Nabset (Nafset nedre), (Eli's far) Jens Olsen Nabset, Ole Pedersen Hummelnæsset og Lars Jensen Nabset (sønn til Jens Olsen). Anne Larsdatter og Ole Pedersen var ektefolk og satt godt i det til tross for at gården hadde fått betydelige skader i 1789 (Storofsen). Så alt i alt er det mye som tyder på at Ole Larsen Nabset var en mann med noen midler og det bør ha vært et skifte etter ham. Men er dette snekkeren Ole Larsen Nabset fra ”Tilgangslistene” 08.04.1815 (ref. Hans Myhre) som plutselig 02.06.1815 er tjenestedreng på Arneberg og som døde som fattig husmann i 1826 ??? Neppe. Ole Larsen på Lille Tøsti-eie som Hans Myhre viser til, vil i mine øyne være en mer sannsynlig kandidat. Men dokumentasjon kan nok vise seg vanskelig å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Erik Andal

Har gått i gjennom alle aktuelle kirkebøker for Inderøy, og ingen av personene er innflyttet, heller ingen av barna er konfirmert i Inderøy, sjekket samtidig kirkebøkene for Sparbu, noe som også kunne være nærliggende å sjekke, ingenting. De er nok registrert i enten Verdal eller Levanger.Kjell-Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.