Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#12644] Ludvig Munthe (f.kanskje ca.1520 i Gent), hans forfedre (og etterkommere)

Recommended Posts

Gjest Øyvind Gjervik

Som jeg tidligere skrev, så ville jeg komme tilbake til Sverre Munthe`s bok: Familien Munthe i Norge'.Her er det en Ludvig Munthe, muligens fra Gent, men utvandret senere til det som nå er Tyskland. Han var gift med Elisabeth Paludan. I samme bok har Sverre satt opp en slektslinje, som viser at man kan følge Ludvig`s slekt helt tilbake til Ascricus Munthe (nevnt i 1072). Er dette slektslinjen dokumentert, eller ligger det et element av ønsketenking i boken?Man kan i samme bok finne Ludvig`s etterkommere (en del av den) frem til vår tid. Den som har betydning for min del er Birgitte Ludvigsdatter Munthe (1634 - 1708) som var gift med Christopher Giertssøn Morgenstierne. Hun skal være død på Flahammar i Luster, men hvor hun er født, der er Sverre Munthe og Lars E. Øyane av hver sin mening. Sverre forteller at hun er født i Borreby, i det nåværende Sverige. Lars skriver at hun er født i København. Jeg velger å tro på Lars, men om jeg har rett i min vurdering, er ikke godt å si.Noen som vet litt mer?

Gjest Yngve Nedrebø

Birgitte Ludvigsdatter Munthe er oppgitt født 26. juni 1634. Hennes far Ludvig Hansen Munthe ble utnevnt til sokneprest i Borreby høsten 1624, og ble 5. juni 1634 utnevnt til kongelig hoffpredikant i København. Utnevnelsen til hoffpredikant kom nøyaktig tre uker før Birgitte ble født. Hadde familien rukket å reise fra Borreby til København på disse tre ukene? Det finnes ikke kirkebøker som kan fortelle hvor Bergitte er født/døpt. Hartvig Munthe sier i 'Efterretninger om Familien Munthe' (Christiania 1883-88) 'om hans Familie endnu havde forladt Borreby Præstegaard og fæstet bo i Kjøbenhavn, inden denne Datter blev født, er maaske tvivlsomt'. Nærmere svaret enn dette kan man ikke vente å komme.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.