Gå til innhold
Arkivverket

[#12740] EIKER 1600-1700- Berette Spæren, Kirsten Nesthorne og Ole Bryn - Søsken !?


Gjest Jon Torp
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Det er noe rart her. Anne Andersdatter var datter av Anders Andersen Arneberg og Marthe Hansdatter Spæren (22). Hennes niese Marthe Hansd. Spæren var også gift med en Anders Arneberg.Dobbelt opp i to generasjoner på rad mao. både med Anders og Marthe. Umulig er det selvsagt ikke. Men det ser litt rart ut, syns nå jeg.Jeg finner ingen Anders på Arneberg i manntallet 1664-66. Ei heller noen Nils, eller Hans for den saks skyld, på Flesaker. Derimot stemmer det vel med den Ole (50 år) og sønnene Simen (19 år) og Laurs (14 år) som er registrert der.Det er kanskje denne Ole som er far til Hans og Nils. Men hvor er de, tro? Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

TorgeirJeg klarer ikke å følge deg helt i de to første linjene i ditt innlegg nr. 26. Fint om du hjelper meg.---Flesaker skifte 17/4-1681Ole Simensen er død - enke er Anne Lauritzdatter.Etterlatte barn:1) Simen (Til Kolberg - min kommentar)2) Hans (Til Spæren - min kommentar)3) Lauritz (Til Viken på Eiker - Min kommentar)4) Nils (Til Spæren - min kommentar)5) Thore (På Flesaker - min kommentar)6) Lauritz7) Anne ---- I 1666 finner vi Hans på Arneberg LenkeJeg vil tro det er Hans Syversen. Som er verge på dette skiftet: Vestfossen skifte 11/4-1682Ole Fredrichsen er død - enke er Anne HansdatterEtterlatte barn:1) Nils Olsen2) Hans Olsen3) Christin Olsdatter4) Marthe OlsdatterVerger: Morfar Hans Syversen Arneberg, farfar Fredrich Sørensen.---Hans Siversen Arneberg begraves på Eiker 88 år - 3 mnd - 1 uke gammel - 23. feb 1701.Og uten at jeg er sikker - så kan det jo tenkes at han var gift med Rønnoug Andersdatter Arneberg som begraves 3. april 1689 - 88 1/2 år gammel. Om det er rett, at hun var kona til Hans, så kan det jo forklare hvorfor de hadde en sønn ved navn Anders. Forøvrig hadde nok Hans Siversen Arneberg (og muligens Rønnoug) sønnen Jon: Begravelse 26. apr. 1733 Jon Hansøn Arneberg i vestfossen 76 aar. ----Ellers er det grunn til å tro at det er Hans Syversen Arneberg sin sønn, Anders som det skiftes etter her:(Den 10. april 1723 begraves Anders Anrneberg - 71 år gammel.)Skifte Arneberg 22/11-1723 -Anders Hansen er død - enke er Anne Fredrichsdatter.Etterlatte barn:1. Anders Andersen myndig2. Fredrich Andersen myndig3. Hans Andersen myndig-- Dessuten:Arneberg skifte 4/4-1755Marthe Hansdatter er død - enkemann: Anders Andersenetterlatte barn:1. Anders Andersen fullmyndig2. Anne Andersdatter 35 år ugift3. Berthe Andersdatter gift med Erich Larsen Knive nedre4. Ingeborg Andersdatter gift med Anders Hansen Loe---Enken i skiftet over er nevnt som nummer 5 her:Spæren skifte 29/3-1739Anders Torsen er død.Hans avgagne hustru Ingeborg Andersdatters barn i første gifte med Hans Olsen Spæren:1. Anders Hansen Vestre Schara2. Goro Hansen - er død - var gift meed Jacob Friis tilh. på Breche eie. Etterlater:a) Hans Jacobsen (er død) i Kjøbenhavnb) Valentin Jacobsen boende på en plass under Spærenc) Søren Jacobsen Spærend) Anne Jacobsdatter gift med Gunder Simensen Spæren bor i Vestfossene) Karen Jacobsdatter gift med Erich Pedersen Vestfossenf) Berthe Jacobsdatter 41 år ugiftg) Else Jacobsdatter 30 år ugifth) Marthe Jacobsdatter 24 år ugift3. Anne Hansdatter (er død) var gift med Claus Torsen Korsgaarden (som også er død). Etterlater:a) Tore Clausen Vestfossen myndigb) Peder Clausen Korsgaarden myndigc) Hans Clausen Korsgaarden myndigd) Børre Clausen bor i Hof Sogn myndige) Anne Clausdatter gift med Børger Olsen Brekke Hedenstad fjerdingf) Siri Clausdatter gift med Ole Olsen Hamreg) Barbro Clausdatter gift med Jacob Hansen Vestfossenh) Ingeborg Clausdatter gift med Hermand Bentzen Vestfossen4) Rønnoug Hansdatter enke etter Haagen Pedersen Aasen5) Marthe Hansdatter gift med Anders Andersen Arneberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Beklager, tyrkleif.Retting:Rønnaug Andersdatter Arneberg begraves 3. april i 1698, da 86 1/2 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Beklager, Jon, men uklart skrevet er som du vet uklart tenkt. Forsøker med en vri:Ingeborg var datter av Anders Arneberg og Marthe Hansdatter. Selv gifter Ingeborg seg med Hans Olsen og de får datteren Marthe Hansdatter som blir gift med Anders Arneberg.Det er godt mulig jeg nå har gått meg helt bort, men 2 x Marthe Hansdatter og Anders Arneberg i så nær familie slo meg som ganske spesielt, om ikke så rart, kanskje.Det var bare det. Takk for ny innsikt i for meg kompliserte slektssammenhenger. Kanskje vi burde slå sammen de to temaene våre? Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Vedrørende innlegg 21, 26, 29 så tror jeg det har ballet seg til noe.En bør bl.a. kikke litt på kronologien. Fort og gæli noen stikkord:Anders Andersen på Arneberg og Marte Hansdatter fra Spærens giftet seg 19.09.1717. Blant barna har vi døtrene Anne født ca 1720, ugift i 1755. Ingeborg som jeg ikke har noe fødselsdata tilgjengelig på. Hun var yngre en Anne og ble konfirmert i 1743. I 1755 var Ingeborg gift med Anders Hansen på Loe. (1755 skifte etter deres mor). Disse to har her faktisk blitt sammenblandet med sin mormor og hennes søster.Ingeborg Andersdatter som var eldre en søsteren Anne, gift med Hans Olsen på Spæren (fra Flesaker). Anne Andersdatter født ca 1649 gift med Nils Olsen på Spæren begravet 1708 (fra Flesaker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

JanDu sier (30) - 'Hun var yngre en Anne og ble konfirmert i 1743.' - Eksisterer det konfirmantlister for Eiker så tidlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

(31)Det gjør det Jon. Trolig nesten komplette 1739-1746. De er transkribert, og jeg har etter mange års bearbeiding av meg selv, bestemt meg for og sende de inn til Digitalpensjonatet. Så det gjennstår og se om de vil ha dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Horpen

Takk for innlegget til Jan angående 21. Nå har jeg fått rettet det opp og fant flere barn fra 1718 til 1729. Mvh Turid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.