Gå til innhold
Arkivverket

[#12780] Marie Berthine Larsdtr. f. 2. okt. 1852 i Manger og Engel Ingebrigtsen f. 1859


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Marie Berthine Larsdtr. var søster til min oldemor og hun reiste til USA den 1. mai 1878. Hun var en av mange i et reisefølge fra Kolbeinsvik i daverende Sund. Marie ble gift med Engel Ingebrigtsen. Bror til Engel, Ole Ingebrigtsen hadde vert hjemme på besøk og mange følgte han tilbake. Ole var farmarbeider i Wisconsin. Jeg har lett etter denne familien mange ganger, men har ikke klart og spore dem opp. Jeg er heller ikke så dyktig som mange av dere andre på dette området. Oldemor hadde bare denne søsteren som vokste opp. Hun hadde også en bror ved navn Mons Andreas Larsen f. 26. sept. 1846 som ble gift med Ingeborg Hansdtr. f. 1844. Jeg har i lang tid lett etter disse, men jeg har ikke klart å finne ut noe. Sannsynligvis var min oldemor den eneste av sine søsken som ble igjen i Norge, så det hadde vert fint om jeg på noen måte hadde klart å finne etterkommere etter Marie og Mons m.fl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Tar opp tråden fra tema nummer 12801.For å begynne på begynnelsen, og oppsummere litt... Da Ole var hjemmom og 'hentet' broren Engel i 1878, var han amerikansk statsborger og bodde etter eget sigende i Wisconsin.Her reiser både Ole, Engel og Marie i 1878:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=0122emig&variabel=0&postnr=19&fulle=true&spraak=n>LenkeOle var 24, Engel 19, Marie 24. I folketellingen 1880 vil de være to år eldre +/-.Aktuelle kandidater i Census 1880, Wisconsin:Ole:LenkeEngel:LenkeMarie:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg antar at dette er de rette. Her passer alderen bedre, så har vi nå kanskje funnet de rette personene forhåpentligvis. Vel egentlig skulle Marie vert 27 eller 28 år i 1880 alt etter når tid tellingen ble gjort. Håper på at disse lar seg finne igjen i 1900 tellingen om det er noen som har den tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Forhåpentlig vil vi kunne finne Engel og Mary gift og sammen i 1900-tellingen, og kanskje Ole like i nærheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Fant forresten en Ole Ingebretson på Ancestry.com som giftet seg 29 Sep 1885 i Jackson county, Wisconsin, som kan være verdt å sjekke ut. Navn på kona sto ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg tror jeg har funnet dem! Kanskje et lite hurra!!?Hva tror du om at Ingebrigtsen har vært for tungt over there, og at Engel har brukt ABRAHAMSON etter faren Ingebrigt Abrahamson? Det er jo ikke usannsynlig...I Fergus Falls, Otter Tail county, Minnesota, census 1920 finner jeg:Engel Abrahamson, 60 år, imm. 1878 Marie, 65 år, imm. 1878 Sønnen Ludvig, f. i 1898 (?), Nord DakotaLenkeKanskje noen kan hjelpe å se nærmere på disse!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Ja, jeg tror du er på sporet av noe der. Marie hadde nemlig en yngre bror som het Ludvig, men han døde bare 19 år gammel som spedalsk. Jeg håper at det dukker litt flere opplysninger etterhvert. Kanskje du også finner broren til Marie der, Mons Andreas f. 1846 gift med Ingeborg? Mons A. bodde i Bergen frem til 1873, men der slutter alle spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Ja, jeg har prøvt det, men nå har jeg anskaffet meg et forstørrelsesglass så da antar jeg at det går bedre. Har du forresten sett noe til bror til Marie, Mons Andreas og hans familie? De var kanskje døde i 1920, men man kan jo ikke være sikker, kanskje de også bodde på samme sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Foreldrene til Marie var Lars Anders Andersen Marøy og Malene Thorbjørnsdtr. Jeg vet ikke om far til Marie og Mons brukte navnet Marøen eller noe annet, men jeg vet at Mons A og søsteren Marie ble nevnt som Larsen eller Larson. Dette etternavet var vel et naturlig etternavn på den tiden siden faren deres het Lars, men det er ikke utenkelig at Mons har tatt i bruk faren sitt etternavn. Hva Marøen kan ha blitt til i USA er ikke så godt å si. Det er ikke sikkert at Mons A. har reist til USA, men han er ikke å finne i noen folketelling etter 1873. Jeg antar at det er den rette Maria du har funnet, så der er et bra utgangspunkt for meg. Så nå er det bare å prøve om det er etterkommere etter noen av disse familiene der borte. Håper fortsatt på hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vel, det må sies, Ludvig var 38 år i 1920, så hvor står det at han var f. i 1898 da blir jeg litt.... hrm.Terje, kommer du altså inn på den linken som Heigi sendte? Og, så du hva det sto??? (ancestry= Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Det var nettopp fordi det var vanskelig å lese at jeg skrev spørsmålstegn etter 98. Syntes selv det var pussig at han skulle være 98 år :-) og antok derfor at det måtte være fødselsåret... Fint at du så det sto 38!Hvis du ikke kommer inn på linken, kan du jo bare søke opp Engel Abrahamson på Ancestry selv, så finner du ham i Otter Tail - jeg får bare opp en med det navnet totalt, så det skulle ikke by på større problemer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det ser ut som om Lundvig var 38 eller 35 år i 1920 og da skulle man anta at han ble født 1882 eller 1885. Jeg kan ikke se at det står noe fødsels år, men kun alder. Det var litt utydelig å lese dette, men jeg har fått siden oversendt på e-post fra Heidi og den var mye tydligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei og god morgen!Ludvig var helt klart 38 år. (burde jo ha flyttet fra mamma da :o)Bra jobba Heidi!Terje, du bør jo bare sette deg ned (eller reise deg opp), og bestille dødsattesten til Engel med en gang! Da får du oppgitt fødselsdato og ser om dette er den rette! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vel, så får vi se om du ser denne da:LenkeDet er Ludvig, har endelig flyttet for seg selv, og da gjorde han det skikkelig, han dro til Teton Co. i Montana. Der er det mye skog der!!Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

E-post med Lailas link er avsendt.49 år i 1930, og da sikkert 38 i 1920. Og født 1881/2, hvilket betyr at han sikkert var det første barnet (eller et av de første) til Marie og Engel, og at de bodde i Nord Dakota i 1881/2, giftet seg sannsynligvis også der, og er kanskje å finne i ND i 1880-tellingen? Har 1900-tellingen gitt deg noe på disse Laila, de var visst litt på farten...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Heidi! Jeg finner dem ikke i 1900-tellinga. (Som 5tidligere sagt, elendig søkemuligheter).Utfra det jeg ser her i heimen, må vi 'sign in' hvis vi skal lese de linkene jeg sender fra Ancestry. Får du til at Terje leser dine linker uten dette? Det hadde vært fint å vite hvordan, så sparer jeg masse tid.... Det hjelper ikke hverken med e-post eller copy/paste fra herværende forum.... (jeg får jo ikke testet,jeg er jo på :o) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg er jo også på, og har ikke fått noe godt svar fra Terje. Men i og med at det er gratis å registrere seg, vil jeg tro at det blir lettere for alle tre hvis Terje går inn og registrerer seg på www.ancestry.com? Da kan han jo lese det meste...I verste fall kan du uansett poste linkene her, så skal jeg sende skjermdroppene på e-post til ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vel, du er klar over at du må passe på å avregistrere deg og, for at du ikke blir 'shanghaiet' inn i et abonnement du må betale for? Det er ikke 'bare ' å registrere seg gratis, så vær forsiktig. Det er mange som har brent seg på det! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg vil ikke anbefale noen å gå inn på dette gratis-abonnementet, Du skal holde tunga i den rette munnen når du gjør det.Du må oppgi kredittkortnr. for å få det også(det har ikke noe med at jeg er redd for kort-svindel, de er seriøse sånn). Men, jeg har hørt at det skal være vanskelig å komme ut av dette igjen. (altså at de etter 2 uker bare begynner å trekke på kortet hvis du ikke har unsubscribed på det de mener er rett måte, og den måten er det ikke lett å finne ut av, har jeg skjønt.... men, dersom dere er sikre på hva dere gjør, så er jo det knæsj! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Nå husker jeg ikke prisen i farten - men for en mann med mye slekt i USA, kan jo et abbonnement være verdt det? Men det er det slett ikke jeg som skal avgjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.