Gå til innhold
Arkivverket

[#12813] Endre Levåg, Fitjar. død ca 1656/forbindelse til Mats Fartegnson?

Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Roger Fossum

Ugulen har forsåvidt rettet seg selv, men jeg legger inn en tekst hentet fra Vår felles slektshistorie (Odd Handagård), som definitivt viser at Endres mor meget trolig er halvsøster til Jacob Slee og Samson Lassesson.:Lasse Gautesons etterkommereSkiftebrevene etter de to brødrene Jon og Torbjørn, er funnet, men vi mangler skif- tebrevet etter Lasse Gautesson. Det er, skriver Løberg, dermed langt større usikkerhet omkring hans etterslekt. Sollied og Sollied har sannsynliggjort at Lasse Gautesson (Dall) i ekteskap med Gyrid Jakobsdotter var far til Jakob og Samson Lassessønner som de igjen identifiserer med de to eldste kjente medlemmene av slekten Sle, Jakob Sle i Oppdal (Tysnes) og Samson Lassesson på Kjærland. Sistnevnte var bondelensmann i Kvinnherrad og Erik Jonssons motpart i makeskiftet mellom Kjærland og Ådland. [——].De av søsknene som hadde salgsrett til Slinde, er trolig Jakobs og Samsons halvsøsken på morsiden. Slindegodset er sannsynligvis Gyrid Jakobsdotters, noe som samsvarer med at Lasse Gautesson i 1563 skatter av to geografisk adskilte komponenter hvorav den største er i Sogn. Jakob og Samson måtte gå til sak mot moren og stefaren for å få ut farsarven sin. De var trolig, om ikke nødvendigvis, de eneste helsøsknene. Lovteksten utelukker imidlertid ikke at Jakob og Samson også kunne ha samfedre halvsøsken. Disse har i så fall fått sin farsarv ved skifte før Gyrid Jakobsdotter kunne inngå nytt ekteskap med Mats Fartegnsson. Et argument for at Lasse Gautesson virkelig har hatt et tidligere ekteskap, er aldersforskjellene. Jakob og Samson kan ikke være født særlig tidligere enn 1560, mens Lasses to brødre var myndige i 1530. Jeg holder det således for mest sannsynlig at Karin Ivarsdotter fra prosessen i 1578 er Lasse Gautessons barnebarn fra hans første ekteskap. Torkil på Oma kan, men behøver slettes ikke, være inngiftet her. Ingen av Lasse Gautessons kjente sønner synes å ha pretendert adelsskap.Mvh Roger Fossum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg at jeg har det klart for meg hvem Endres mor er, det var egentlig det jeg trodde.Men vi er like langt med hvem Endres far var.Takk for alle oppklaringer. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Med fare for nok ein gong å spora av meg sjølv (må skulda på litt lite søvn for noko av det føregåande), har eg likevel eit par kommentarar.Til (49), så er det ikkje ei avsporing, men ei oppklåring (eller snarare eit dårleg forsøk på det) av kva eg meiner. Ditt innlegg (43) er i så måte lite relevant i akkurat den samanhengen. Eg er sjølvsagt samd i tolkinga di, men det er heller ikkje relevant.Til (51), så kan det sannsynleggjerast at mor til Endre Levåg var ei (halv)farsøster til Lars Samsonsson. Her er det lita grunn til usemje.Koplinga til Mats Fartegnsson er heller ikkje usannsynleg, sjølv om det manglar meir handfaste opplysningar som koplar han definitivt som Gyrid Jakobsdotters andre ektemann.Endres far er eit anna spørsmål. Utan at det dukkar opp eit patronym hjå Endre i ei eller anna kjelde, vil vi neppe få vita kven far hans var heller. Og det er slett ikkje sikkert at vi får vita det då heller. Ei tolking er at han er død tidleg, og ikkje har sett spor etter seg i nokre kjelder. Ei anna tolking kan vera at han ikkje har budd i Sunnhordland. Kan henda må ein leita i til dømes Ryfylke, Hardanger, eller Nordhordland. Ein må i alle høve leita etter han i det same sosiale sjiktet som det som kona hans tilhøyrte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Stemmer det at Endre på Levaag var født ca 1580? I så tilfelle, er det korrekt at Karin Ivarsdatter var gift med Mikkel fra 1578-1590? Der er en Mikkel på Skage i 1563, Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Æres den som æres bør - jfr. innlegg nr. 51.Mesteparten av sitatet gjengitt i 51, er et par avsnitt fra Lars Løbergs artikkel om Dall-slekta (NST bd. 37, hefte 2, 1997). Jeg tror jeg hadde med de nødvendige hermetegnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Hollund

Til (54)Eneste holdepunktet vi har er at sønnen Tarald er født 1629. Når de to døtrene er født er ukjent for meg. Endre døde 1656. Thats it. Fødselsåret kan være alt fra 1580 til 1615.Til (53)Det vil være en helt klar avsporing å spørre hvorfor du mener innlegg 43 er lite relevant i sammenhengen, så det avstår jeg fra. Når det gjelder Endres far kan vel også eiendomsforhold gi en pekepinn og ut fra det er to Størker, som begge er lensmenn, nevnt. Se ellers innlegg (34). Tror vi må leve med at Endres far forblir ukjent.MVH Bjarne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Endre kan i det minste ikkje vera fødd mykje seinare enn 1600-1605, ettersom han dukkar opp som gardbrukar på Levåg i 1621. Mest truleg er han vel fødd mot slutten av 1500-talet, utan at det er råd å seia noko stort meir presist enn det. Så seint som 1615 er ikkje mogleg. Dessutan trur eg nok at ein skal vera varsam med å ta årstalet 1629 som altfor sikkert som fødeår for sonen Tarald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, alle datoer blir vel mest hypoteser her, tenker jeg. Det vi vet om Tarald er vel det som står i bygdeboka og som er funnet i diverse kilder: 'Tarald var brukar saman med mor si, truleg halve garden frå ikr. 1657 til ikr. 1661, seinare heile garden til han døydde. Han var velstandsmann. Han åtte heile Levåg nedre, 1/2 pund smør i Hillesvik i Tysnes og ein liten part i Tislavoll. I 1683 er sagt at han var lensamnn, truleg var han vikar. Han var lagrettemann i mange år. I 1657 fødde han 11 storfe, 14 smaler og 2 geiter.' (Fitjar II, s. 531)Han kan jo godt ha vært noe yngre enn 28 år da faren döde.Tarald døde vel mellom 1686 og 1692.Til noe nytt dukker opp, forblir Endres far ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.