Gå til innhold
Arkivverket

[#12958] Ole Eriksen Aarland f. 1851 i Sund sogn - Minnesota USA

Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hans Andreassen og Synneve Monsdtr. vigd 08.04.1852, STORD. Far til Hans er i VRI oppført som Anders Monsen, far hennes Mons Evensen. Kanhende oppslag i kirkebok gir mer enn farsnavn?Det andre paret fra Steinsland/Hummelsund er viet 20.10.1857.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det jeg glemte å tilføye som tips til neste skritt, Terje:Sjekk kirkebok (evt. via arkivforum) ved følgende:Vigsel på Stord 08.04.1852, Hans Andreassen og Synneve Monsdtr. Mer om foreldre her?Dåp i Sund 17.10.1827, barnets navn Hans Andreassen Angel. Mer om foreldre her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Sjølv om eg på noverande tidspunkt ikkje finner at Hans A. Andreasson, kom frå Stolmavåegen, så reknar eg det som ganske sikkert at han var der i frå. Grunnen til eg er ganske sikker på dette er at fleire av forfattarane til bygdeboka for Austvoll bind III kom nettopp frå Stolmen. Ein av dei Simon Våge var også i slekt med Ole Eriksen. Ole Eriksen var onkel til mor til Simon Våge. Det er nok Simon som hadde info'en om kvar Hans og Synneve busette seg i USA tenkjer eg.Det er mulig at Hans A. Andreasson Stolmevåg berre budde i Stolmavågen for ein periode, men det kan også tenkjast at han budde ein annan stad på Stolmen før han gifta seg med Synneve Monsdtr. (frå Eio i Austevoll)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr dette at du stoler såpass blindt på Austevoll Gard og Ætt (som er full av feil, selv om alle forfatterene er i slekt med storparten av dem som er beskrevet i bøkene) at du ikke har interesse av å gjøre en enkel sjekk opp mot kirkebøkene? Det blir vanskeligere å komme videre om du ikke følger opp spor.En Andreas Monson kan godt ha bodd i Stolmevågen eller en annen plass på Stolmen ei tid - det er klart. Bygdebøkene nevner ham ikke her, og 'fellesskapet' her på forum har likevel ikke funnet ham, ei heller vigsel på ham. Sønnen hans, Hans Anders Andreassen, synes heller ikke å være døpt i Sund.Lever Simon Våge? Kan du evt. ringe ham og høre hvor informasjonen er hentet fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Nei, jeg stoler ikke blindt på bygdebøkene fordi jeg som du vet at det er veldig mye feil i bøkene. Grunnen til at jeg 'antok' at bl.a. Simon Vaage måtte vite noe om dette er rett og slett slektsforholdet til Ole Eriksen. Simon døde på 90-tallet og Johan Tufteland er også død, så det er ingen å spørre om dette. Jeg synes også at det kan vere fornuftig å finne ut av dette og få det bekreftet hvem Hans Anders Andreasson, Stolmavågen egentlig var. Hvor han kom fra og om han evn. kan ha hatt opprinnelig et annet navn. Jeg sjekker bygdebøkene, men trolig må det sjekkes nærmere i kirkebøkene for å finne den rette personen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Heidi! bra du er våken, jeg burde sett at det var feil Hans og Synnøve... Terje - du skriver i (68) at far til Johanne var fra Stolmavågen. Det interessante her er at Johanne hadde en bror som het Anders, han er f. 1795. Vi finner dem i FT 1801 på Kolbeinsvik, men som du sier, ikke i bygdeboka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste av Johanne Monsdatters familie jeg finner bygdeboka i Kolbeinsviken er broren Johannes 1787-1825, han var først gift med ei fra Veivåg, siden med ei fra Fagerbakke. Bygdeboka har ikke opphavet hans - noe som er pussig siden de er med i 1801!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opphavet til Johanne Monsdtr. Kolbeinsvik er Mons Johansen Indre Rabben f. 1758 og Johanne Andersdtr. Kolbeinsvik f. 1761.Mons var sønn av Johannes Johannesen Rabben 1729-1785 (sønn av Johannes Lars. Gauksheim 1677-1754 og Guri Halvorsdtr. Rabben 1682-1760) og Brithe Jacobsdtr. Kolbeinsvik f. 1736.I AGÆ under Rabben står det at Mons flytta til Kolbeinsviken, men han er likevel ikke nevnt under Kolbeinsviken i boka, bare sønnen hans igjen, Johannes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien er å finne i Kolbeinsviken så sent som 1818, ved Johannes konfirmasjon. Da synes begge foreldrene å være i live.Johanne hadde i tillegg til de nevnte i 1801 Lenke søsknene Anders 1788, Britte 1790, Brithe 1792 og Bothilde 1793, de er ikke nevnt (døde?) i 1801. Broren Johannes Monsen er oppført som eldst av søsknene, 17 år i 1801, jeg finner ham ikke døpt. Bygdeboka har ham som født 1787. Eldstesøstra Ingeborg er døpt i 1786. Foreldrene gift 1784.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars J: Den Johanne som Terje i (68) skriver at har far fra Stolmevågen, er Johanne Andrine Andersdtr. (se innlegg 64), mens det er Johanne Monsdtr. Kolbeinsvik (jfr. mine siste innlegg) - hennes mormor som hadde broren Anders f. 1795.Men jeg stanger litt med de siste brikkene her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant Anders Monsen Kolbeinsvik f. 1795! Han er på Store Drivenes i 1865: LenkeAnders dør 1868, har da vært gift (1822) med Sissel Rasmusdtr. Drivenes (1805-1852). De hadde barna Johanne på Drivenes (1822-1889), Rasmus 1826-, Anne Kristine 1829-, Mons 1832, Anders 1839, Anne Christine 1843-1934, og sønnen Hans f. 1835, han var gift til Stangeland, med magdalena Nilsdtr. f 1838, og reiste derfra til USA i 1869. Barn nevnt i bygdeboka Nils Olai 1862, Sesilia Kristina 1864, Anders 1865 og Jørgen 1868.Altså ikke 'vår' Hans Andersen og Anders/Andreas Monsen... Vi får lete videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til Yngve Nedrebø for svar på spørsmålene (77):Hans Andreassen, døpt i Sund 17.10.1827, var sønn av enke Ane Hansdtr Stolmevaag, som oppgav at barnefaren var 'gift Mand Andreas Angelmand', som bodde i Bergen, 'og reiser paa Handel og kiøber Fisk'. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&temanr=30037&debatt=arkiv&spraak=>Lenke Kan denne Andreas Angelmand ha patronymet Monsen, tro?Oppslag i kirkebok for Stord ved vigselen i 1852 gir: Ved vielsen står det at brudgommen Hans Andreassen var født i Stolmevaag, bosatt på Uglenæs, og at han var sønn av Andreas Monsen Stolmevaag, mens bruden var datter av Mons Evensen Nordeide:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Andreas Angermand, får barn i Bergen i 1826 (bl.a.) med sin kone Ingeborg Gurine Henrichsdtr. Fra 1819-24 er han bødkerarbeidsmann, fra 1826-32 er han fisker, i 1834 er han sjouer. Det er gjerne ham som dør som 58-åring i 1847. Ifølge oversikten over døpte, ser det ut som patronymet er Ingebrichtsen, men rett er nok at han heter Andreas Ingebrigt Arents. Angermand, døpt i Korskirken 1789: LenkeSå er jo spørsmålet om denne enken, Ane Hansdtr. visste det rette patronymet? Og/eller om den døpte Hans i 1827 ikke er vår mann, likevel? Imøteser innspill her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Kan denne Ane være hun som står i bygdeboka under Våge på side 290 (nr.95) Anne Hansdtr. Stolmevaagen f. 1788. Gift 2. gang i 1835 med Lars Olsen Rabben? Far hennar var frå Fusa, men kven var mora hennar? Kven var ho gift med første gongen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

I Bygdebok for Møkster sogn side 424 for Kvalvåg står det under nr. 40: Lars Olsen Rabben g.2.g. med enkje Anne Hansdtr. frå Fana/Stolmevaag f. 1888.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke usannsynlig, Terje. Skulle gjerne sett denne nøtten knekket!Lars Olsen Rabben og Anne Hansdtr. Stolmevågen viet 1.1.1836, han i sitt 43. år, sønn av Ole Olsen, hun i sitt 47. år, datter av Hans Hansen, iflg. IGI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner disse Anne Hansdøtre vigd i Sund innenfor passende tidsramme, har ikke klart å plassere alle:Ane Hansdtr. vigd i Sund 19.5.1822 med Arne Jonassen (Søre Aarland FT 1801). Aktuell - finner bare sønnen Jonas f. 1822 på disse. Arne er sønn av Jonas Christophersen Ø.Waage og Anne Arnesdtr. Vindnesvaagen. Ifølge bygdeboka band I, side 294 (Kipparstovo, Stolmevåg) dør Arne 1824. Hun kalles Anne Hansdtr. Øjjord her, er døpt Anna Johanne 21.12.1794 i Fana (datter av Hans Andersen Øjjord og Marthe Jacobsdtr. Nyhaugen. Du finner familien i Fana bygdebok s. 656 på Mildestveit (kalt Øyjorden), Hans Andersen Bjelland f. ca. 1760 på Stord, d. 1815 g. 1794 med Marta Jakobsdtr Nyhaugen 1771-1802. Hans hadde før vore paktar på Fantoft). Denne Anne er ihvertfall enke på passende tidspunkt.Ane Hansdtr. (datter av Hans Hansen Haukanes, band II s 530-531) vigd 1804 med enkemann Mons Johannesen Syltøen. Muligens aktuell, finner bare barn frem til 1812 på disse.Ane Hansdtr. vigd i Fjell 13.05.1819 med Erik Iversen (Landro).Ane Hansdtr. vigd i Sund 07.06.1818 med Michel Michelsen. Kan utelukkes, disse får barn på Taranger så sent som 1831.Ane Hansdtr. vigd i Sund 09.01.1820 med Michel Nielsen. Får barn på Tellnes så sent som 1826.Ane Hansdtr. vigd i Sund 21.10.1821 med Niels Charlesen. Kan utelukkes får barn så sent som 1832.Ane Hansdtr. vigd i Sund 23.10.1823 med Johannes Haagensen - kan utelukkes, får barn sammen så sent som 1832.Ane Hansdtr. vigd i Sund 10.07.1825 med Engebret Mikkelsen. Kan utelukkes, får barn på Kalve 1827.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder en god knapp på at Anne Hansdtr. Stolmevåg, f. 1794 i Fana (født på Fantoft, men familien flytta til Øyjorden/Mildestveit), enken etter Arne Jonassen Stolmevåg, er mor til uekte Hans Andreassen (sønn av Andreas Angermand/Angelmand) døpt 1827.Jeg holder også en knapp på at denne Hans Andreassen er 'vår' - i mangel av andre kandidater.Jeg kan ikke utelukke at hun er samme Anne Hansdtr. Stolmevåg (som bygdeboka har som f. ca. 1788 og datter av Hans Hansen fra Fusa, og) andre gang gift med Lars Olsen Rabben - men jeg tviler på det. Jeg har ikke funnet denne Anne døpt noe sted ca. 1788, men det står faktisk Hans Hansen som far ved vigselen i 1836.Det som gjenstår å finne ut, er vel farsnavnet til Anne ved vigselen 1822 (jeg spør på arkivforum). Kanskje ville konfirmasjonen til Hans Andreassen ca. 1843 også gi noen svar? Vi får nøste videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar på arkivforum: LenkeVigselen til Anne i 1822 bekrefter vel innlegg 96, uten at det gir farsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Eg har vore i kontakt med Chippewa County Historical Society, men dei opplyser at dei ikkje har nekrologane (obit). Dei skriv at eg må tak kontakt med Montevideo People Library. Det går visst an å få ein privat person til å gå dit å finne det ein spør etter, men ventetida er ca 4 mnd., og det er alt for lenge tykkjer eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konfirmasjonen 20. oktober 1844 sier Hans Andreassen Rabben, født 8. oktober 1827, sønn av Andreas Angelman og Anne Hansdatter Rabben!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sitter vi med et par teorier, vi KAN ha to Ane Hansdøtre i Stolmevåg:En som er enke etter Arne Jonassen(død 1824), født 1794 på Fantoft, datter av Hans Andersen Bjelland/Fantoft/Øyjorden.Og/eller:En som er født ca. 1788, vigd 1836 som enke med Lars Olsen Rabben, oppgitt far ved vigsel, Hans Hansen fra Fusa. Hun er enke når hun får en uekte sønn med Andreas Angelmann i oktober 1827.Eller:Dette kan være samme Anne, men farsnavn og alder ved vigsel er feilført.Neste spørsmål er jo om vi faktisk snakker om rette Hans Andreassen her. Det finnes jo ikke andre kandidater i Sund, etter hva jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.