Gå til innhold
Arkivverket

[#12976] Telegraf anno 1808


Gjest Tore Turøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Turøy

Søker man på internett så kan man finne mange opplysninger om Den optiske Telegraf. Men det jeg lurer på er om det finnes noen opptegnelser over hvor disse var montert og hvem som betjente dem.Under Napoleonskrigene 1807-1814 var det stasjonert 175 slike telegrafer langs kysten fra Hvaler til Trondheim. Mellom annet har jeg en sterk mistanke om at det var stasjonert en slik stasjon på øya Turøy der jeg har mitt opphav.Jeg lurer derfor på om det er noen som vet om og hvor man kan finne mer detaljert litteratur om dette.Tore T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

Jan Oldervoll: Har sendt en epost til Risør museum og venter spent på svar.Det må ha skjedd noe med hyperkoblingene som Eva la inn. I går virket i allfall den ene, men nå er det bare surr. Kan slikt skje av seg selv, eller har noen gjort noe?Eva McKenna: Enig. Veldig interessant! Dette var nytt for meg óg.På Turøy, berre et steinkast frå barndomsheimen min, ligg ’Stonghauen’. Jeg har aldri reflektert over navnet, men nå er det noen som har begynt å studere stedsnavnene på Turøy og lurer på hvilken stang som har gitt den navnet. Det er ikke umulig at det var en slik telegrafstang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det er nok eg som har surra med lenkene. Eg gjorde eit forsøk på å få det til slik at ALLE lenker vart klikkbare. Det gjekk ikkje heile bra. Men eg skal sjå om eg ikkje klarer få det betre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Eg har saman med støttegruppa rundt Risør Museum og min tidl. arbeidsgjevar Norsk Telemuseum arbeidt mykje med Den optiske telegrafen 1807 -14. Og etterkvart er ein del lokalhistorikarar rundt om i landet også blitt interesserte i denne (stort sett) ukjendte delen av Norgeshistoria. Den beste oversikten - trur eg - er mi eiga HO frå 1994/95 i Lokalhistorie 'Naar Telegraphen skal forkynde' , eg har i alle høve med ei fyldig litteraturliste der. Skal ein grave seg vidare ned i detaljar, må ein særleg inn i Los- og Militærarkiva. Stasjon Nr 66 på 'Den bergenhusiske Telegraflinja' låg på Turøy. Send ein E-mail til harun@online.no så kan vi utdjupe temaet nærmare.Helsing HJR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

Hei Harald.Dette var både gledelig og interessant. E-post er sendt.Hvilken rolle spillte og hvilken nytteverdi hadde telegrafen i krigen? Har du funnet ut noe om det?Denne krigen var jo en utarmende krig for Norge. Handelsblokade og hungersnød er to sentrale stikkord. Kfr. Terje Vigen. Men det positive var jo at den førte til slutten på dan lange ’dansketida’.Som lokalhistoriker (på hobbybasis) synes eg at det er veldig interessant å finne ut litt mer om levekårene rundt omkring. Og slike kilder kan være med på kaste litt lys over hvordan folk levde. Er denne hovedoppgaven din tilgjengelig? Og hvor finner man Los- og Militærarkiva?Eg stiller spørsmålene her, da det kanskje også er andre som er interessert.Mvh Tore Turøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.