Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#13133] Bagge - lensmann i Kvikne - Rolstad i Nord-Fron?

Recommended Posts

Gjest Gerd Åby Bjerkestrand

Tillater meg å hive meg på med et spørsmål selv om det ikke har noe med middelalder-bagge-forskningen å gjøre. Jeg henger dessverre ikke helt med i den debatten.Jeg er interessert i opplysninger om den familien Tove startet debatten med. Har forsket en del på OLE CHRISTENSEN BAGGE f. ca. 1747, g. 1786 i Kongsberg m. Anne Kittilsdatter Bjørnsrud. Han var bergarbeider i Sølvverket på Kongsberg. Død 1803. Finner ikke hans røtter på Kongsberg eller i området rundt. Har en teori om at han kan ha kommet fra Kvikne pga. tilknytningen til bergarbeidet. Har funnet en Ole Christensen f. i Kvikne i nogenlunde passende tid. Skulle gjerne hatt flere opplysninger om Baggefamilier på Kvikne på 1700-tallet. Navn på Ola Bagges barn og barnebarn kunne vært interessant.Det sies at Baggenavnet gjerne ikke gikk i arv, men var et vanlig navn å henge på. Men det må da vel ha vært en eller anne grunn til at personen tok nettopp det navnet? Hva kan det være? (bortsett fra nordbagger).

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.