Gå til innhold
Arkivverket

[#13158] Dokumentasjon av skilsmisse ca. 1820


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

Jeg er på jakt etter en skilsmissedato mellom 1815 og 1825. Hvilken myndighet godkjente skilsmisser rundt 1820 og i hva slags protokoller eller dokumenter kan jeg finne noe om dette. Tamperetten som institusjon var vel nedlagt på 1700-tallet?Ekteparet dette gjelder, bodde i en by og det var kona som begjørte skilsmisse, - visstnok fordi ektemannen hadde oppholdt seg mye i utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Det var amtmannen/fylkesmannen som avgjorde dette. Jeg har ikke arbeidet med dette materialet selv, men forstått at Fylkesmannen førte journal med register over behandlete saker. Der skulle det eventuelt være noe å finne. Disse journalene har Statsarkivene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Her bør det vel vises til doktoravhandlingen 'Separasjon og skilsmisse i Norge 1536-1909 : en familie- og rettshistorisk studie' av Hanne Marie Johansen. Universitetet i Bergen, Det historisk-filosofiske fakultet, 1997. 463 sider.Det har eksistert rett til skilsmisse ved dom for ekteskapsbrudd, rømning og landsforvisning. De sakene fantes i utgangspunktet i domkapittelsprotokollene, men gikk seinere over til det vanlige rettsvesenet.Fra rundt 1700 fikk man en praksis for at det kunne gis (kongelig) bevilling til oppløsning av ekteskap på en del gitte vilkår, f. eks. ved spedalskhet eller sinnsykdom. Den kongelige bevillingsretten ble rundt 1800 overført til lokalt nivå: biskop/stiftamtmann/amtmann.Rundt 1820 kan det ha vært skilsmisse ved dom, men mer trolig er det vel med bevilling. Fikk noen av partene gifte seg på ny? I så fall bør det stå en merknad i kirkeboken ved det nye giftermålet om hjemmelen for inngåelse av nytt ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg tok kontakt med Hanne Marie Johansen som ga meg referanse til en kildeserie i arkivet til Justisdepartementet. Fredagen ble tilbragt i RA, men dessverre viste det seg at protokollene for den aktuelle perioden ikke var på riktig plass i arkivet. Den skulle 'etterlyses', så det er vel et håp om at de dukker opp.Jeg vet imidlertid at det var strid om den aktuelle skilmissen, så kanskje jeg i mellomtiden skulle sjekke de aktuelle rettskildene. Er det da byfogdens arkiv som stedet å lete, - eller byrettens? Det aktuelle paret bodde i Kristiansund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.