Gå til innhold
Arkivverket

[#13165] Susanna Olsdtr. Bratland (1774- ), Nordli/N.Trøndelag


Gjest Stig Steinkjer
 Del

Recommended Posts

Gjest Stig Steinkjer

I 1801-tellingen finner jeg Susanna Olsdtr. (27år) g.m. Ole Larsen (42 år), bosatt på gården Aune, Sneeaasen (Snåsa).Søker etter Susanna's opphav:Susanna skal i.flg. Snåsa Bygdebok komme fra gården Brattland i Nordli (Lierne/N.Trøndelag). I flg. 1801-tellinga finner jeg Ole Jensen 74 år og Berthe Joensdtr. 64 år som har 'kaar og ophold af gaarden' Bratland/Nordre Findlie. Disse er sannsynlig foreldrene til Susanna, men er det noen som sitter med informasjon som kan bekrefte dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Eva Seim

Jeg kan dessværre ikke gi svar på spørsmålet ditt om Susannas foreldre. Men vil spørre deg: Har du lett i bygdebøkene for Lierne? Jeg har akkurat fått tak i disse og har slått opp på Bratland. Men finner ingen Susanna Olsdatter nevnt der.Under Bratland (nedre), gnr 7, bnr 4, står det at Ole Jensen, gift med Beret Jonsdatter, kjøper Bratland nedre i 1754 av Ingebret Erichsen Støvren fra Snåsa. Men som barn av disse er bare listet opp Joen, Eli, Lars og Ingeborg. Altså ingen Susanna! Men dette har du kanskje allerede sett?På Bratland øvre (= Storeng) fins en Susanna, født i 1779, men hun skal være barn av Jon Jacobsen, så det hjelper jo heller ikke.Vel, da er det vel bare en gjennomgang av kirkebøkene som kan gi svar på spørsmålet ditt.Mvh Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.