Gå til innhold
Arkivverket

[#13218] Hvem og hvor er forældrene til Peter Hofgaard og Maria Petersdatter, gift 1793?


Gjest Mette Hertz
 Del

Recommended Posts

Gjest Mette Hertz

Det ville være skønt, hvis nogen kunne hjælpe mig, hvor jeg er gået i stå. Jeg søger for det første forældrene til dette par: Peder Hofgaard, snedkermester, som bliver gift med Maria Petersdatter d. 24 apr 1793 i Kristiania. Peder bliver kaldt Peter Cudris Hofgaard i Family search, et sted står han også som Dominicus, han er født i ca 1766. Maria er født ca 1761. Peder og Maria får i hvert fald børnene Anne Karine(Pedersen) Hofgaard, døbt 29 jan 1794 i Oslo domkirke, Andreas Hofgaard i 1797 og Abel Mathea i 1799. I 1801 bor de i Kongens gade, gård nr 372 i Christiania. På forhånd tak, Mette Hertz, Odense, Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det er utgitt en bok om slekten Hofgaard, opprinnelig fra Bragernes (Drammen): 'Familien Hofgaard i Norge' av arkivar E.A. Thomle, Kristiania 1911.På side 56 sees: Peder Dominicus Hofgaard, døpt på Moss 15. januar 1765, død i Kristiania (Christiania) 12. august 1834. Han tok 25. september 1792 borgerskap som snekkermester i Kristiania. Gift 1) 24/4 1793 i Kristiania med Maria Petersdatter født (ca.?) 1760, død i Lakkegaten i Kristiania 1814, begr. i Aker 23. februar 1814. Gift 2) i Aker 16. april 1816 med Anna Magdalene Sørensdatter. Ingen barn i 2. ekteskap.4 barn i 1. ekteskap, alle f. i Kristiania:1) Anne Karine f. 1794 2) Andreas f. 1796 3) Abel Mathea Cecilie f. 1799 4) Mariane Elisabeth f. 1802Peder Dominicus Hofgaard var sønn av Dominicus (Philipssøn) Hofgaard, døpt på Bragernes 12/7 1726, begr. på Moss 19/3 1774. Han var skipsfører. Gift på Moss 14/2 1753 med Karen Andersdatter Ramberg, f. på Ramberg på Jeløen i Rygge (Moss) 1728, død på Moss 3/2 1780. (Se s. 54)Det er skrevet mye mer om disse personene i boken, og det finnes informasjon om slekten Hofgaard tilbake til 1630-årene i Bragernes. Jeg vil anbefale at du prøver å få lånt boken i et bibliotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Hertz

Kære Svein Arnolf, Tusind tak for dit svar, det var dog herligt at få disse brikker på plads. Jeg har strevet med dette i måneder - og så findes der en bog, hvor det kan slås op! Jeg må straks se, hvor jeg kan finde den. Mange venlige hilsner, Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Hei Mette. Du kan finne mye om Hofgaardslekten i boka men ikke mye om Karen Andersdtr. Rambergs aner. Det er ikke skrevet mye om gården Ramberg på Jeløya som lå under Rygge og ingen gårder på Jeløya er tatt med i bygdebøkene om Rygge. Hennes foreldre er Anders Svendsen Ramberg og Diana Christophersdtr.Koch. Karens slekt stammer fra en av Kochfamiliene i Moss samt fra gårdene Støtvig og Kure i Rygge. Det er for mye å ta med her men hvis oppgir din emailadresse så kan jeg sende deg hennes aner. Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Det at han kalles Peter 'Cudris' Hofgaard, kan det tyde på at han stammer fra Cudrio-slekten i Skien ? Hadde Peder's far Dominicus en bror Jens som ble kjøpmann i Bragernes, med d. Maren (1751-1821), g.m. generalveimester Søndenfjelds, Georg Anton Krogh (1734-1797) fra Nitteberg, Nerdrum, Akershus ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Dominicus hadde en bror Jens f. 1717 i Bragernes, d. 1752 i Kristiania (Christiania). Han var imidlertid ugift.Jeg er fristet til å anta at dette 'Cudris' enten er en feilskrift/feillesning eller enda en 'kreativ' oppfinnelse fra en bidragsyter til FamilySearch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mette hertz

ja, jeg kan heller ikke blive klog på det - jeg har søgt at finde forbindelse til Cudrioerne fra Skien, men uden resultat. Det kan nok være en fejl. Jeg har også spekuleret på, om det kunne være en 'latinisering'af et yrke, smed, som har stammen cud - man kan jo spekulere ud af mange strenge, men det er jo heldigvis også en stor del af fornøjelsen.Men er der nogen, som kan hjælpe mig med troværdige forfædre til Dominicus Hofgaard? Hans far var Philip Jensen, hvor kommer navnet Hofgaard så ind i billedet? Er det en fadder, der lægger navn til? (Kunne det også være tilfældet med Cudrio?)Og ER der nogen, som kan hjælpe med Maria Petersdatters(Peder Hofgaards kone) forfædre og -mødre? Det ville være herligt. mvh Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Så fantes det altså enten to samtidige Jens Hofgaard f. i Bragernes rundt 1720, eller så fikk den ugifte f.1717 likevel datteren Maren i 1751, før han dro til Christiania og døde. Var han kjøpmann ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Hofgaard-slekten er STOOR! Jeg vil anbefale dere å låne boken som jeg viste til i mitt første innlegg. Det er intet register i denne, så det krever en del leting hvis man f.eks. skal finne ut hvor de ulike Jen Hofgaard'ene hører til i sammenhengen.Om nevnte Jens Hofgaard f. 1717 er det ikke opplyst noe yrke, bare at han egentlig bodde i Son, men døde i broren Peder Hofgaards hus i Chra. Han etterlot seg intet, bortsett fra noen klær.Riksarkivet har et eksemplar av boken, som kan lånes på lesesalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Hertz

Ja, jeg må hellere sætte mig ind i stoffet, før jeg spørger mere. Så jeg vil se frem til et Norges- og Rigsarkivsbesøg. Mvh Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Må bare fortelle at min tiptipoldefar, August Hendrich Helmuth, født i København, fikk lærekontrakt med 'Petter Hofgaard', borger og amtsmester.Kontrakten starter høytidelig med: 'Udi Den Hellige Trefoldiges Navn er ingaat...'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Ja, det er nok den samme. Det var i Christiania, og det var neppe to snekkermestere med samme navn. Merk at han i kontrakten skriver: Jeg, Petter Hofgaard... med andre ord, hans egen skrivemåte av navnet.Kontrakten er ganske morsom, men jeg er ikke ferdig med å tyde all teksten. Jeg kan komme tilbake til deg når den er klar, hvis du er interessert. Gi meg e-postadressen din så sender jeg en avskrift, men det kan ta litt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Hertz

Det vil jeg glæde mig meget til! Selvfølgelig skal han fremover have nvnet stavet på sin egen måte. Den er også mere munter.Adressen er mph@bonus.dkMvh Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Erik Noer

I boken om familien Hofgaard i Norge finner jeg Maren (Jensdatter) Hofgaard døpt på Bragernes 18.1.1751. Død på Munkvold ved Trondhjem 30.1.1821. Gift på Bragernes 29.1.1776 med oberstløytnant Georg Anton Krogh.I boken er det et navneregister på sidene 243-260.Karen Andreasdatter Hofgaard 1716-1797 var gift med Peter Caspersen Cudrio 1704-1765. Disse er mine 5xtippoldeforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Denne har jeg ikke sett før. Bare en liten oppklaring (forhåpentligvis);Jovisst var det to Jens Hofgaard. Den andre, som er far til Maren nevnt av Erik Noer, var gift med Margrethe von Cappelen (begr. 15.04.1751 Bragernes), han giftet seg igjen med Kiersten Larsdatter Stranger. Denne Jens hadde flere barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.