Gå til innhold
Arkivverket

[#13242] Carl Einar Engebretsen Hamberg, emigrerte til USA i 1903, men hvor ble han av..


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila N. Christiansen

Kjell, hva med å sende en forespørsel http://www.rootsweb.com/~sjgs/ og høre om de kan finne en obit for noen av de to andre brødrene? Siden du har dødsdatoen, og fru Sam. døde etter sin mann, er det jo en mulighet? Og da kan det hende at Einar nevnes....Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Jeg har et visst problem med å bli enig med meg selv om Einars adresse i 1916 er (står det Minnesota str.), St.Paul eller Norwegian Consulate, NY. Har egentlig tro på det første fordi det ute til venstre står St.Paul under innføring nr. 4. Har jeg rett?Ellers er ideen med obit er verdt å følge opp - jeg har allerede klart å få kopi av dødsattestene for Joseph og Samuel (også interessant lesning).Mvh Kjellh H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Kjell, adressen er helt klart Brother; Einar Hamberg, c/o The norw. consulate.Minnestota - tingene gjelder personen over. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathy Bergan Schmidt

To Nina- Yes, it would be just a number change. But that would influence what enumeration district to check. However, from my visit to the 'a look at Cook' site, it looks like you've figured that out already.One other point about Samuel -- the 1930 census says he was a veteran of World War I. Perhaps Einar also served in the war?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

I wonder why Einars address in 1916 was c/o Norwegian Consulate, NY. Do you have any ideas, Kathy? Maybe he was as you say, serving in the war, and his address was unknown?Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathy Bergan Schmidt

I don't know, but I find that curious, too. And the US was not officially in the war in 1916 -- we were latecomers back then, remember.Of course, there is the theory from my 'wild imagination.' In appearance, a Norwegian could easily be mistaken for a German -- perhaps he was a wartime spy. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Yes, we have seen that ourselves lots of times in the US, many people ask if we are German. We just give them THE look.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Er det mulig at han rett og slett var død? Jeg finner nemlig andre døde i SSDI som da har adresse det norske konsulat i NY.Kanskje konsulatet hadde forvaltet ting og tang i påvente av at noen pårørende skulle dukke opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Tenk om det norske konsulatet i NY har tatt vare på papirer så langt tilbake......Har et annet lite spørsmål med det samme jeg er igang:Hvor kan jeg lettest finne ut når foreldrene døde?Begge døde i Kristiania; moren Sofie mest trolig et år eller to før Samuel reiste over for annen gang i 1916. Faren, Jens (Engebretsen), vet jeg døde etter 1920, visstnok på et hjem for sjøfolk.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Det er utrolig hva som lagres ..... nok mer enn vi aner. Jeg synes du skal spørre dem om årsaken til at noen på den tiden hadde konsulatet som adresse. Her er deres hjemmeside-----Lenke-----cg.newyork@mfa.no-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Den 6.feb. 1905 blir det født en Samuel Hamberg i Pennsylvania. Hans far står oppført som Hamberg. Samuel dør den 2.august 1952 i Los Angeles. Hans social sec. nummer er 186078202. Født på østkysten, død på vestkysten.Kan han være Einars sønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Det er jo en viss mulighet for at den nevnte Samuel er Einars sønn. Jeg vet det er mulig å kjøpe kopier av opplysningene SSDI, men hvor mye vil de kunne fortelle?Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Dei fortel deg nøyaktig f.dato for personen det gjeld, og foreldra sine namn(iallfall er det slik på det eg har fått)Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

. Han emigrerte i 1903 (utreise 15.5 med 'Montebello' med mål Minnesota)?Einar Engebresten fra 'C'ania' (en av mange morsomme skrivemåter) ankommer ellis Island den 1.juni 1903 med båten Cymric fra Liverpool.-----Lenke-----Og da tenkte jeg, det er sikkert typisk at det kanskje ikke finnes noe manifest. 'No image available'...bare helt typisk. Vet ikke om det finnes under 'missing manifests'.Ellers hersker det vel liten tvil om at dette er Einar..eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathy Bergan Schmidt

I think I found the Samuel Hamberg who died in California in 1952 in the 1930 Census for Chicago. However, that Samuel (Samuel B. Hamberg), 25, was born in Pennsylvania to parents who were born in Russia. He had recently married Sylvia, born in Illinois to Russian parents.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg finner denne mannen med utreise i Kristiania 1880, og jeg lurer på om han er en slektning? Handberg - skal det være Hamberg?-----22.05.1880 Carl Engebrets. Handberg,Skomager,bosted Lier, dest. Austin Min-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Den 27. mars 1902 ankommer Joseph Engebretson Ellis Island. Dvs året før 'sin bror med det manglende manifestet'........Siden Minnesota tydligvis var stedet med stor S kan man kanskje anta at Carl Einar oppsøkte sin bror der i 1902. Dette er hva Josephs manifest viser oss i linje 7-----Lenke-----19 år, clerk, sist bosatt i Kristiania, reisen betalt av Olaison, bestemmelsessted er 'Hans T.Olaison,Nielsville, Minn.'. Ankommer med skipet Oceanic.Ville en venn betale overfarten, eller er denne Olaison en slektning?-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Joda! Carl Engebretsen Hamberg (skal det være), som emigrerte i 1880 var onkelen til Carl Einar, Josef og Samuel. To andre onkler reiste også, Gjert i 1869 og Martin i 1870. (Alle tre var min oldefars brødre). Denne siste Carl har jeg ikke forsøkt å spore, han var en urolig sjel som aldri fant et sted å slå seg ordentlig ned fram til han døde ugift rundt 1915.Når det gjelder Hans T. Olaisen som betalte reisen for Josef i 1902, er det et helt nytt navn for meg. Det beste jeg kan komme opp med, sånn på strak arm, er at han er en venn av familien, kanskje i tilknytning til den menigheten de var med i. Familie er det ihvertfall ikke.Ellers er det riktig at Minnesota en periode var et slags knutepunkt, selv om bare to av de seks som er nevnt beviselig slo seg ned der.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.