Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#13310] Vinje: Aslak Svendsen (1813-1899)

Recommended Posts

Gjest Dag T. Hoelseth

Aslak Svendsen (Egeli), 1813-1899, min tipptippoldefars eldste (halv-)bror, står i 1875-folketellingen som bruker på plassen Øikelien. Hans kone var Sigrid Gjermundsdatter, som var 20 år eldre.Men jeg finner ikke Aslak i folketellingen i Vinje 1891. Finnes det noen grunn til det? Mine kilder forteller at nevnte Aslak døde i 1899 som enkemann og at plassen deretter gikk ut av slekten for godt.Dag T. Hoelseth (1/4 Ekeli!) http://www.geocities.com/dagtho/ekeli.html

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/99161-13310-vinje-aslak-svendsen-1813-1899/
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Dag Vågslid

Hei navnebror. Jeg har lenge vært opptatt av Øykjeleslekta, og jeg har sett på sidene dine med stor interesse. Grunnen til at Aslak ikke er i folketellingen for 1890, er at han døde 1/5 1890. Hans kone døde 28/12 1890. Under folketellingen 2/1 1891 i Øykjelie bor det ei dame so heter Guro Såvesdatter. Hun har som stilling 'oppvarterske for en gammel nu avdød enke', i følge orginalen.

Gjest Dag Vågslid

Hei navnebror Jeg har lenge vært opptatt av Øykjeleslekta, og jeg har sett på sidene dine med stor interesse. Grunnen til at Aslak ikke er i folketellingen for 1890, er at han døde 1/5 1890. Hans kone døde 28/12 1890. Under folketellingen 2/1 1891 i Øykjelie bor det ei dame so heter Guro Såvesdatter. Hun har som stilling 'oppvarterske for en gammel nu avdød enke', i følge orginalen.

Gjest Dag T. Hoelseth

Ah! Så opplysningene om at Aslak Svendsen døde i 1899 er altså feil! Jeg har aldri kommet så langt som å dobbeltsjekke dødsdatoen hans da jeg har mest beskjeftiget meg med andre Ekeli-grener. Aslaks gren døde jo ut, da de ikke hadde barn. Jeg antar at det er kirkeboken du har sjekket vedrørende nøyaktig dødsdato? Tror 1899-årstallet er hentet fra bygdeboken (hvis oppl. i de fleste tilfeller må etterkontrolleres), må sjekke hjemme først.Dag T. Hoelseth

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.