Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#13352] Jordgamme

Gjest Åse Killingröd

Recommended Posts

Gjest Åse Killingröd

Da jeg forsøker å kartlegge omstreiferne i Norge i FT 1865 har jeg på Røros funnet noe merkelig. Under gardsnavn sto det Jordgamme.Er det en jordgamme i ordets rette betydning, eller er det et gardsnavn? Det sto også at det tilhørte garden Galaaen. Noen som vet?mvh, Åse K.

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/99202-13352-jordgamme/
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Nøyaktig hvilken type det var på Røros, vil jeg ikke uttale meg om, men fikk lyst til å sende følgende:ELVERUM BYGDEBOK B.4. HERADSBYGDA S.82: Maleren Gerhard Munthe 1849 - 1929, ble født og vokste opp i Heradsbygda, Elverum. I sine erindringer skriver han: ” Før i Tiden boede mange fattigfolk i disse Sandmæler ( sandbakker ned mot Glomma ), men jeg mindes bare et sligt Hus, og der laa en Mængde Børn og grov i Sanden og de store slæbte paa de smaa. Moren var ude i Arbeide et eller andet steds, men Manden stod alltid oppe paa Skrænten og glante....... Jeg var naturligvis aldrig inde i denne Jordgamme, men den havde som alle de smaa Stuer nede ved Veien, en liden Kjælder til Gjeterne for at holde Stuen Gulvevarm ”ÅSMUND OLAVSON VINJE: Fra FERDAMINNE SUMAREN 1860: Etter å ha kjørt tog til fra Oslo til Eidsvoll, tar Vinje fatt på turen videre mot Odalen og Solør. ” Etter denne tvo mil breie skog er ein geiteveg på forfedra vis med jordhytter ikringom austigjennom ville skogen so der kom rjukande røyken opp gjenom eit rundt hol i bratte bakken. Halvnakne ungar og fillute og svarte foreldre kom ut or desse jordholane, liksom folk seier det er ikring Rom ”Artikkel i NST XXXII - om svensk innvandring til Danmark: Der nevnt at fattigfolk fra landdistriktene i Sør-Sverige bodde i ”backstugor”, inngravd i en bakke. Der blir dette kalt et sydsvensk fenomen.I Solør var jordkojer et uttrykk som ble brukt om slike bosteder. Kommer til uttrykk i stedsnavn som Jordkojvika.Viser også til en artikkel om dette i Årbok for Glåmdalen, men hvilken årgang har jeg ikke i hodet. Andre navn på disse bostedene er kørre og køye.

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/99202-13352-jordgamme/#findComment-814620
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.