Gå til innhold
Arkivverket

[#13403] Bodin


Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Jeg har i mitt slektstre en mann som het Nikolai Hansen Bodin. Han var omstreifer og levde på 1700-tallet. Hans far skulle vært Hans Olsen Bodin...? Disse var muligens fra Røros?Er det noen som har info. jeg kan dra nytte av så er jeg veldig takknemlig for alt dere måtte komme med.MVH Kai Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest David Widerberg Howden

Kan navnet Bodin kansje være det samme som det svenske slektsnavnet Brodin?? bare spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Takm for svar.Jeg vet ikke om Brodin er det samme, men ihvertfall så er Boudin, Bodin, Baudin, Baodin samme slektsnavn, men brukt på forskjellige tider.Jeg vet at det skal finnes noen i Sverige og noen på sørlandet her i Norge...(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

I Norsk etternamsleksikon står det følgende om Bodin: 214 stk ialt(Akershus 56,Oslo 32).Finnes i både Dansk(fra Fransk),og svensk.Kan ha også ha en sammenheng med slektsnavnet Bodding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S. Gurrik Larsen

Takk for info. David. Jeg sjekket i et leksikon og fant en person som kalte seg Bodin, han var fransk og levde på 1500-1600 tallet.Håper på mere info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei Kai S.Så at du hadde svart på innlegg nr. 2838Jeg sitter nå med KB for Holla, så jeg kan godt ta en kopi for deg, men da må jeg vite hvor jeg kan få tak i deg, slik at jeg får sendt den til deg.Mulig jeg har noe mer innfo. om Bodin- slekten. Holder nå på med å registrere fra Holt i Aust-Agder og Holla i Telemark på omstreifer-slekter.Mvh. Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Larsen

Jeg har kommer over en familie som kaller deg for Budiin.Familien bor i Arendal i 1865. Disse er nevnt: 1.Severine Budiin f.Hansen, Huusmoder, enke, født:1823 i Øiestads Sogn. 2.Julie Budiin, hendes datter, født:1847 i Arendal. 3.Ømiil Budiin, henden søn, Contorbetjent, født:1844 i Arendal. 4.Nicolai Budiin, hendes søn, født:1852 i Arendal.Kan denne Severine (nr.1) være Nicolais'/Nicolaus' svigerinne eller søster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei KaiHar sett på 1845 tellingen til Eilert Sundt, og der står det under Sannikedals Sogn: nr. 314 Blikkenslager Nicolay, 25 år og 315 Pigen Severine, 18 år. Om dette er den Severine du etterlyser er jeg ikke helt sikker på. Det med alder og tellingene til Eilert Sundt stemte jo ikke alltid har vi jo oppdaget.Vet ikke om dette ble til hjelp , men skal se etter i det matrialet jeg har om jeg kan finne noe mer.Mvh. Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Vet ikke om dette kan være av interesse for dem som forsker i navnet Bodin, men har en:Johan Frederik BODIN, far til Stine Johansdatter f.1831 (uekte) Valsølille Sogn (Danmark), (søster til min tippoldefar f.1838). Han var da tj.karl på Godset Skjoldenæsholm (ved (Ringsted). 1.mars 1833 ble han viet i Valsølille 36 år gml. (dvs f. ca. 1797) til Ane Hansdatter 28 år (enke tj. på Skjoldenæsholm). Han døde 24.okt.1833 i Hopolden Valsølille begr. 27.okt.1833 og var da Indsidder i Hopolden. En datter ble f.etter hans død:Ane Beate Johansdatter 10.apr.1834 Valsølille.Vet ikke hvor denne Johan Frederik Bodin kom fra, har ikke funnet ham i FT:1801 Danmark, men en Christian Bodin ugift Tamborer 27 år finnes i København Vester Kvarter 1801.Det er kanskje muligt at man kan finne ham i Tyende Protokoller for Skjoldenæsholm, det har jeg ikke undersøkt.Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Ant.er Johan Frederik Bodin fra denne familie i FT:1801: Samtlige personer i husstanden: Roskilde, Ramsø, Borup, Svenstrup Hovedgaard, , Huus, 6, FT-1801 Der vises flg. felter: Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested :Johan Peder Bodin, 52, Gift, Mand, Muurmand ved Svenstrup, Anna Marie Olsdatter, 37, Gift, Hans Kone, , Sophie Marie Bodin, 16, Ugift, Deres Børn, , Jens Christian Bodin, 13, Ugift, Deres Børn, , Carl Joseph Steenholm, 11, Ugift, Deres Børn, , Jens Christian Bolind, 8, Ugift, Deres Børn, , Johan Frederik Bolind, 5, Ugift, Deres Børn, , Ane Christiane Bolind, 2, Ugift, Deres Børn, ,Litt rart er det at barnas etternavne er stavet forskjelligt, men Johan Frederik er oppført med BODIN i Valsølille. Det var faderen Johan Peder Bodin's 2.ekteskap.(Fødested er ikke opplyst i FT:1801)Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel G. Larsen

Takk for svar Inger og Bente!Disse du nevner Inger har jeg sjekket opp mot fantefortegnelsene og det kan se ut til at dette kan være den Severine som jeg fant på internettt i tellingen 1865! Det kan også være at Severine skal være Sørine og da blir det Sørine som var gift med Nicolay Hansen Bodin.Bente...! Takk for opplysningene, jeg tror at alle disse som kalte seg Bodin o.l. stammer fra en (to) persoener. Det hadde kanskje vært noe å sjekke når han reiste fra Norge? og da muligens funnet ut hvor han var født for å spore han tilbake til foreldre, søsken o.l. Da kanskje han er oppført i noen av fantefortegnelsene?Jeg forsto det slik at de du nevnte som fantes i FT 1801 bodde i Danmark på den tiden?Takk for all hjelp og alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Ja, beklager glemte å nevne det er fra FT: i Danmark. Har også funnet Johan Peter Bodin i FT:1787 Danmark, bodde samme sted som 1801, hans 1.ekteskap:Samtlige personer i husstanden Roskilde, Ramsø, Borup, Svenstrup Hovedgaard, , 5. Fam, , FT-1787 Der vises flg. felter: Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , FødestedJohan Peter Bodin, 37, Gift, Mand, Muur Svend, Maren Hans Datter, 38, Gift, Kone, -, Maren Sophie Bodin, 2, Ugift, Deres Datter, -, Friderich Mortensen, 6, Ugift, Konens Søn avlet uden for Ægteskab, -,Det ser ut som han var gift minst 3.gange 1.ekteskap FT:1787 Maren Hansdatter, iflg. Familysearch: JOHAN BODIN Male Family Spouse: MAREN HANSDR Family Marriage: 25 JUL 1784 Borup, Kobenhavn, Denmark (Svenstrup Hovedgård = Borup Sogn Ramsø Herred Roskilde Amt ikke København, det ligger lige utenfor).i FT:1801 Anna Marie Olsdatter iflg. Folketellingen 2.ekteskap.og denne iflg. Familysearch 1805: JOHAN PETER BODIN Male Family Marriages: Spouse: ELLEN PEDERSDR Family Marriage: 03 AUG 1805 Borup, Kobenhavn, Denmark.Har ikke søkt så veldig etter ham f.ca.1750, da han ikke er min ane, utenom jeg vet sønnen Johan Frederik, f.ca.1797 var far til min tippoldefars halvsøster Stine.Har lurt noe på hvorfor han døper en av sønnene Carl Joseph Steenholm iflg. Familysearch:CARL JOSEPH STEENHOLM Male Event(s): Birth: Christening: 30 JAN 1791 Borup, Kobenhavn, Denmark Parents: Father: BODINKan det ha noe med hans fødested å gjøre kanskje?Vet ikke om han var en 'Fant', har ikke sjekket og vet ikke hvor disse fantefortegnelsene finnes, men funnet flere Bodin'er i danske Folketellinger:http://ddd.dda.dk/og i Familysearch.Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei BenteDu etterlyser hvor du kan finne Eilert Sundts tellinger. Hvis du linker deg til LOR`s side, på slektsforum, der ligger alle tellingene. Dvs. 1845,1859 ( fortsatt beretning om fantefolket) 1862 og 1865 ( Fjerde Års-Beretning om Fante-folket) De fleste søkbare på navn.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Larsen

Hei...Jeg så du hadde skrevet 1865. Det er da en telling som Sundt utførte, med sine prester ol. rundt omkring i landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rasmus Lange

Hei Kai. Opprindelsen til navnet Bodin er mest sansynlig Baudouin, blant svenske valloner-slekter så er dette det som anses som opprindelsen til Bodin. Og de var smeder som kom til Sverige på 1600-tallet fra Belgia. Også i Norge må vi regne med at flere av de som heter Bodin/Baudin kommer fra denne slekten, bla. smedemester Erich Baudin/Bodin f. c. 1764 i Sverige, han er stamfar til Bodin i Arendal og Kristiansand.Den Nicolai Bodin, blikkenslager i Sannikedal som Sundt nevner i sin 1845 telling er sønnesønn av E. Bodin, Nicolai blir gift i Øiestad, Aust Agder 11.7.1843 med Serine Hansdatter, f. 1823 antagelig i Øiestad, Nicolai's far Olaus er da smed i Øiestad.Den Johan P. Bodin som nevnes ovenfor i den danske folketelling kan like gjerne være dansk da det på tidspunkt er flere med navnet Bodin i Danmark, bl.a. i Odense som kan være opphav til disse.Kommer med mer når jeg er tilbake til Oslo og får gått gjennom og sortert de nye tingene jeg har funnet.Mvh Rasmus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Ann Parrry

Hei Rasmus. I have been following this thread with great interest. My 4 gr grandfather was Erich Bodin. I have little information on this line of my family beyond the 1801 census where Erich and wife Inger Hansdatter (Kolbjørnsvik) and family were living in Arendal. Their son, Niels married Maren Andersdatter Duus (his first marriage, her third). Their only child, Grethe Andrea Andersdatter Bodin married Anders Christian Nielsen, 7 Dec 1841 in Arendal. Their first of 12 children were born in Arendal. They then moved to Kragerø. (This is my direct line) According to the 1801 census, Erich and Inger had four living children, Niels, Hans, Ole and Berthe Marie. Another Berthe Maria was born 1806.mvh Lill Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Rasmus Lange!Heter ikke Nicolai, Hansen til etternavn? Hvordan kan da Olaus være far til Nicolai? Het Olaus Hansen Bodin til etternavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Ann Parrry

Kai/Rasmus, I did some searching with the information provided and found that Maren Duus and Niels Erichsen Bodin/Bodiin/Bodein had another daughter. Nicoline Marie, f. 23 Dec 1824, døpt 16 Jan 1825, Arendal (IGI extracted records). She married Nils Andersen, 7 Sep 1848. They are in the 1865 Østre Moland census with 6 children.Serine Hansdatter, f ca 1823 (1865 census Arendal, Severine Budiin f. Hans) married Nils E. Budin,11 Jul 1843, Øyestad according to IGI extracted Arendal marriages. (I believe this may be my Nils Erichsen.) Maren Duus, was 11 years older than Nils so it is quite possible that he remarried and had a second family. He was only 49 in 1843.Hans Bodin, who I believe is Nils' brother, married Juliane Marie Henrichsdatter, 14 Apr 1823 in Kristiansand. There is a widow Marie Bodien f. Møller in the 1865 census in Kristiansand running the smithing business. Her son Julius and possibly Herman are in the household. Herman is married (Hans Herman per IGI marriage) to Laurine Mortens. They have three children. He, too is a smith. Marie may be Juliane.Ole or Olaus Erichsen Bodin, is a widower in Arendal in the 1865 census. I found O. Bodin/Alavus with Hermana/Hermana Catrine Peders as mother for two children christened in Øyestad, Carl August (1828) and Amalia (1825). Under Bodein/Budin. Amalia marries in Arendal 1849 to Theodor Martin Hamre and Carl August in 1859 in Kristiansand to Elisabeth Fossum. There is another possible son of Olaus and Hermana in Fjære, Edvard A. Bodin, f ca 1835 (1865 census) smed. Married to Jakobine E. with two children. Everyone in the family is born in Kristiansand.So far the only Nikolai Budin is the one born ca 1851 in Severine Budiin's household in Arendal. If she is the same person as Serine Hansdr, and the IGI is not wrong. All these children would be Nilsen/Nilsdatter.mvh Lill Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.