Gå til innhold
Arkivverket

[#13406] Grisilla


Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Berg

De barna vi har på Grisilla og Nils.Peter 1803 Lesja.Andreas 1804 Lesja. Marte 1806 Møre. Henrik Stølan gm Anne Marie av Nystu.Helena 1816 Lesja. Petter og Johannes 1819 Vaaga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Aalen

Hvis du er interessert i slekta til Marthe Reinholdsdatter, kan du skaffe deg Eideminne via Jonny Lyngstad. Der står det mye spennende om denne familien, eller du kan ta kontakt med meg på mail adr: jon-aal@onlie.no Hilsen J.Aalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Søster av Grisilla Pernille,GM. Elias EliassenBarn.Peter 1798 Lesja. Peter 1804 Lesja.Samme som havna i Alta med kone ?.Nikolai 1806 Lesja. Nikoline Marie 1817 Bindal.Lars 1819 levanger. De 2 siste er jeg ikke 100% sikker. Mener det var en som døde på Oppdal også.Bror av Grisilla Henrik Fosetvolden GM. Anne Thomasdtr.Bosatt Lesja. Dro senere til Grytten.Da som enkemann med barna.Barn. Henrik 1814 Vaaga,Bosatt siden i Nord Norge.GM. Anne Sophie Hansdtr.Hun(Hartmanslekt)far Hans Sørensen.Mor Laurentse Fredriksdtr.f.på Røros.Peter 1817 Lesja. Anne Maria 1819 Vaaga.Catarina 1820 Lesja. Anne Helena 1823 Lesja.Toline 1825 Lesja.GM.Fredrik Lorentsen f.1817 Tins.omstr.(Av lange Lorents.) De havna i Nord Norge.Marta Helene 1808 Stranda. Nikolai 1810 Molde.Nikolai 1812 Grytten. Nikolai 1813 RingebuDe 3 siste,kan jeg ikke heller være 100% på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Søster Av Grisilla Birte Henrika,finnes Under Børresen. Å er det noen som vet hvem Elias Eliasen GM. Pernille stammer fra,blir jeg veldig glad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Viser til mitt innlegg lengre oppe om Penille Nikolaisdtr.GM.Elias Eliassen.Disse folka beskrives som veldig mørke med svarte ildfulle øyne.De reiste over hele Norge.Og du finner dem i Eilert Sunds beretninger, Se (www.lor.no)Også om deres sønn? Peter, som havna i Alta med sin fam. Peter fikk hjelp med hus og litt jord der.Det er sagt at denne Peter var i lag med Anne Sophie Hansdtr.(av hartman)men hun var gift med Henrik Henriksen. se over.Men jeg tror det er Petter jeg har Funnet som Peter Eliassen og Anne Sophie Pettersdtr.f.1808 Lesja. Bor da i Alta.Hun enke i 1865.Noen barn?Anna Pauline Fredrikke 1832 Steigen. Lars 1833 Ørlandet.Anne Marie 1836 Møre. Fredrik 1840 Kjelvik. Elias 1841 Trømsø.Petter ca.1845 Lyngen? Ingeborg 1856 Alta.Kan noen bekrefte,avkrefte dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Til Nina Berg,Du skriver konsekvent feil e-postadresse i alle dine innlegg, til tross for flere henvendelser fra oss. Dette ligner ikke lenger på en glipp eller en skrivefeil. Vi ser oss derfor nødt til å stenge deg ute fra debatten om dette gjentar seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Jeg skjønner ikke hva du mener Anette.Jeg får jo beskjed fra dere,når jeg gjør et innlegg her.Jeg har ikke sett ette nå i det siste da. UPS.Nå ser jeg det,tror jeg. Bindestreken før k er plutselig blitt vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Er det ingen som vet noe om Elias Eliassen. Og sønnen peter? Samt Henrik Nikolaisen og Grisilla Mikkeldtr. besteforeldre til grisilla. Hvor kom de fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Viser til innleg 26. barn av Grisilla og Nils.der finner vi Henrik Nilsen Stølan GM.Anne Marie Pedersdtr.Nystu.BARN:1.Carl 1834.M.Marit Paulsdtr.2.Lovise Katrine Johannesdtr.(Nystu)og 3.Karoline Johannesdtr.(Nystu)2.Nils 1838.GM:Marta Marie Andreasdtr.3.Alexander Fredrik 1841. GM:Henrikke Andreasdtr.4.Henrikke Magdalene 1844 M.Johannes.5.Johannes 1847.GM:Anna Maria Nikolaisdtr.6.Magdalena 1850 GM: Andreas7.Wihelm Nils Magnus 1853.GM:Katrine8.Henrik |858.GM:Julianna Jakobsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Har funnet et av barna til Niels Thommasen og Grisilla Nielsdatter: LenkeDette må være Peder Nielsen som blir født 1803 i Lesja! Han blir begravet 18.12.1803 i Fron... Sønn av hesteskjærererarbeider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Peter Nielsen blir født 10.05.1803 i Lesja. Døpt samme sted 22.05.1803. Foreldre er gift og heter Niels Tommes. og Grisille Nicolaisd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Vidre fra innlegg 26. Om barna til Grisilla Og Nils.Andreas Nilsen 1804 Lesja.GM:Åse Johannesdtr.(for:Johannes Olss. og Ragnhild Evensdtr.Barn.Marte Maria 1834 Vang.GM.Nils Henrikss.?(Stølan)2.Henrikke 1846. GM.Alexander Henrikss.(Stølan?3.Nils ca.1852. GM.Marie Pedersdtr.Her mangler sikkert mye.(noen?)Johannes Nilsen 1819 Vaaga.RM.Nikoline? GM. Oline Kristine. Johansdtr.(samme foreldre som Åse)Barn. Henrik Gustav 18462.Nils Magnus 1847. GM.Grete Fredrikke Johansdtr.Landmark.3.Andreas Olaus 18504.Lars 1850.GM.Anne Pedersdtr.5.Grete Regine 1866.6.Nikoline Johanne? 1851.Her skal det sikker også være mere. Marte Nikoline Nilsdtr.1806.Møre.GM.Nils Nilsen Landmark(Valdres Nils)Barn:Nikolai 1828.GM.Anne Marie Larsdtr.(Bertelss.Rosenberg)se Rosenberg.2.Nils 1831.AA. Anne Helene 18373.Andreas Edvard 1839.4.Johannes 1840.GM.Marie Sofie(Rosenb.Palm)se Rosenberg.Barn etter Nikolai Landmark og Anne Marie(se over)Barn Landmark. Marta ca.1859.RM.Karl Gust.Johanss.Linkvist.og samme?Kalle Bilsås.2.Andreas Edvart ca.1860.GM.Elen Marie Olss.BM:Pauline Lysgård, Karen Olss. En til etter 1900.3.Karl Ludvig 1862.GM.Katrine Fredriksdtr.(Av Rosenb.Hartm.)4.Johanne 1865.5.Karen Gustava 1867.GM:Johan Karlot Olss. Holm.6.Nils 1870.7.Marie Juliane 1872.GM.Fredrik Martin Ludvigss.Hartman.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra innlegg 38.Barn av Johannes og Oline.Deres Sønn Lars Midttømme.1853.GM.Anne Pedersdtr.Barn:Nils 1880.2.Marie 1883, 3.Gustav 1886.4. Lars 1889.5. Olaf 1892.6.Lovise 1895.7.Johanne 1897. 8.Ludvig. Amanda Johansdtr.1896.Pleibarn.Sønn av Andreas Nilsen og Åse: Nils Kanestrøm.ca.1852. GM. Anne Pedersdtr.Barn.1.Andreas 1879. 2.Peder 1881.3.Lovise 1884.5.Nikoline 1887.6.Marie 1889.7.Herman 1892.8.Ragna 1896.9. Nils 1899Her er alle årstall ca. etter telling 1900. 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei NinaFår si det samme som Kai, at det er utrolig hvor mye du vet, og legger ut på dette forum.Er det mulighet for at du vet navnet på foreldrene til begge disse Anne Pedersdatter i ditt innlegg nr. 39 ?Mvh. Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke Enda tror jeg Inger. Har mye rart skribla ned men.Vanskelig å få oversikt.Fra innlegg 28. Barn etter Henrik Nikolaiss.og Anne Thomasdtr,Sønnen Henrik Henriksen 1814 Vaaga GM:1846 Tromsø. Anne Sophie Hansdtr.1820 Vang.(foreldre Hans Sørenss.og Lorense Fredriksdtr. 1898 Røros.(datter av Karl Fredrik Palm,Hartm.)Bosatt Senja ca. 1856.Barn. Johanne Helene 1840 Lyngen. 2.Hans Henrik 1841 Rødøy. 3.Fredrik 1846 Tromsø. 4.Ludvig 1848 Tromsø. 5.Lorens 1851 Tromsø.6.Anne Sophie 1854 Torsken. 7.Nikolai 1858 ug.omk.på havet. 8.Thomas 1865 Torsken.De hadde en stor gård med 2 husmenn. Men værhardt. Flere i slekta omkom mens de rodde fiske.Søsken av Anne Sophie Hansdtr. Magnus 1818 Hole.og Fredrik ca.1820.Fredrik Hanss.GM.Anne Nikolaisdtr.F.på Tønset.(hvem?) Barn.Gulbrand 4 år og Lorense 1år.Er det noen som vet hvor Fredrik med fam. og hans foreldre ble av? De forsvann etter FF.1845.Datteren Lorense er den eneste jeg vet om. Hun fikk ihvertfall ett barn i NordNorge.Tror hun slo seg ned der oppe,men døde tidlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsettelse fra innlegg 42.Henrik Henriksens søster Tolline, reste også i Nord Norge med sin familie. Hun var i lag med Carl Fredrik Gustav Lorentsen.Sønn av lange Lorents Wilhelmsen og Anna Charlotte Lindalsdatter. Anne Marie Andreasdtr(Svarte Marie).søster av langeLorents,ble i lag med Johannes Griffenfelt.Mange barn.Lorents og Anne Marie stammer fra Sverige.Deres mor var Ulrikke von Hein ca.1750. Hun reiste med flere.Carl Gustav Uppstedt og Andreas Falck.bl.a. Mye oppe i Nord Norge.Tolline og Carl Fredrik.f.16/6 1823 Tinns pr,gj.Kobberslager.Barn 1875 i Lenvik.1.Anne Lorentse 1852. 2.Lorents Lindal 1857, 3.Karl 1858, 4.Mina 1859, 5.Marie 1865.I 1900 bor Karl Gustav, Lorents Lindal og Ane Lorentse i lag i Lenvik. Alle er ugift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar på innlegg 41.Fra FF.1863.Hitra. Peder Andersen og Larine Nilsdtr.m. barn.Peder Andersen Svorkmo skal først ha fått dattera Johanne (mor Kari Hartman)Hun var gift Steitin.Peder skal senere med Larina fått datteren Anne Marie Pedersdtr. hun ble gift med Lars Johansen Stølan Midtømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Marie Tollan

Hei Kai!Vet ikke om dette overhodet er av interesse, men på leting etter noe helt annet i ei kirkebokavskrift for Tolgen, kom jeg over flg. - noenlunde ordrett:Begravede 1735: Omvandrende kiedelflikker Henrich Hansen Søderhavns quinde Grisilla, hans datter som døde i barselseng 1. juni 35 år gammel.Ikke finner jeg mening i dette (- kanskje noen andre gjør), men jeg tror kirkebokavskriveren må ha mistolket noe, f.eks 'datter'.Skulle dette ha noe med den etterlyste Grisilla å gjøre, kan du jo be biblioteket skaffe microfilm av KBTolga 1733-67. Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Randi Broli

Jeg kom nylig over en begravelse i Tynset mini 15 1801-14.Det var drengebarnet Andreas 3 måneder som ble begravet i Tynset hovedsogn 24. febr. 1805. Foreldrene var omreisende hesteskjærer Niels Tomsen og Grisilla Nicolajdr. fra 'Gulbransdalen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Andreas Snildal

Arnvid Lillehammer: 'Grisilla og folket hennar - Eit genealogisk bidrag til historia om det reisande folket' i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift, bind XL (hefte 1), som nettopp er kommet, bør gi svar på mange av spørsmålene om Grisilla og hennes slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Gry Axelsen

Hei Kai,I Bjärnå - Perniö - döpta: Født:4.3.1723 Døpt:6.3.1723 i Bengtilä av Hendrich Johansson og Grisillia Andersdr: Barn Anna.Her er enda fler, men om de er reisende vet jeg ikke. Den Grisillia Andersdatter finner jeg bare den ene gangen, så da er hun nok dratt videre.Om du på yrke skriver Zp. får du opp en hel del reisende. Du kan også skrive zig-sig-sigen-zigen-tattar-tatter, o.lHilsen Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.