Gå til innhold
Arkivverket

[#13629] Smed Mons Andreas Larsen f. 26.09.1846 i Manger flyttet han fra Bergen i 1873?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Jeg har en tid prøvt å finne ut hvor det ble av Mons Andreas Larsen f. i Manger i sept. 1846. Jeg vet at han giftet seg i Korskirken i Bergen den 30. juni 1872 og at de fikk en datter den 20. april 1873 som de døpte i Korskirken den 2. juni 1873 og der slutter alle spor. Hvor kunne det bli av Mons Andreas og familien hans? Emigrerte de eller flyttet de rett og slett litt lengre ut på landet. Hvor kunne det være behov for en smed på den tiden mon tro? Skiftet han både for og etternavn? Kalte han seg for Larsen eller for noe annet? Etternavet Marøen kan ha blitt brukt? Reiste han fra Norge? og brukte han bare Andreas som fornavn da? Håper at det er noen der ute som kan gi meg hjelp til å finne ut noe om denne karen? Jeg vet at søsteren hans reiste til USA i 1878, Hun reiste under navet Marie Bertine Larsdtr, og ble senere gift med Engel Abrahamson og tok navet Mary (se 12780) Kanskje Mons Andreas bodde på samme sted elle der omkring. Venter med spenning på tips under veis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det har ingenting med statsborgerskap å gjøre hvem som er i 1880-tellingen. Det som er reg. er hvor man er født, og hvor foreldrene er født.Ikke engang senere tellinger tar hensyn til dette, der er også reg. hvor folk er født, og hvor foreldrene er født. Så er det reg. f.eks. AL for Alien (utlending) og NA for Naturalisert (statsborger f. i utlandet), og evt. PA for de som har sendt in Petition (søknad om Naturalisasjon).Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Altså, det jeg mente var selvsagt 1880-tellingen her på DA, Nordmenn i USA, men du har jo 1880 tellingen ¨på Familysearch da! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Kanskje det kan være et ørlite håp om å finne dem i en av disse tellingene? Jeg kan ikke finne denne fam. i noen av utvandringsprotokollene, men så er det da, at de som utvandret før 1874 kun ble reg. i kirkeboken for utflytting. Denne delen av den aktuelle kirkeboken finnes dessverre ikke. Håper likevel at det kan vere mulig å finne hvor det ble av denne familien. Det kan også tenkes at det har flyttet til en annen kant av landet. En av søstrene (Gjertine) til Mons bosatte seg i Austevoll og fikk 7 barn, men Mons er ikke fadder på noen av dem, det kan da tyde på at familien har dradd utenlands? Søsteren Gjertine får en sønn i 1882 som hun kaller for Mons Andreas og denne blir da oppkallt etter sin onkel. Kan dette da tyde på at Mons Andreas d.e. har gått bort før 1882?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Familisearch med Mons Larsen og Ingeborg Hansen finner Mathilde (VRI) og (IGI) LORENTZ IMMANUEL LARSEN ,Christening: 31 MAR 1878 Kristiansand Fr: MONS ANDREAS LARSEN Mor: INGEBORG HANSDRDette er vel verdt en nærmere sjekk?Kristiansand finnes ikke på DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

I tillegg til infoen Tor Andersen fant, finner du også denne på Familysearch IGI:INGEBORG LARSEN, Christening: 27 JUN 1875 Kristiansand, Vest-Agder, Norway, Parents: MONS ANDREAS LARSEN og INGEBORGOG denne, som kan tyde på at Ingeborg Hansdtr. er død 1878-79:INGEBORG KAMILLA LARSEN, Christening: 23 NOV 1879, Kristiansand, Vest-Agder. Parents: MONS ANDREAS LARSEN og SIGNE SOFIE SIGBJORNSDROG denne vigselen, som kan tyde på at vi er på rett spor:MONS ANDREAS LARSEN, Birth: 1846, Father: LARS ANDERSEN. Marriage: 19 JUN 1879 Oddernes, Vest-Agder. Spouse: SIGNE SOPHIE SIGBJORNSDR. Birth: 1860. Father: SIGBJORN HAAVERSEN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Ja, det ser faktisk ut som dette kan stemme. For det skal vel godt gjøres at flere personer har tilsvarnede persondata? Hittil kan man kort oppsummere at Mons Andreas hadde følgende barn: Mathilde Heleen f. 1873, Lorentz Immanuel f. 1878 og Ingeborg Kamilla f. 1879. Det er vel også mulig at det er født barn i perioden 1874 - 1878 også? Finnes det bygdebok for Oddernes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Hvor ligger Oddernes? Jeg har fått info om at min mormor hadde slekt i Risør og en av hennes tanter på farsiden Kari Sakariasdtr. Brekke flyttet til Risør, men kom tilbake til Austevoll i 1890 åra. Kan Kari ha vært i teneste hos Mons Andreas? (som var bror til svigerinna til Kari?) Kanskje flere brikker faller på plass nå slik at jeg får vite hva som var grunnen til at Kari flyttet til Risør distriktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Begynn med å sende en mail til:statsarkivet.kristiansand@riksarkivaren.dep.noDe kan sikkert finne skifte eller dødsmelding på Ingeborg Hansdtr. 1878-79, hvor arvinger og adresse står nevnt.Ber du dem evt. også slå opp vigselen mellom Signe og Mons Andreas, og/eller de to-tre nye dåpene du har fått opplysninger om, får du sikkert hjelp i fullt monn.Mons Andreas og Signe ble gift i Oddernes prestegjeld fordi hun hørte til i dette sognet. Oddernes har til og fra vært en del av Kristiansand, men ble endelig utskilt i 1825. Randesund (hvor Signes hjemgård Sommero ligger) var en del av Oddernes til 1946. Ser ut til at paret bodde i Kristiansand. Har ikke funnet dem etter 1879, ei heller som emigranter. Kanskje andre er heldigere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

PS: Ja, det er født barn i perioden 1874-78. Du kjenner jo allerede den første Ingeborg nevnt over f. 1875, men hun døde nok tidlig, det vil skiftet etter moren kunne avdekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Det har vel ikke fremkommet her selv om Terje nok vet det:MONS ANDREAS LARSEN Christening: 03 OCT 1846 Manger, Far: LARS ANDERSEN Mor: MALENE TORBJORNSDRdvs samme farsnavn som Heidi fant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Denne Mons Andreas Larsen ble født den 26. sept. 1846 i Manger, så det stemmer nok at han kan ha blitt døpt den 3. okt. samme år. Forledre var Lars A. Andersen og Marthe Malene Thorbjørnsdtr. Jeg antar at det er denne Mons Andreas Larsen som i slutten av 1870 åra bor i Kristiansand er den samme som denne Mons A. Det er det jeg håper å få bekrefta, men det ville være merkelig om det ikke er den. Denne Mons Andreas Larsen ble gift med Ingeborg Hansdtr. i juni 1872 i Bergen og flyttet fra Bergen mellom 1873 og 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Finnes det folketellinger for Kristiansand for 1900 og er det mulig og finne igjen barna til Mons Andreas der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Nå må du gi deg, Terje, den ligger da her på DA! Så hjelpesløs er du ikke :o)) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jo, jeg er obs på det, men det var bare det at det var en som nevnte at Kristiansand ikke var på DA. Beklager missforståelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg har lett, og som jeg skriver over 'har ikke funnet dem etter 1879 (i hele landet), ei heller som emigranter. Kanskje andre er heldigere?'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Kan det tenkes at Mons Andreas har dødd i begynnelsen av 1880 åra og at kona har gifta seg oppigjen? Kan det være at det er henne som kaller seg for bare Sofie se dennne? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Ja.I følge VRI på familysearch gifter Signe Sofie Sigbjørnsdatter seg 22. desember 1884 i Kristiansand med Jens Andreassen Omdal. Hennes fødselsdato er oppgitt til 21. februar 1860 og faren heter Sigbjørn Haaversen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Er det mulig å finne ut noe om de barna som Mons Andreas hadde i sine to ekteskap? Hvor de evn. kan ha blitt av. Jeg antar at døtrene kan ha blitt gift før 1900 tellingen og har da fått nye etternavn, men Lorentz Immanuel skulle evn. bruke sin fars etternavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Lorentz Emanuel Larsen f 1862 bosted Mandal utvandrer fra Kristiansand i 1894 bestemmelsested new York - se utvandrerprotokoll fra Kristiansand Hans Gangstø 25639 Kristiansand 128 1894 Feb. 23 Lauritz Emanuel Larsen m Matros 1862 Mandal New York LIGITIM. SøFARTSBOG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.