Gå til innhold
Arkivverket

[#13629] Smed Mons Andreas Larsen f. 26.09.1846 i Manger flyttet han fra Bergen i 1873?

Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Signe Sofie er enke når hun gifter seg med Jens Omdal, så dette er nok den samme! Du får vel nesten skrive til SA Kristiansand igjen du nå, og se om de kan finne Mons død 1879-1884. Da finner du nok også hvilke, om noen, barn som levde opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Siden det ligger ganske mye info på familysearch om denne familien, kan det da tenkes at det også ligger info om barna til Mons Andreas også der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Dersom du bare får en blank side, Terje, er det noe rart hos deg. Lenkene fungerer helt utmerket.Prøv å skriv www.familysearch.org for så å gå på 'search'.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Det er labert med kirkebøker fra etter 1900 på familysearch.I emigrantprotokollen for Kristiansand finner jeg Bertha Omdal (f. 1885) i 1902 og Ingeborg Omdal (f. 1897) i 1916. Dette er sannsynligvis døtre av Mons Andreas' andre kone Signe Sofie og hennes andre mann Jens Omdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Kan det tenkes at datteren til Mons Andreas og Signe Sofie, - Ingeborg Camilla har dødd? Signe Sofie får nemlig en datter i 1896 som hun kaller for Ingeborg? Da står jeg ev. igjen med to barn fra første ekteskap nemlig, Mathilde Heleen som ble født i Bergen i 1873 og Lorentz Imanuel f. i Kristiansand i 1878. Det kan nok tenkes at Mons Andreas hadde flere barn i sitt andre ekteskap, men det er vel ikke så lett å finne ut av før man vet når tid han døde og hvem som var hans arvinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Terje Aarland

Kan denne Helene ha noe med den jeg etterlyer å gjøre. Hun ble født i 1873, men ikke i Bergen? Hun kaller seg for Helene J. Stefaren hennes het Jens. Er det bare tilfedig eller er det vert å se nøye etter på denne damen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

En liten ting til. Jeg vil også informere om at jeg har fått noen få, men viktige opplysninger fra Statsarkivet i Kristiansand ang. denne familien. Da Mons Andreas døde i 1881 etterlot seg kone og en datter fra første ekteskap. Videre har jeg fått opplyst at Mathilde Helene Larsen ble konfirmert i Kristiansands domkirke den 28. april 1889. Der stopper foreløbig alle spor, men jeg er interessert i å finne ut noe om den Helene som kaller seg Helene J. - henne finner dere på lenken ovenfor. Jeg har fått info om at min mormor hadde slekt i Risør distriktet - så det er ikke en umulig tanke, for hvem disse slektningene er vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Her er lenken for FT-1900 og Signe Sofies andre ekteskap. På denne tiden hadde nok Mathilde Helen flyttet ut forlengst - skulle bare mangle - hun var jo 27 år. Lenke Håper at det lar seg gjøre å finne henne. Finnes det bygdebøker for Gjestad eller er det helt umulig at det er den Helene som er nevnt der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det er vel best at jeg legger dette over på det rette temaet. Det er lettere og følge det opp med den andre overskrivten som omhandler Mathilde Helene på nr. 14075. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest Terje Aarland

Er det mulig å finne info om Mons Andreas Larsen hadde flere barn som voks opp? (enten i eller uten for ekteskap)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...
Gjest Terje Aarland

Jeg tar opp igjen en gammel sak. Siste del av debatten er ganske ensidig, men jeg antar at det å komme med nye opplysninger kanskje gjør debatten enklere?Jeg vet en del om denne slekten, men altfor lite til å løse den.Mons Andreas Larsen ble født i Manger den 26. sept. 1846. Han var sønn av Lars A. Andersen g. 1811 fra Marøy og Marthe Malene Thorbjørnsdtr. fra Bergen. f. 1827. (ue av mor Anne Gurine Gundersdtr (Andreasdtr)Mons Andreas vokste opp på en husmanssplass som var tillagt prestegården i Manger. Han reiste tidlig til Begen og utdannet seg til smed. I 1872 giftet han seg med Ingeborg Hansdtr. i Korskirken i Bergen. Før de reiste fra Bergen fikk de datteren Mathilde Heleen Larsen (f. 1873)Familien flyttet til Kristiansand der Mons Andreas fikk stilling som gassmester ved gassverket i Kristiansand. Her så det ut som om dette paret ville få en lys og god framtid, men så ble familien rammet av sykdom og kona til Mons Andreas døde i des 1878. Lykken kom på besøk til familien igjen og Mons Andreas ble viet til sin nye kone Signe Sofie st hanstider i 1879. Samme år fikk dette paret en datter som ble oppkalt etter Mons Andreas sin første kone.Mons Andreas ble også rammet av sykdom, men hvor tid dette oppstod er ikke godt å si, men i en alder av bare 33 år døde han i 1881.Hvor mange barn Mons A og Ingeborg eller Signe Sofie fikk sammen er ikke godt å si, men de fikk i alle fall disse:Mathilde Heleen f. 1873,Ingeborg f. 1875Lorentz Immanuel f. 1878Ingeborg Kamilla f. 1879.Jeg tror at Lorentz døde bare noen måneder gammel i 1878. Hvorvidt de andre barna døde som unge er ikke godt å si.Da Mons Andreas døde ble det opplyst at han etterlot seg kone og en datter fra første ekteskap.Døde alle de andre barna bortsett fra Mathilde? Mathilde ble konfirmert i Kr. sand domkirke den 28. april 1889. Siden vet ingen noe om hvor det ble av Mathilde. Det er mulig at hun reiste til USA, men det vet ingen med sikkerhet.De andre barna, døde de eller kom de i fosterhjem? Finnes det spor av familien noen steder?Signe Sofie giftet seg igjen i 1884 med Jens Omdal og de fikk mange barn, bl.a. en datter som het Ingeborg f. ca 1896? Kan vi anta at denne er oppatt kalt etter den første datteren til Signe Sofie, eller brukte de bare navnet Kamilla på denne datteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har søkt en del i kirkebøkene som nå er langt ut på nettet etter Mathilde. Jeg har søkt både i Oddernes og i Kristiansand, men har foreløbig ikke funnet sport av henne. Halvsøsteren Ingeborg Kamilla født i 1879 døde nok som barn i og med at moren får en datter i 1897 som hun kaller for Ingeborg Kamilla. Da jeg fant denne Ingeborg Kamilla døpt i 1897 søkte jeg blandt hennes faddre om Mathilde ble nevnt der, men jeg fant ikke henne. Riktignok stod det noen navn som var vanskelig å tyde. Det er mulig at Mathilde er nevnt som fadder i noen av de andre barnedåpene i 'ste' familien hennes?Dersom der er noen som søker i kirkebøkene for Kristiansand og Oddernes, så hadde der vert fint om dere kunne ha Mathilde i tankene og sende meg melding dersom det skulle dukke opp noe av interesse.Send gjerne e-post til: terjeen@yahoo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Mathilde Helene Larsen ble konfirmert i Kristiansand domkirke den 28. april 1889. Dere finner info om dette på nr. 13 bl. jentene som ble konfirmert samme dagen LenkeJeg trodde at kanskje det låg andre info om henne der som f.eks. hvem som hadde omsorgen for henne på dette tidspunktet. Selv om begge foreldrene var døde lenge før hun ble konfirmert var det bare de som ble oppgitt som foresatte. Det står helt riktige data for fødsel og dåp i Bergen.Hvor vidt denne dama bosatte seg på Sørlandet er ikke godt å si. Håper at det lar seg gjøre å finne noe info om henne på en eller annen måte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...
Gjest Terje Aarland

Jeg drar frem igjen denne gamle saken her. Denne gangen velger jeg å ta hele saken frem fra der den begynte, så kanskje det er noen som kan vise meg veien videre.Så vidt meg bekjent var det bare Mathilde Heleen som overlevde eller som vaks opp av denne familien, men det kan ha vert flere eller at noen av barna hadde blitt satt bort tidligere i og med at foreldrene trolig hadde dårlig helse? Det ser ikke ut som om Mons Andreas hadde noen barn som vaks opp av dem han fikk med Signe Sofie og at han bare etterlot seg datteren fra det første ekteskapet da han døde i 1881.Mathilde Heleen kom på barnehjem like etter at faren døde og måtte sikkert klare seg selv etter at hun ble konfirmert. Det rare er at det finnes et par damer med navnet Mathilde Larsen som reiste til Amerika fra Kristiansand i 1893 og 1895, men ingen av dem ble født i 1873? Kan årstallet for fødselsdagen være feil, ble en av dem født i april i 1873 og ikke i 1875 eller 1874?Jeg vet at dattera til søster til Mons Andreas var på gjennomreise i bl.a. Minneapolis i 1936 og der besøkte de en dame som kan ha vert Mathilde. Dama som var datterdatter til søster til Mons Andreas, Irene Larson fortalte at denne damen hadde helt en annen dialekt enn det faren (Vossing) og moren hadde (ætter fra Radøy). Så, det er en mulighet for at denne dama var den Mathilde jeg leter etter? Likevel, har jeg ikke lyst å gi opp denne saken før jeg med sikkerhet kan finne ut hvor det ble av Mathilde. Min mormor fortalte til min mor (en gang mellom 1925 og 1950) at de hadde slektninger i Risør, og det kan være nærliggende å tro at denne Mathilde kunne ha bosatt seg der? Vi hadde slekt i Risør frem til ca 1894, så det kan ikke være denne slekten det er snakk om?Håper at noen klarer å finne ut av noe mer om Mathilde. Jeg vet med sikkerhet at hun bodde på et barnehjem i Kristiansand da hun ble konfirmert i 1889, men der stopper alle spor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.