Gå til innhold
Arkivverket

[#13911] Kirkebok for Hof: hvor er Arne Gundersen Løfsgaard, f. 1823?

Gjest Bjarne Birkrem
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjarne Birkrem

Jeg leter etter fødselsdatoen, evt. dåpsdatoen til min tippoldefar, Arne Gundersen Løfsgaard fra Åsnes. Han ble født i 1823 (eller muligens 1822?), og selv om slekta var fra Åsnes og han bodde i Åsnes det meste av livet, ble han født i Våler. (Men akkurat det skulle vel ikke ha så mye å si, ettersom både Våler og Åsnes hørte inn under Hof prestegjeld på den tida.)Jeg finner ham ihvertfall ikke i listene over døpte, verken i 1822 eller 1823. Vet noen om døpte fra Våler ble ført opp for seg i kirkeboka for Hof, slik at jeg har lett i feil liste?Hvis ikke, tyder dette på at Arne av en eller annen grunn ikke ble registrert som døpt i kirkeboka. I så fall kan man nesten lure på om 1823 var et ekstra 'sløvt' år for den norske prestestanden ... :-) - jeg har nemlig også lett etter en annen av tippoldefedrene mine, Jørgen Halgrimsen Benterud (også født i 1823), i kirkeboka for Nes i Hallingdalen (se debatt 13892), og fått til svar at han ikke er ført opp som døpt i kirkeboka. Merkelig sammentreff hvis begge bestefedrene til farmora mi (Jørgens sønn ble nemlig gift med Arnes datter) har lidd samme 'skjebne' når det gjelder å bli utelatt fra kirkeboka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

I kirkebøkene for Hof før 1848 er alle fra Våler, Åsnes eller Hof ført sammen.Er enig i at Arne Gundersen ikke er ført som døpt. (Er han den Arne Gundersen som blir konfirmert 1839 - 15 år, og født på Toterud, Våler?)Har selv funnet en del mangler i kirkeboka på denne tida så det forundrer ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.