Gå til innhold
Arkivverket

[#14075] Mathilde Helene Larsen f. 20.04.1873 i Bergen konfirmert i Kr. sand 28.04.1889


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Er det noen som kan hjelpe meg med informasjon om Mathilde Helene Larsen som ble født i Bergen den 20. april 1873 og døpt 02.06.1873 og komfirmert i Kristiansand 28.04.1889 i flg.Kristiansand kirkebok A-17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Jeg synes det er svært uhøflig å stadig ta opp det samme temaet uten å lage en oppsummering av det du vet og hva som skulle være de nye innfallsvinklene du er ute etter!Et absolutt minimum er å henvise nye (og gamle) lesere til tidligere tema f.eks. 11068, 11832 og 13629. Med din lange fartstid på DA synes jeg du skulle ha plukket opp dette nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Beklager hvis jeg har vært uhøflig på noen måte for det har ikke vert meningen. Det jeg har fått vite i ettertid er følgende. Foreldrene til Mathilde Helene flyttet fra Bergen i perioden 1873 til 1875 og slo seg ned i Oddernes/Randøsunds sogn i Kristiansand (foreldrene var Mons Andreas Larsen og Ingeborg Hansdtr). Der fikk de en datter og en sønn som trolig døde som barn. I 1878 dør Ingeborg og i 1879 gifter Mons A seg opp igjen med Signe Sofie og samme år får de datteren Ingeborg Kamilla. i 1881 dør Mons Andreas bare vel 33 år gammel. I 1884 - 1885 gifter Signe Sofie seg opp igjen og får mange barn. I skiftet etter Mons Andreas ser det ut som om han bare har datteren Mathilde Helene. Siden Mathilde Helene ble konfirmert i 1889 så er det kanskje en mulighet at hun har vokst opp og har etterkommere. Det er det jeg er ute etter om det finnes noen etterkommer et eller annet sted i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har søkt i folketellingen for 1900 på landsbasis uten å finne Mathilde H. Jeg har også søkt i utvandringsprotokollene uten å finne spor etter henne. Det er nok også mulig at hun har dødd i ung alder før 1900. Er alle personer som levde i 1900 reg. i Digitalarkivet? Eller finnes det noen som ikke er reg. der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Et fåtall av kvinnene i FT-1900 for Kristiansand brukte farsnavn (-datter). Jeg ser derfor ingen god grunn til å anta noen større sannsynlighet for at hun benyttet farsnavnet Monsdatter enn Larsen på denne tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Er det noen som har tips om hvordan jeg skal kunne få vite om hvor det ble av henne? Om hun døde i ung alder eller om hun har flyttet ut av landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Skibenes

Det er ei Mathilde, gift Ugland i Barbu, Aust A. i folket.for 1900.Ho er f.i 1873 i Bergen.Men du har vel kanskje sjekka ho ut?Mvh. Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Der finnes en Mathilde Horne i Oddernes i FT 1900 som er født i Bergen. Riktignok er hun oppgitt å være født i 1875, men vi vet jo at det kan variere. Her er i alle fall linken: Lenkemvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Ja, i somme tilfelle ser ein at fødselsår kan variere litt, men om det er den rette Mathilde er ikke så godt å si, selv om kirkesognet stemmer med der foreldrene bosatte seg. Om dette er den rette Mathilde, så vil jeg vite hvor jeg kan sjekke dette nærmere opp? Hvor kan jeg evn.finne noe om giftermålet til dette paret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Er kirkebøkene for Oddernes sogn evn andre sogner i Kristiansand tilgjengelig på mikrofilm på andre Statsarkiv enn det i Kr. sand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Mathilde Ugland er ikke den rette. Jeg mener vi har sjekket henne ut tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det er ikke Mathilde Ugland for hun ble født Hiis, så den er sjekket ut, men det er en annen Mathilde i Oddernæs sogn som vi finner i Folketellingen for 1900, det kan være denne, selv om fødselsåret ikke stemmer helt (se innlegg nr. 10). Denne Mathilde er gift Horne i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg lurer meg på om fyrbøter-Hans og Mathilde du finner i 1900-tellingen for Oddernes er disse viet i Bergen 1897 - det passer jo med at datteren Herborg ble født 1898:LenkeHans Gerhard født 28.3. døpt 17.5.1875, sønn av maskinist Hans Hansen og fruen Gjertrud Oline Olsen, begge født 1839, paret gift 1859.Karoline Mathilde født 29.5. døpt 20.6.1875, datter av arbeider Einar Olsen f. 1840 og fruen Oline Rasmussen f. 1836, paret viet 1863.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det ser ut som om den du har funnet kan være de som bor i Oddernæs sogn ved Ft i 1900. Så, da er jeg tilbake til utgangspunktet igjen, nemlig da Mathilde Helene Larsen ble konfirmert i Domkirken i Kr.sand den 28. april 1889. Håper fortsatt på hjelp til å finne Mathilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Statsarkivet fant henne ikke død i Kristiansand, gjorde de? Eller lette de ikke, vet du det? Går det an å følge etterkommerne etter stemoren Signe Sofie, eller blir det for vanskelig. Kanskje de husker noe om denne halvsøsteren og hvor hun ble av? Ingen lett dame, dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Her er de opplysningene som jeg har fått fra Statsarkivet i Kristiansand: Ifølge Kristiansands dødsfallsanmeldelsesprotokoll døde gassmester (i skiftet også kalt 'fittingmester') Mons Andreas Larsen den 5. april 1881, 33 1/2 år gammel. Samme kilde opplyser at han etterlot seg enken Sofie og ett barn av tidligere ekteskap. Av skiftet fremgår det at det var en datter, men navnet oppgis ikke. Han mottok fattighjelp og det var ingen midler i boet. Svigerfaren Sigbjørn Haavorsen var blant de kreditorene i boet som bare fikk dekket halvdelen av kravene.Ifølge Kristiansand kirkebok A-17 ble Mathilde Helene Larsen, født 20.04.1873 og døpt 02.06.1873 i Bergen, konfirmert den 28. april 1889. De konfirmantene som er innført i kirkebøkene for Kristiansand, ble konfirmert i domkirken. Om Mathilde Helene Larsen ble opplyst at foreldrene var gassmester Mons Andr. Larsen og hustru Ingeborg Hansen. Bopel er ikke oppgittDette er alt vi har funnet i løpet av en rimelig tid.Så det kan nok tenkes at hun har vokst opp, men hvor det har blitt av henne er ikke godt å si. Det kan nok tenkes at det kan være en mulighet å prøve å få kontakt med etterkommerne etter Signe Sofie, men kanskje det ikke er så enkelt det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Hvordan bør jeg evn. etterlyse etterkommerne etter stemoren til Mathilde. Stemoren Signe Sofie Sigbjørnsdtr ble senere gift med Jens Omdal og her er det som er reg. om dem i 1900 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Mathilde Larsen som reiser til Chicago fra Kristiansand i 1893 er en mulig kandidat. Hun skal være født 1875:LenkeKan det være noen forbindelse til Kathinka Sjelden og datteren Kitty som reiser med samme båt, bestemmelsessted Illinois?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det er nok en mulighet som kan sjekkes. Mathilde hadde en tante som reiste til Amerika i 1878. Det var Marie Larsdtr. f. 2. okt. 1852 i Manger hun ble gift med Engel (Ingebrigtsen) Abrahamson. Det kan tenkes at Mathilde har reist over til tanten sin. Selv om fødselsåret ikke passer så kan det nok tenkes at det kan være henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Finnes det en telling for USA for 1900 der en kan se om det finnes en Mathilde som bor i samme området som Mary (Marie) og Engel Abrahamson (nr.12780)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ellis island har følgende: Larsen, Mathilde fra Christianssand gikk iland på Ellis island May 30, 1893, hun var etter sigende 18 år. Skipet het Moravia, og gikk fra Hälsingborg, Malmöhus, Sverige (ser ut som det først gikk fra Christianssand til Gøteborg, og fra Hälsingborg til Ellis). Jeg klarte ikke å finne originalmanifestet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Dette er kanskje en mulig kandidat, men den Mathilde H. Larsen som jeg leter etter ble født i Bergen den 20. april 1873, så i tilfelle dette er henne skulle hun vert 20 år. Vel, av og til ser man at det er litt feil i opplysningene som blir oppgitt, så det er vel ikke verdt å slippe dette sporet før man har klart å finne ut hvem hun var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Tillater meg å komme med følgende kandidat, Mathilde, som er født i Bergen i 1873, som følger:Tellingsår: 1900Kommune: Barbu Kommunenummer: 0990 Navn på bosted: HeienAntall personer registrert på bostedet: 7.Navn Familiestilling Sivilstand Yrke Fødselsår FødestedJohs. L. Ugland hf g Indehaver af Kul- & Bageriforr. 1869 Arendal NedMathilde Ugland hm g Hustru 1873 BergenJens Ugland s ug Søn 1896 ArendalElder Ugland d ug Datter 1898 ArendalAlma Hartvigsen tj ug Kokkepige 1878 Barbu NedCamilla Halberg tj ug Barnepige 1881 Kolbjørnsvig Hiisø Sogn NedOline Hansen tj ug Stuepige 1885 ChristianiaLenkeMvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.