Gå til innhold
Arkivverket

[#14075] Mathilde Helene Larsen f. 20.04.1873 i Bergen konfirmert i Kr. sand 28.04.1889

Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Jeg har disse opplysningene om denne Mathilde som bodde Barbu: Kirkebok Arendal MINI A-8, 1878-1899. Viet i Arendal 14.5.1895 Johannes Larsen Ugland, Kulhandler, Arendal f. 1869 og konf. 1885 i Arendal og Marie Mathilde Hiis, f. 1873 i Bergen og konf. 1889 i Arendal. Brudg. far: ?? Jens Larsen Ugland Bruds far: Dampskibs?? Peder Thorvald Hiis. Så i utgangspunktet tror jeg ikke at dette er den Mathilde jeg er ute etter, men takk for hjelpa så langt. Håper fortsatt på nye spor, som kan føre fram til en løsning på denne 'nøtten'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Terje Aarland

I min iver om å finne flere opplysninger om Mathilde Helene Larsen har jeg lagt dette inn på feilt tema, nemlig med farens navn stedet for henne som jeg etterlyser (nr. 13629). Som jeg har skrevet på info som jeg har fått tidligere, så har jeg fått opplyst at da faren døde ble det opplyst at han etterlot seg kone og et barn fra førtste ekteskap. Som nevnt ovenfor har jeg fått opplyst at Mathilde Helene Larsen ble konfirmert i Kristiansands domkirke den 28. april 1889. Der stopper foreløbig alle spor, men jeg er interessert i å finne ut noe om den Helene som kaller seg Helene J. på/ i Gjerstad - Lenke Jeg har fått info om at min mormor hadde slekt i Risør distriktet - så det er ikke en umulig tanke, for hvem disse slektningene er vet jeg ikke. Er det noen som vet om det finnes bygdebok for Gjerstad eller om det noen som arbeider med å lage slik bygdebok for dette området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har prøvt en å finne ut hvor det ble av Mathilde Helene uten at det har lykkes, men takker alle som har vert hjelpsomme med å finne ut hvem det ikke var. Vi har kunnet utelukke Mathilde Ugland (født i Bergen 1873), Helene Horne og Helene J. Mæsel. Den jeg ikke har sjekket nærmere var den som het Mathilde Larsen f. 1875 og som utvandret -det kan jo, være henne. Siste kjente opphaldsted var i alle høve Kristiansand i 1889.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
  • 5 måneder senere...
Gjest Terje Aarland

Dersom Mathilde Helen Larsen drog til Amerika, så har jeg noe jeg lurer på. Det er opplyst i FT for 1910 at det bor en Ingeborg Hull hos tanten til Mathilde Helen, Marie Abrahamson, kan det tenkes at denne Ingeborg Hull kan vere datteren til Mathilde Helen. Grunnen til at jeg har kommet til å tenke på dette er at det skal vere opplyst i FT for 1910 at denne Ingeborg er en granddatter til Marie. Marie Abrahamson var faster til Mathilde Helen. Her er resten av opplysningen om Marie: LenkeHåper at det er noen som kan gi meg mere opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest Terje Aarland

Hvordan kan jeg finne ut hvem den Mathilde Larsen var som drog fra Kristiansand til USA (Chicago) i 1893. Det står riktig nok at denne ble født i 1875, men jeg ser at man i mange anledninger oppgir feile fødselsdata når man drar utenlands. Kan dette være datter til Mons Andreas Larsen og Ingeborg Hansdtr.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Terje Aarland

Jeg har fått veldig god hjelp av mange av dere, men det er en ting jeg lurer på, på familiesearch ble noe av barna til Mons Andreas og Ingeborg Hansdtr. funnet. bl.a. Lorentz Emanuel Larsen f. 1878 og Ingeborg f. 1875. Er det mulig å legge til info slik at jeg evn. kunne stå som kontakt person, bare for å kunne få vite hvem som søker info om disse. Det må jo være noen som har lagt de inn der og som har interesse av å finne noe mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 måneder senere...
Gjest Terje Aarland

Prøver meg enda en gang med å etterlyse Mathilde Heleen Larsen (Monsdtr) f. 20. april 1873 i Bergen. Mathilde flyttet fra Bergen sammen med foreldrene til Kristiansand ca 1873-1875. Moren til Mathilde døde i 1878 og faren giftet seg opp igjen i 1879 med Signe Sofie. Far til Mathilde, Mons Andreas Larsen fra Manger døde i 1881. I 1884 giftet stemoren til Mathilde seg opp igjen med Jens Omdal. Mathilde ble konfirmert i Kr. Domkirke i april 1889 og der slutter alle spor.Mathilde kan ha reist til Amerika? Jeg kan ikke finne henne igjen noen steder i Norge? Selv om jeg ikke er i stand til å finne henne, så kan hun nok likevel ha blitt i her i landet, men hun kan ha utvandret, men til hvor?Håper at det er noen som kan hjelpe meg med å finne en løsning på denne saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har fått oppgitt at det er en Mathilde Larson i Ill. Cook City i Chicago i ft for 1900. Denne Mathilda ble født i Norge i april 1874. Det kan være den Mathilde jeg leter etter, selv om det er et års forskjell på fødselsår?Videre så har jeg fått opplyst at det også er en Mathilde Larson som drar fra Kr. sand i 1893 og det er vel denne vi har vert inne på før her [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=KRISTUT&gardpostnr=24428&merk=24428#ovre>LenkeMen det drar også en fra Arendal i 1895 som heter Mathilde Larson, hun reiser med et rederi som heter Tingvalla og det er kanskje et svensk red.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det ser ut som om denne Mathilde bor sammen med en norsk familie der mann og kone heter Martin og Sina Nelson h.h.v. født i 1862 og 1863 som også kommer fra Norge. Distrikt nr. 506 Huron street 52 eller noe slikt? Jeg har selv ikke tilgang til ft for 1900, men har fått tilsendt akkurat denne siden. Det ser ut som de fleste her har sin bakgrunn fra Norge.Hvor denne Mathilde er i neste ft er ikke godt å seie, men hun har trolig giftet seg og fått nytt etternavn. Kanskje det da er umulig å finne henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Her finner jeg en del info om søskene til Mathilde Larson Lenke Jeg vet ikke hvem som kan ha lagt dette inn på Familiesearch. Det gjelder både Lorentz Larsen og Ingeborg Kamilla Larson. Der far er Mons Andreas Larson (Larsen). Det må være noen som har lagt dette inn i Familiesearch. Er det mulig å legge inn f.eks. min e-postadresse her slik at de som har intersse av disse personene kan ta kontakt med meg.Jeg antar at det må være noen som fra tid til annen går inn på disse sidene for å kikke etter info. Det rare er at det står ingen info om Mathilde her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Kanskje det er fordi jeg ikke kjenner hennes etternavn? Går det an å bruke en annen søkenøkkel en etternavn f.eks. en bokstav + en stjerne eller % for å få resten av et evn annet etternavn. Mange steder går det an å bare søke med et ukjent etternavn hvis en bare kjenner til den første bokstaven eller at etternavnet er ukjent. Hvilke muligheter er det for at dette kan finnes. Hvilke muligheter er det for at man kan legge inn et søk her, for å vise at også andre leter etter vedk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Lenken du viser til i 38 går til søkesiden, så det er vanskelig å gi deg svar på spørsmålet ditt om Familyserach.Ingeborg Kamilla f. 1879, Lorentz Immanuel f. 1878 og den yngre søsteren Ingeborg f. 1875 er registrert blant døpte i Kristiansand - batch C424727, 1867 - 1880, dette er kirkebøker som mormonerne selv har registrert. I tillegg finner du Mathilde Helene døpt i Korskirken i Bergen 1873, også i IGI. Er det denne informasjonen du mener, eller har du en mer presis lenke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det er nok rett at denne går til søkesiden. Det er her jeg finner disse personene ved å legge inn de rette fortutsetningene. Jeg antok at det måtte være noen som hadde lagt inn informasjonen som var på søking etter slekt? Dette skjedde nemlig slik på en av de andre som jeg søkte etter. Der fant jeg en e-post adresse til en annen som også var på leiting etter de samme personene som jeg. Det er kanskje mulig å legge til slik info f.eks. e-post adresse? Hadde søkebegrepet i Familysearch vert likedan som i Digitalarkivet ville det vert mye lettere å finne dem man søker etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Mathilde konfirmeres i Kr. sand domkirke den 28. april 1889. Da skulle hun etter de data jeg har på henne være 16 år gammel. Ble man konfirmert i den alderen på den tid eller har man rett og slett ikke vert sikker på hvilket år hun ble født. Jeg antar at hun bodde hos sin stemor fram til hun ble konfirmert, men det er ikke godt å si hvilke opplysninger hun hadde på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Terje.Kan hun ha brukt sitt andre fornavn Helene, og blitt viet med dette navnet? Jeg skal ved mitt første besøk på SAK ta en titt på denne teorien. Feil innføring i kirkeboken er ingen uvanlighet.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har flere teorier. Den ene er at det er henne som blir funnet i ft for 1900 i Cook city i Chicago med oppgitt fødselsdata 'April 1874'.Det var veldig mange normenn som bodde i Cook City Chicago på den tiden. Og denne Mathilde bodde sammen med en familie som het Nelson som også var norsk. Det er mulig at denne familien har flyttet videre og at Mathilde har blitt med.Da Mathilde ble konfirmert i 1889 er det ikke skrive noe om navnet Heleen eller Helene? Jeg vet ikke om dette navnet ble brukt. Det finnes også opplysninge om en Mathilde som drog fra Arendal til USA. Denne båten gikk kanskje via Englang og derfor har hun ikke blitt reg. som norsk via Ellis Island?En annen teori er at min mormor har fortalt til min mor at de hadde slekt i Risør. Jeg vet at de hadde det en tid, men ho flytta Austevoll ca 1890, så det kan ikke ha noe med henne å gjøre. Min mor ble født i 1919 så en gang ut på 20-30 tallet har min mor fått vite om slekt i Risør. Det kan tenkes at denne Mathilde har flyttet dit, ellers så kan man ha blandet sammen info om en annen. Hun jeg vet som bodde i Risør en tid var Kari Sakariasdtr. Brekke (datteren Gunda bodde i Haugesund - kanskje på Risøya?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Ja, her er nesten alt mulig og nesten hver stein må snus for om mulig å finne hvor det ble av Mathilde Helene (Heleen) Larsen.Mathilde hadde en tante i Amerika som het Marie Abrahamson. I folketellingen for 1910 er det opplyst at det bor en jente ved navn Ingeborg Hull hos Marie og Marie skal vere grandtanten hennes. Dersom dette er riktig så kan det tenkes at dette er datteren til Mathilde? Marie hadde ingen slektninger på sin side i USA, kun en søster i Norge som hadde etterkommere foruten sin bror som døde i 1881 (far til Mathilde). Mannen til Marie, Engel Abrahamson hadde bl.a. en bror i USA, så denne Ingeborg kunne være hans slektning? Jeg har ikke muligheter for å se på dette for FT for 1910. Jeg tror Marie Abrahamson på den tiden bodde i Wisconsin (se forøvrig innlegg nr. 32).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Mathilde døpes for Mathilde Heleen Larsen den 2. juni 1873 i Bergen sjå lenke LenkeVed konfirmasjonen blir ikke dette andre navnet nevnt, men kanskje hun bruker det siden da hun evn. reiste til USA.Som nevne i et annet innelegg så er det mulig at stesøsteren hennes har reist bort til henne i 1902. Da var stesøsteren bare 17 år. Det er også mulig at det er denne Mathilde som får datteren Ingeborg Hull som bor hos tanten til Mathilde i 1910?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Viser til innlegg 45. Jeg har fått følgende info:'Overreisen var betalt av Gurine Anderson. Hun (Bertha) skal til hennes familie (onkel) Mrs Gurine Anderson, 72 Nelson Street, Brooklyn, NY.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Var innom SAK i går, jeg gjenomgikk kirkeboken for Kristiansand etter 1889, uten å bli mere klok på denne Mathilde Helene. Ingen ting som jeg forbinder med henne finnes i kirkelige handlinger frem til 1908. Har i dette søket, notert meg noen navn av interesse, som kan være feil notert av prest.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Ser med forventing hva du Torleif kan finne ut av. Det er merkelig at det ikke skal være spor av denne dama i Kr. sand etter at hun ble konfirmert? I tilfelle det er denne dama som reiser til Amerika i 1893 eller hun som reiser fra Arendal i 1895 så kan det være feilskrift i emgirasjonsprotokollane? Eit tretall og eit femtall kan forvekslast dersom det er utydelig skrive? Det står i alle tilfelle oppgitt at det er ei som har kome til Chicago og bur hos fam. Nelson også frå Norge i 1900. Denne Mathilde Larson skulle visstnok blitt fødd i april i 1874? Den Mathilde eg leitar etter vart fødd i April i 1873.Kan Mathilde H. Larsen ha flytta til eit distrikt i Norge som ikkje er med i FT for 1900 eller ikkje er reg. i Digitalarkivet?Ho kan då ikkje ha blitt sporlaust borte? Kanskje det er nokon i fam Omdal som veit noko? (etterkomarane etter Jens og Signe Sofie Omdal i Kristiansand), men kor kan eg få kontakt med dei?Skulle det vere nokon som har tips om kven eg kan ta kontakt med så kan De sende meg ein e-post på:taarland@broadpark.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.