Gå til innhold
Arkivverket

Drep et slektvirus. Hans Kyhn – død 1698, hans to ektefeller og barn


Niels Hegge
 Del

Recommended Posts

Karen døpt 11 mars 1742.
Den som leter finner som regel noe.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9228&idx_id=9228&uid=ny&idx_side=-22
Høyre side
Peder er døpt 27 november 1740

Det er det sikkert, flere barn da vi ikke har før de første 8 årene de var gift.
Nei jeg har ikke flere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Jeg lurer fært på hvordan du har funnet ut at de hadde en sønn Peder (f. 1740).

Når ble Karen døpt ?

Var det flere barn etter Peder (1740) enn Karen, Elisabeth Sophie (c1743) og Mette Lossius (c1753) ?

.

 

Disse datoene du har på Elisabeth Sophie og Mette Lossius er feil

 

1. Elisabeth Sophie er døpt 23 februar 1744

2. Mette Lossius 9 februar 1749

 

Begge døpt på Kvikne

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Her har vi altså Mette Lossius Richter (f. c1753) på Nordlandet (Kr.sund) i 1801 (dtr. av Christian Boghart Richter og Eva Elisabeth Kyhn) (ref. innl. #214).

Hun var da enke etter Jon Jonsen Løch (Løg) (død i Kr.sund 1799), gjestegiver på Sunndalsøra, som skal være sønn av klokker i Sunndal, Jon Jonsen Løken.

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Her har vi altså Mette Lossius Richter (f. c1753) på Nordlandet (Kr.sund) i 1801 (dtr. av Christian Boghart Richter og Eva Elisabeth Kyhn) (ref. innl. #214).

Hun var da enke etter Jon Jonsen Løch (Løg) (død i Kr.sund 1799), gjestegiver på Sunndalsøra, som skal være sønn av klokker i Sunndal, Jon Jonsen Løken.

.

 

Og tjenestejenta er hennes niese. Datter av Karen Christiansdatter Richter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Datteren Karen kalte opp sin datter hun fikk utenfor ekteskap med navn Eva Elisabeth, moren var ikke tilstede som fadder.

Karen ble senere gift med Paul Torstensen (Ravem) han var også far til Eva Elisabeth.

 

Sender linken til deres ekteskap:

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16131&idx_id=16131&uid=ny&idx_side=-79

Gift 2 juli 1770 tror jeg. Tror det står Maria Besøkelsesdag. Står det Torstensen ????

Den siste på venstre side.

.

Er det altså slik at Karen Christiansdatter Richter (f.1742 i Kvikne) først fikk en datter Eva Elisabeth u.e. (når ?) (død før ca. 1773 ?),

deretter g. seg i Sunndal 2/7-1770 m. Poul (Torstensen ?) Ravem og fikk (en ny) datter Eva Elisabeth (Poulsdatter) ca. 1773 ?

 

(Sistnevnte altså tjenestepike (28 år gammel) hos sin moster Mette på Nordlandet i 1801).

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sjekket ut alle barnen til Karen enda.
Men Eva Elisabeth jeg nevnte i innlegget foran er døpt 15 januar 1770 og de giftet seg 2 juli 1770 og ikke 1700
som du feilaktig har skrevet.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16131&idx_id=16131&uid=ny&idx_side=-23
Venstre side rett under 1769 (skal være 1770).
Her er Mette Richter fadder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sjekket ut alle barnen til Karen enda.

Men Eva Elisabeth jeg nevnte i innlegget foran er døpt 15 januar 1770 og de giftet seg 2 juli 1770 og ikke 1700

som du feilaktig har skrevet.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16131&idx_id=16131&uid=ny&idx_side=-23

Venstre side rett under 1769 (skal være 1770).

Her er Mette Richter fadder

.

Om det er samme person som er 'tjenestepige' hos fadderen (tante 'Methe') i 1801 så er altså alderen angitt ca. 3 år feil, da denne Eva Elisabeth ville være ca. 31 år, ikke 28.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Nermo skriver:
Barn av Christian Richter


Av ( a ) har jeg registrert 11 barn: Jacob, Helle, Lisbeth, Sophia, Sophia, Christian, Jacob, Lucia, Hille, Anne Kirstine, Karen.

Av ( b ) har jeg registrert barna Karen (usikker), Elisabeth Sophie (usikker ?) (f. c1744 ?) og Mette Lossius (f. ca. 1753) (enke et. Jon J. Løch i Kr.sund i 1801)
(de to førstnevne ('usikre') døtrene er, som det framgår i innlegg #217 nedenfor, ikke nevnt som hjemmeværende hos foreldrene ved ekstraskatten i 1762).

 

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16411&idx_id=16411&uid=ny&idx_side=-96
Da lurer jeg veldig på hvem denne piken er datter av- Hvilken av de 2 Christian Richter
Olava Christiansdatter Richter gift med Ole Øvre
Her gifter hun seg 4 januar 1781 på Ytterøy
Får senere en sønn som hun kaller Christian Richter.
 

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Nermo skriver   [i innlegg #214] :

Barn av Christian Richter :

 

Av ( a ) har jeg registrert 11 barn: Jacob, Helle, Lisbeth, Sophia, Sophia, Christian, Jacob, Lucia, Hille, Anne Kirstine, Karen.

 

Av ( b ) har jeg registrert barna Karen (usikker), Elisabeth Sophie (usikker ?) (f. c1744 ?) og Mette Lossius (f. ca. 1753) (enke et. Jon J. Løch i Kr.sund i 1801)

(de to førstnevne ('usikre') døtrene er, som det framgår i innlegg #217 nedenfor, ikke nevnt som hjemmeværende hos foreldrene ved ekstraskatten i 1762).

....

 

b )  er  Christian Boghart Richter (c1704-1765) (g.m. Eva Elisabeth Kyhn (1712-et.1780)  (NB: De to 'usikre' barna er ikke lenger usikre !)

a )  er  Christian Richter, g. på Røros m. Lucie Jacobsdatter, med flg. barn (ref. innlegg #217a ) er en litt yngre bror av b ) ) :

  1. Jacob         (f.1733+),
  2. Helle           (1735 - 1750),
  3. Lisbeth         (1737 - ett. 1779) (antak. den Elisabeth Sophia som konfirmeres på Røros i 1754) (innl. #215),
  4. Sophia          (1739 - 1742),  
  5. Sophia        (f.1742),
  6. Christian     (f.1745),
  7. Jacob         (f.1748+),
  8. Lucia         (f.1749),
  9. Hille         (f.1752),
  10. Anne Kirstine   (1755 - ett. 1770),
  11. Karen         (f.1758+).
Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16412&idx_id=16412&uid=ny&idx_side=-103

Her dør Olava Christiansdatter Richter som Kårkone på gården Øvre i Ytterøy 88 år gammel
Begravet 20 januar 1841. Hun må være født ca. 1753

Har sjekket Røros inget barn til Christian Richter i 1752-1753-1754-1755
med navn Olava.

Christian Richter i Kvikne er å oppdrive i 1752 og så er han borte derifra helt til 1755
ifølge Communicantene som blev skrevet hvert år.

Hvis det er hans datter så var Eva Elisabeth Kyhn 41 år i 1753- slett ingen umulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olava Christiansdatter Richter ble født 10.okt.1753 i Sundalen, Åsen og døpt 28.okt.1753 i Logtu Kirke,  Åsen.  Hun  var datter av byggmester Christian Olsen Richter 1705-1775 og Anne Jonsdatter Lorvik 1719-1799.  Hun ble gift 4.jan.1781 på Ytterøy med sersjant Ole Eskildsen Øvre døpt 5.mar.1730 og begr. 5.mai 1803 på Ytterøy.  7 barn.  Christian Olsen Richter var sønn av sersjant Ole Anderssen Galtvik og Anne Kristine Richter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Leif

Da kaster vi ikke bort mere tid på henne.

Det var mange Christian Richter å forholde seg til.

 

Angående Paul Ravem. Jeg ser at også Tønders slekthistorie bruker det navnet.

Nå har jeg gått igjennom Sunndal. Tror Tønder har utelatt en G (Gravem) Det finnes

utrolig mange Gravem i kirkeboken for Sunndal. Også en Povel Gravem men han er gift med en helt annen en Richter.

Paul (Povel) Torstensen het han som var gift med Karen Christiansdatter Richter. Het det når han giftet seg, fikk barnen 4 stk.

og når han døde, han brukte aldrig navnet Ravem. Der tror jeg Tønder har blandet med Gravem og en annen person f.eks. Paul Gravem.  

 

Nå har jeg gått igjennom 7 av barnebarna (mangler to til Karen)til Eva Elisabeth Kyhn- hun er ikke fadder for noen. Også gått igjennom Oppdal

da Karen og Paul Torsensen flyttet dit i en periode.

 

Tror jeg kaster kortene med å finne Christian Richert og Eva Elisabeth Kyhn.

Ser at det siste sporene jeg har av Christian Richert er 1756 i Kvikne, der er han som Communicant. Så mangler Kirkeboken fra 1757 -1764.

Beklager Niels -dette er helt umulig, det blir den berømte nålen i høystakken.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I #30 får vi fra Per familien til Hans Ulrich Kyhn (1739-1784) "prokurator på Bragerøen". I skifteregisteret fra 14 nov 1788 http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/27/pa00000000021008 får vi hele familien:

- hustru: Anna Dorothea

- svigerfar: Halvor Justsen

- Sønn: Hans Jacob 14 år

- Sønn: Jens Christian 15 år

- Sønn: Johan Joachim 9 år.

 

Jens Christian ser jeg på div hjemmesider død 1823

 

Jeg har en Johan Joachim Ramus Kyhn men det kan ikke være han som blir nevnt her

da han er 9 år i 1788 Dvs: født ca. 1779.

Den jeg har er født 1761.

 

Hvem er han sønn til: Som far står Visiteur Jacob Kyhn

Hans 3 sønner: Johan Joachim Ramus født 1761

Jacob Strøm Kyhn født 1763

Friderich Christian Kyhn født 1765

 

Dessuten får han Jacob Kyhn et barn utenfor ekteskap med Margaretha Hansdatter i 1758 med navn Niels.

 

Sender linker hvis dette er relevant.

Men navnene tilsier at her er et nært slektsforhold.

På barnet Friderich Christian er en Jacob Strøm fadder: Kan det være sønn til Ole Jacobsen Strøm ?

 

Redigert: Kanskje er han Jacob sønn til Hans Jacob Kyhn og Rhuland

Da de fikk en sønn med navn Jacob Friderich

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

....

Tror jeg kaster kortene med å finne Christian Richert og Eva Elisabeth Kyhn.

Ser at det siste sporene jeg har av Christian Richert er 1756 i Kvikne, der er han som Communicant. Så mangler Kirkeboken fra 1757 -1764.

....

.

Ved ekstraskatten i 1762 skal Christian Boghart Richter (c1704-1765) og hans hustru Eva Elisabeth Kyhn (1712-ett.1780) være bosatt på Skaret, Baugsberget gruve, Alvdal, HE, sammen med sin datter Mette Lossius Richter (f.1749). Mette's to eldre søstre Karen (f.1742) og Elisabeth Sophie (f.1744) (som begge to ble gift noe senere) er ikke nevnt som hjemmeværende (lenger) i 1762, og det er heller ikke Peder f.1740.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....

... Som far står Visiteur Jacob Kyhn

Hans 3 sønner: Johan Joachim Ramus født 1761

Jacob Strøm Kyhn født 1763

Friderich Christian Kyhn født 1765

 

Dessuten får han Jacob Kyhn et barn utenfor ekteskap med Margaretha Hansdatter i 1758 med navn Niels.

 

Sender linker hvis dette er relevant.

Men navnene tilsier at her er et nært slektsforhold.

På barnet Friderich Christian er en Jacob Strøm fadder: Kan det være sønn til Ole Jacobsen Strøm ?

 

Redigert: Kanskje er han Jacob sønn til Hans Jacob Kyhn og Rhuland

Da de fikk en sønn med navn Jacob Friderich

.

Av Overhofretsprokurator på Bragernes, Hans Jacob Kyhn (c1695?-1772) og hans hustru Anna Margrethe Ruhland (1706-1769) har jeg registrert barna

Jacob Friderich (når ble han født ?), Hans Jørgen Jæger 1727, Ole Strøm, Jens Christian, Hans Ulrich 1739, Ingeborg Elisabeth, Johan Joachim 1742, Ingeborg Elisabeth og Johanne Elisabeth.

 

Hvem var mor til visitøren (tolleren) Jacob Kyhn's barn (i 1761, 1763 og 1765) og hvor er de funnet døpt ?

 

Prokuratoren måtte fra 1734 overta oppgavene til sin stefar, sorenskriver i Røyken, Jens Sørensen Hiermind (Hierman) (c1674-1744), som hadde 'rota det skikkelig til', og på det tidspunktet bl.a. hadde liggende over 100 ikke innførte skiftesaker. Han var g.m. Dorthea Margrethe Hansdatter Kyhn (c1671?-1740).

 

Hvorfra har du informasjonen om  Johan Joachim Ramus Kyhn (9 år i 1788, dvs, født ca. 1779) ? Hvem kan være hans foreldre ? Noen slektninger nevnt ?

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Jacob Kyhn og Anne Margrethe Ruhland hadde 13 barn + at Hans Jacob Kyhn hadde et barn utenfor ekteskap med navn Hans

 

Jeg vet ikke hvem som er hans kone enda- men de 3 barnen nevnt i innlegg 238 er født i Ås i Akershus, med far Jacob Kyhn-mor ukjent foreløpig.

 

Jeg skrev ikke at han som het Johan Joachim Ramus var den samme personen som var 9 år- Jeg skrev det kan ikke være den samme personen

da Johan Joachim Ramus jeg fant i Ås var for gammel - Så den Johan Joachim Ramus født i Ås er en annen en den som Niels Hegge la ut på innlegg 238. 

 

Vet snart ikke hvordan jeg skal ordlegge meg for at du skal forstå hva som er skrevet, eller så er det du som ikke leser innleggende godt nok.

 

Det er i hvert fall ikke noen tvil om at Hans Jacob Kyhn er sønn av Dorothea Margrethe Kyhn- ser mange tavler noterer han som sønn av Hans Kyhn.

Hans Jacob Kyhns første datter het Dorothea Margrethe og at han hadde en sønn med navn Ole Strøm.

Ikke en av hans døtre hadde navnet Mette Sophie, og det ville vært naturlig hvis hun var hans mor. 

 

Dorothea Margrethe Kyhn hadde 3 barn i 1) ekteskap- Hans Jacob født ca.1696- Ole Strøm født ? Maren født ca. 1701.

Hun har jeg funnet død-gift-2 barn- derav den ene barnet har deler av navnet etter sin mor samt at moren Dorothea Margarethe er fadder.

Ole har jeg ikke funnet.  

 

Jacob Friderich er den eldste av barnen til Hans Jacob Kyhn og han er født i Kragerø, samme sted som foreldrene giftet seg.

Døpt 19 september 1725 i Kragerø.

Den finner du selv.

 

 

 

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir mange grener og mange navn, jeg forsøker å legge inn de med ukjent tilknytning i ett regneark og se om det kommer opp noe senere. Wenche, kilder til disse er bra om vi senere finner grunn til å nøste videre.

 

En kilde jeg ikke har prøvd når det gjeller Kyhn er "Den almidelige Enkekasse" stiftet 1775. Den skulle ta over fra "Land-Militair-Etatens Pensionskasse af 1739". Når det gjeller de senere generasjonene har jeg fått ett par bra treff.

 

Lenken virker ikke direkte, søk på Kyhn i skjemat som kommer opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingeborg Elisabeth Kyhn, nevnt av Per i innlegget ovenfor som datter av Overhofretsprokurator på Bragernes, Hans Jacob Kyhn. Hun er født i Bragernes 25-4-1743 og døde 28-11-1810. http://

Da må jeg arrestere enkekassen for den Ingeborg Elisabeth Kyhn døde 1 oktober 1743 i Bragenes.

Derimot fikk han en ny datter Ingeborg Elisabeth døpt 12 juni 1745 i Bragenes.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8450&idx_id=8450&uid=ny&idx_side=-148
Begraves i 1 oktober 1743.

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

  • Anne Margrethe Kyhn, født 07-01-1764 i Lier, død 16-07-1802

 

 

Det er datteren til Jens Christian Kyhn og Margaretha Holter

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Jeg skrev ikke at han som het Johan Joachim Ramus var den samme personen som var 9 år- Jeg skrev det kan ikke være den samme personen

da Johan Joachim Ramus jeg fant i Ås var for gammel - Så den Johan Joachim Ramus født i Ås er en annen en den som Niels Hegge la ut på innlegg 238. 

...

.

Jeg beklager at jeg ikke skjønte hvilken Johan Joachim Kyhn du mente, Wenche. Jeg kan være temmelig tungnem innimellom ....

Den Johan Joachim Kyhn som var 9 år i 1788 ble født 31/5 og døpt 13/6-1778 på Bragernes (sønn av Hans Ulrik Kyhn og Anna Dorothea Justsen).

(Skal tro om sistnevnte var en 'Justen'/'Josten' ?)

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Jacob Kyhn og Anne Margrethe Ruhland hadde 13 barn + at Hans Jacob Kyhn hadde et barn utenfor ekteskap med navn Hans.

...

.

Når ble denne sønnen Hans født (u.e.) ? Er morens navn oppgitt ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Dorothea Margrethe Kyhn hadde 3 barn i 1) ekteskap- Hans Jacob født ca.1696- Ole Strøm født ? Maren født ca. 1701.

Hun har jeg funnet død-gift-2 barn- derav den ene barnet har deler av navnet etter sin mor samt at moren Dorothea Margarethe er fadder.

Ole har jeg ikke funnet.  

...

.

Dorothea Margrethe Kyhn sin  datter Maren Elisabeth Jacobsd. Strøm (f. før el. ca. 1701) var i 1760 på Opsloe Hospital (tror det var skifte etter henne der og da) og hun var enke etter en Morten Smit. Hennes (yngre ?) bror Ole (bosatt i Christiania) skal ha vært tilstede (ved skiftet ?) i 1760.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun het Berthe Rasmusdatter fra Hokksund og fikk sønnen Hans

døpt 2 august 1744 på Eiker.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8484&idx_id=8484&uid=ny&idx_side=-70

 

Aller første på venstre side.

.

Isj, da !  Det var jo mens han var en gift mann ! Og attpå til fikk han barn med sin hustru senere, i 1745 ! (ref. hun i 'enkekassen', nevnt ovenfor).

(... og kanskje enda ett, nemlig Johanne Elisabeth Kyhn, g. 1) (c1774) m. enkemannen Jochum Werner og 2) (1795) m. major Louis de Brøcher) ?

 

Kronologisk passer det vel forresten nokså bra om visiteur Jacob Kyhn (far til de tre barna på Ås i 1761/65) er identisk m. prokuratorens eldste b. Jacob Friderich Kyhn !

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.