Gå til innhold
Arkivverket

Drep et slektvirus. Hans Kyhn – død 1698, hans to ektefeller og barn


Niels Hegge
 Del

Recommended Posts

Joachim Fredrik Ramus var gift med Maria Schonnebolle

Deres datter Charlotte Christiana Ramus blev døpt 2 november 1735 i Vår frue kirke i København
Se København-Sokkelund,Vår Frue 1722-1747 Opslag 226

 

Jeg får ikke lagt ut linker, da det ikke går å overføre fra dansk kirkebok.

Men det skulle være lett å finne når dere har opplysningene hvor det er å finne. 

 

Redigert: Det står at han er Canselleriråd som titel ved dåpen.

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jochum Friderich og Maria Schiønnebølle deres (Slik står navnet hennes skrevet på denne dåp)

Sønn Casper Ulrich døpt 16 september 1727 i Vår frues kirke i København

 

Se København-Sokkelund-Vår frues kirke 1722-1747 opslag 105

 

Her står titel Canselleriraad og Professor i matematikk

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

1. Melchior Ramus døpt 3 oktober 1714 i Holmen kirke i København. Se København-Sokkelund 1713-1721 Opslag 128

2. Jacob Ramus døpt 8 februar i Holmen kirke i København. Se København-Sokkelund 1713-1721 Opslag 215

3. Erasmus Bornemann Ramus døpt 26 januar 1717 i Holmen kirke. Se københavn-Sokkelund- 1713-1721 Opslag 262 

4. Jonas Ramus døpt 9 august 1718 i Holmen kirke i København. Se København-Sokkelund 1713-1721 Opslag 346

5. Hans Holst Ramus døpt 1 november 1719 i Holmen kirke i København. Se København-Sokkelund-1713-1721 Opslag 414.

6. Christian Ramus døpt 21 desember 1725 i Holmen kirke i København. Se københavn-Sokkelund 1722-1728 Opslag 273

7. Philip Julius Ramus døpt 8 januar 1727 i Holmen kirke i København. Se københavn-Sokkelund-1722-1728 Opslag 349

8. Edward Ramus døpt 28 mai 1728 i Holmen kirke i København. Se København -Sokkelund- 1722-1728 Opslag 426

...

.

Hva var året for Jacob's dåp ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 g  Kan Niels (kan det være Onsø ist.f. Ousø ?) også være far til Simon Nielsen Cold (c1690?-),

     verkseier på 'Leerens bruk' (Leirfossen i Strinda ?), g. 1) i 1719 m. Anna Andersdatter Bugge og 2) i 1727 m. Ide Christensen Schultz ?

Bakerst i Cold-boken nevnes "Den nordenfjeldske - senere Holstenske gren i lige descendes"

 

Simon Nielsen Cold f. 1680 i Trondheim, løytnant hadde 4 barn og det nevnes ikke noe om hans aner.  Det står at han "død 28.mai 1788 108 år gammel".  Jeg finner ham ikke i kb så datoen er kanskje feil.

 

Kun sønnen Niels von Cold f. 1733-8.feb.1773 med etterkommere nevnes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofie Sverdrup:

 

Gift I. gang 10/3 1706 i Vang med Johan Georg Treublet

Gift 2. gang 15/10 1711 i Gran med Bastian Heim

Gift 3. gang 18/5 1724 i Modum med Gustaf Omeberg

 

Av Sophie Sverdrups barn var tre døtre av 1. ægteskab, i det 2.  efterlod hun tre sønner og to døtre, og av 3. to barn

.

Førstemann (Treublet/Treubler) døde altså i 1709.

Kjennes dødsdato for 2. Heim og 3. Orneberg/Ørneberg ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joachim Fredrik Ramus var gift med Maria Schonnebolle

 

Deres datter Charlotte Christiana Ramus blev døpt 2 november 1735 i Vår frue kirke i København

Se København-Sokkelund,Vår Frue 1722-1747 Opslag 226

 

Jeg får ikke lagt ut linker, da det ikke går å overføre fra dansk kirkebok.

Men det skulle være lett å finne når dere har opplysningene hvor det er å finne. 

 

Redigert: Det står at han er Canselleriråd som titel ved dåpen.

.

Joachim (Jochum) Friderich Ramus og Maria Hansen (Hansdatter ?) Schønnebøl hadde også

datteren Josina (Justine ?) Maria (1726 København - 1797 Ærø, Svendborg), g.m. Johan Anton Kuhlmann (1720-1753), prest på Ærø.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var året for Jacob's dåp ?

8 februar 1716


.

Joachim (Jochum) Friderich Ramus og Maria Hansen (Hansdatter ?) Schønnebøl hadde også

datteren Josina (Justine ?) Maria (1726 København - 1797 Ærø, Svendborg), g.m. Johan Anton Kuhlmann (1720-1753), prest på Ærø.

.

 

Da er hun døpt et annet sted - for hun finnes ikke i Holmen kirke. (Dvs Jeg finner henne ikke, det er mange år

jeg har ikke godt igjennom det hele, tar for lang tid)

Savner 2 til
 

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan Anton Kuhlmann gift 4 august 1746 i Vår frue kirke i København med Josina Maria Ramus

Se København-Sokkelund-Vårfrue kirke 1722-1774 Opslag 101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joachim (Jochum) Friderich Ramus og Maria Hansen (Hansdatter ?) Schønnebøl hadde også

datteren Josina (Justine ?) Maria (1726 København - 1797 Ærø, Svendborg), g.m. Johan Anton Kuhlmann (1720-1753), prest på Ærø.

 

...

Da er hun [Josina] døpt et annet sted - for hun finnes ikke i Holmens kirke. (Dvs. Jeg finner henne ikke, det er mange år

jeg har ikke godt igjennom det hele, tar for lang tid)

...

.

De andre to (Casper Ulrich 1727 og Charlotte Christiana 1735) var vel døpt i Vår Frues kirke ?

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se innlegg 102 og 103- Det stemmer han døpte de 2 barnen der- Han har flere.

Ikke lett å finne i de danske kirkebøkene, de norske kirkebøkene er bare fryd i forhold.

 

Regner med å finne Josina i Vår frue, men jeg vet ikke når hun er døpt i hvert fall ikke 1726

som du har skrevet- det har jeg sjekket i Vår frue.

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Førstemann (Treublet/Treubler) døde altså i 1709.

Kjennes dødsdato for 2. Heim og 3. Orneberg/Ørneberg ?

.

Har sendt deg utdrag fra boken Slegten Sverdrup hvor dette muligens står

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maria Schønnebøl (jeg har nå sett 3 varianter hvordan dette navnet staves-hva som er riktig vet jeg ikke)

Hun var konen til Jochum Friderich Ramus.

Hun dør 1771 i København 75 år gammel. Født ca. 1696.

Begraves 27 februar 1771 i Vår frue kirke i København.

Se København-Sokkelund-Vår Frue 1727-1776 Opslag 209

 

Hennes far var Hans Schønnebøl- Kommandørkaptein

 

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøker meg på en oppsummering av vad vi har fått fram om Hans Kyhn, hans to koner og barn så langt.

Fra http://forum.arkivverket.no/topic/193356-drep-et-slektvirus-hans-kyhn-%E2%80%93-d%C3%B8d-1698-hans-to-ektefeller-og-barn/page-5#entry1637025 liste over barna av Per Nermo:

"1)

  • Georg Christian Kyhn (c1663/1670 - før Feb 1721), g.m. Anna Parelius (des 1656 - feb 1721) c)

  • Anna Kyhn f. c1665?, g.m. Melchior Danielsen Ramus (1646-1693)

  • Ulrich Friderich Kyhn (c1670?-1721), g.m. Mette Christoffersdatter Lossius (c1671-1718)

  • Dorthea Margr. Kyhn (c1671-1740), g. 1) m. Jacob Olsen Strøm (c1670-1705), g. 2) m. Jens Sørensen Hiermind/Hierman (c1674-1744)

  • Sophie Amalie Kyhn (c1673-1750), g.m. Aleksander Clausen Hagen

  • Jacob Hansen Kyhn (c1675-1706) Capitain des armes (usikker)

2)

  • Christian Andreas Kyhn (f. c1685 ?), kaptein i Danmark, ugift

  • Michael Johan Kyhn (c1686?-1738), g. 1727 i Vinger m. Anne Maria Frantzdatter Cold (Sep 1696 - Mar 1771)

  • Gustav Kyhn (f. c1688 ?) (død 2 år gammel) a)

  • Karen Sophie Kyhn (c1688?-1742), begr. i Domkirken, Christiania 8 Sep 1742 (54 år gammel)

  • Anna (Sophie ?) von Barn Kyhn (c1694?-1760)

(av disse kan selvsagt noen tilhøre 1. ekteskap, men dette er altså hva jeg tror"

Mine kommentarer:

De med bra oversikt med kilder har jeg markert med understrykning i listen."

a) Dette er den eneste av barna jeg har sett med patronymikon Hansen. Uten førstehånds kilder på fødsel kan vi ikke være helt sikre. Noen av de andre kan ha en annen far, kanskje Hans bror?

c) Vi savner navn og eventuell etterslekt etter Georg Christians barn.

Jeg finner er en del Kyhn/Kyn ved søk i databasene. Om, og i så fall, hvor de hører hjemme i denne familien gjenstår å rede ut.

Endret av Niels Hegge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjekket opp Erasmus Ramus -Han er identisk med Cosmos Ramus.

Han giftet seg med Else Langstedt i Odense 24 juli 1743.

 

Gikk inn i en annen kirkebok for Erasmus der står det tydelig Caasmos så dere må

forandre Erasmus til Cosmos Borneman. Så gikk jeg tilbake til den andre kirkeboken, og når jeg da ser engang til så stod det faktisk

Cosmos, mine øyer er ikke engang hva de var tydeligvis. Så Cosmos er hans navn og ikke Erasmus.

Han var Sogneprest for Assens og Kierum Mangvig.

De fikk 11 barn disse to.

Cosmos døde 6 september 1782 i Odense. Begravet 12 september 1782.

Se Assens Kirke, Båg Herred, Odense Amt, Opslag 279.

 

Kommer tilbake med data for disse barnen etter jeg har funnet de i Odense.

Jeg kan ramse opp barnen alle født i Odense.

Christian Ramus født 1744

Erich Ramus født 1745

Friderich Ramus født 1746 Tvilling

Hans Ramus 1746 Tvilling

Jochum Friderich født 1749

Elisabeth født 1750

Philip Julius 1754

Johanna 1759

Jonas 1760

Mathilda Dorothea 1762

Sara Jacobine 1766

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøker meg på en oppsummering av vad vi har fått fram om Hans Kyhn, hans to koner og barn så langt.

Fra http://forum.arkivverket.no/topic/193356-drep-et-slektvirus-hans-kyhn-%E2%80%93-d%C3%B8d-1698-hans-to-ektefeller-og-barn/page-5#entry1637025 liste over barna av Per Nermo ...

.

Det ble en 'http://' for mye i denne linken, Niels, som går til innlegg #90 i denne debatten. (Jeg har korrigert linken i sitatet over).

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sophie Amalie Kyhn (c1673-1750), g.m. Aleksander Clausen Hagen

Noen som vet hvor de holdt til, slik at det er mulighet for å finne dødsfallene
på disse 2.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar med det som står i Stj.boka om Hans Kyhn og familie:

 

Gift første gang med Anna van Born f. i Holland.

Andre gang med Mette Sophie Tønder.

 

Barn:

Georg Christian Kyhn, døde i Hannover og kaptein i den danske hæren.

 

Michael Kyhn.

 

Gustav Kyhn. Døde 2 år gammel.

 

Anna Kyhn, gift med Lector Melchior Danielse Ramus i Tr.heim

 

Ulrik Fredrik Kyhn. Løytnant, bosatt Tr.heim.

 

Anna Born Kyhn, død i Oslo 29/3 1760.

 

Dorothea Margrete Kyhn, gift med   skipsprest Jakob O.Strøm.

 

Sophia Amalia Kyhn født 1673 og døde i Kr.sund. Hun var gift med Aleksander Clausen Hagen. 

 

Sophie Amalia død i Kristiansund, men ded står ikke noe om når dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christian Melchiorsen Ramus var gift 3 ganger.

 

Gift 1) gang med Magdalene Cathrine Grosbruch i 1712.- (ikke funnet enda)En Københavnsk Bryggerdatter.

Hun døde 1713 og begravet 17 februar 1713 i barselseng etter å ha født en dødfødt sønn.

Slik står det i kirkeboken. Christian Ramus hustru i kirkens kapell med navn Magdalene Cathrine Grosbruch død 29 år gammel.

Død i Barselseng og hennes dødfødte sønn i kisten med henne.

 

Christian Ramus fikk en datter med dette navnet i 1715- med Elisabeth Holst- men henne har jeg ikke funnet enda.

Begravet i Holmen kirke i København

Se København-Sokkelund-Holmen kirke 1713-1729 Opslag 4

 

 

 

 

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aleksander Hagen død i Kristiansund og begravet der 4 mars 1733. Han kaller seg for Von Hagen
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16099&idx_id=16099&uid=ny&idx_side=-27
Høyre side
 
Jeg lurer på om det er Sophia Amalie Kyhn jeg har funnet her. Vanskelig å lese fornavnet, men det står von Hagen
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16100&idx_id=16100&uid=ny&idx_side=-173
Venstre side -begravet 3 oktober 1750 i Kristiansund-77 år gammel født ca. 1673

Gjerne kommentarer på henne, hva dere tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aleksander Hagen død i Kristiansund og begravet der 4 mars 1733. Han kaller seg for Von Hagen

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16099&idx_id=16099&uid=ny&idx_side=-27

Høyre side

 

Jeg lurer på om det er Sophia Amalie Kyhn jeg har funnet her. Vanskelig å lese fornavnet, men det står von Hagen

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16100&idx_id=16100&uid=ny&idx_side=-173

Venstre side -begravet 3 oktober 1750 i Kristiansund-77 år gammel født ca. 1673

 

Gjerne kommentarer på henne, hva dere tror.

 

 

Noen kommentarer til denne tråden:

Jeg mener det står "Frue von Hagen" og at det er henne du har funnet. Også i Hornemanns stamtavle over slekten Kyhn er Sofie Amalie Kyhn dødsfall ført opp med 3. oktober 1750, 77 aar, Kristiansund.

 

Tvilsomt om hun har etterkommere da hun ikke er nevnt i skiftet etter Anna von Barn Kyhn:

http://arkivverket.no/URN:sk_read/25403/389/?size=full&mode=0

 

Ellers ser jeg at det Coldevinske slektsregisteret over "Tøndernes Æt" har ført opp Ulrich Fredrich Kyhn som sønn av Mette Sophie Tønder: http://www.tuxen.info/coldevin/doennes_slaegtsregister.htm#side27

 

Slekten Parelius er behandlet i NST XIV, hefte 4. Om Anna Parelius står det at hun ble begravet på Værnes 13. febr. 1721 (som allerede nevnt her), var gift med Georg Christian Kyhn og hadde en datter Anne Marie Kyhn. Denne var gift med hr. Jacob Wesseltoft, sogneprest i Inderøy. Ekteskapet var barnløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk May

Da var det som jeg gjettet at Anne Marie Kyhn var datter til Georg Christian Kyhn.

Flott å få det bekreftet.

 

Vet du noe mere om Anne Marie Kyhn-født-Død-Gift når.

 

 

 

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Slekten Parelius er behandlet i NST XIV, hefte 4. Om Anna Parelius står det at hun ble begravet på Værnes 13. febr. 1721 (som allerede nevnt her), var gift med Georg Christian Kyhn og hadde en datter Anne Marie Kyhn. Denne var gift med hr. Jacob Wesseltoft, sogneprest i Inderøy. Ekteskapet var barnløst.

.

Kjennes opphavet til hr. Jacob (Jørgensen) Wesseltoft til Inderøy (g.m. Anna Maria Kyhn (f. ca.1697 ?), som altså var fadder i Stjørdal i 1715) ?

.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.