Gå til innhold
Arkivverket

Bruk av DNA-analyse for bedre kunnskap om kjente slekter i Sunnhordland/Ryfylke/Hardanger


Kurt Østbye
 Del

Recommended Posts

Diverse svar til Ole Petter og Arnfrid mfl.

 

Lokale prosjekter: Det er i regi av Norgesprosjektet DNA (Norsk Interessegruppe for DNA i slektsforskning) opprettet 8 lokalprosjekter.

  • Øvre Romerike (Hurdal, Eidsvoll, Nannestad osv.).
  • Sør-Østerdalen.
  • Gudbrandsdalen.
  • Buskerud.
  • Agder.
  • Rogaland (Delt inn i øvre og nedre).
  • Sunnhordland.
  • Møreprosjektet (Sunnmøre, deler av Romsdal og Sogn & Fjordane).

I tillegg har slektsforeningen for Skogfinsk genealogi et eget prosjekt på Fennia.nu

Hvilke områder som får egne prosjekter er avhengig av kapasitet hos oss som driver prosjektet.

Selv har jeg ansvaret for Rogaland og det er sikkert mulig at det kan bli egne prosjekter for andre

områder også, men da kreves det engasjement, lokalkunnskap og interesse fra en eller flere.

Nordhordaland mener jeg å ha hørt at noen jobber med, men Telemark er jeg litt mer usikker på.

Ellers kommer det snart egne prosjekter for Toten, Trøndelag og Nord-Norge..

http://www.norwaydna.no/lokale-prosjekter/

 

DNA-tester: Jeg synes det er redegjort godt for hvilke som bør testes. Regelen er uansett å teste eldste kandidat..

Y-DNA og mt-DNA forandrer seg lite for hver generasjon, men det er uansett det beste å teste eldste.

Men Familyfinder (autosomal) er såpass varierende for hver slektning at her kan det være utbytte av å teste både

søsken, søskenbarn og annen slekt, slik at man kan sammenligne sine egne resultater og fra det finne ut hvilken side

av slekta et treff sannsynligvis er i slekt med deg på. Det må også bemerkes at det krever mye kunnskap om sin slekt

for at familyfinder kan bli nyttig. Samtidig er det spennende å få et nært treff med en ukjent slektning, som man ellers

ikke ville funnet.

 

Det skal litt mer til for å finne nære treff på mt-DNA og Y-DNA. Disse testene er gode for å bekrefte/avkrefte at det som står i skriftlige kilder

stemmer. DNA-testing kan selvsagt ikke finne hvem som er våre forfedre. Men i kombinasjon med tradisjonelle kilder, er det likevel mulig å

sannsynliggjøre et felles opphav. For de litt mer interesserte er det også interessant å finne hvilken gren på menneskehetens slektstre man tilhører: http://buredna.sjolunds.se/?p=175

 

Selv tilhører jeg en liten gren av I1, der testerne har skotsk og norsk opphav. Mest sannsynlig kom denne gruppen til de britiske øyer med norske vikinger/bosettere og i Norge kan testernes opphav spores til Sunnmøre, Sogn Fjordane og vestre deler av Gudbrandsdalen. For meg som slektsforsker er det da også interessant at tre av disse inkludert min egen farslinje kommer fra nabogårder i Ørsta. Gjennom Big-Y som allerede er det nevnt kan jeg og de andre finne ut hvor mange generasjoner det er teoretisk opp til felles genetisk stamfar. Denne felles genetiske stamfaren er selvsagt teoretisk, antall generasjoner er basert teoretisk på antall mutasjoner som er forskjellig..

 

Uansett så er utbytte av å ta DNA-tester for oss slektsforskere økende etter interesse, metoder og selvsagt antall testere.

Slik jeg opplever Familytreedna så er det et seriøst selskap med DNA for slektsforskere som fokus, der andre selskap har valgt å

destruere tester etter noen år og innledet samarbeid med medisinsk forskning, så opplever jeg at FTDNA forplikter seg

 til å ta vare på testene og ikke utlevere informasjon uten testers samtykke. (Andre selskap har jeg dessverre ikke erfaring med).

 

Ellers synes jeg et prosjekt som kan få testet flere farslinjer i Øvre Rogaland/Sunnhordland hadde vært interessant.

Selv er det meste av slekta fra nedre Rogaland, men vil gjerne være med ;)

Hei David

 

Jeg skrev tidligere "mitt siste innlegg her", men med bakgrunn av ditt innlegg (revurderte jeg dette).

 

Jeg takker saa meget for ditt informative innlegg, samt fyldig redegjorelse.

Iht. hvem som bor testes, leser jeg at du ogsaa tar med sosken, soskenbarn og annen slekt (med tanke paa best mulig resultat). 

Jeg regnet med at sosken og soskenbarn, maate testes (se mitt innlegg).

Jeg har ogsaa oversikt over mine forfedre, langt tilbake i tid (sliter noe med enkelte personer fra min morfar og mormor sine aner siste halvdel av 1600-tallet-begynnelsen av 1700-tallet).

 

1.Min skepsis vedrorende DNA i forbindelse med slektsgranskning, er at det er mange personer som tilsynelatende ikke forstaar bruken av DNA (noe som igjen fremkommer i diverse debatter og ane-traer- les onsketenkning).

2. Jeg er noe konservativ paa dette omraadet. Aarsaken er at jeg gransker primaerkilder i slektsoyemed, med bruk av DNA kan dette dog brukes som supplerende informasjon (haaper dog at DNA ikke skal staa i forste rekke, samt at det kreves kompetanse ved bruk av DNA i slektsgranskning- leser som tidligere nevnt mye rart her).

 

Vel, dette er mitt utgangspunkt vedrorende DNA, ved evnt. match med en felles ane (kan jeg nok vaere til stor hjelp for vedkommende, mange gamle dokumenter av mine besteforeldre, oldeforeldre, tippoldeforeldre osv, samt mange skifter mm.)

 

Et lite sporsmaal til slutt, maa man vaere norsk statsborger, for aa delta i Norges-prosjektet?

 

Jeg takker igjen saa meget for ditt innlegg.

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

^_^

Endret av Ole Petter Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Ingebjørg, som nevnt i innlegg 14 synest jeg dine svar på spørsmålet var gode.

 

Da kan vi kanskje komme tilbake på temaet for denne tråden: Skal vi DNA-teste mannslinjene til Erik Matsson Bua og Jon Gauteson Sveen ? Eller er det andre slekter på Sør-Vestlandet som bør sees nærmere på ?

 

Jeg blir gjerne med på dette. Den første utfordringen er som alltid å finne frem til villige testere. :). Et Dall/Slee-prosjekt er kanskje mest hensiktsmessig? Alle antatte agnatiske etterkommere etter Ivar Arneson Dall/Sandvik (1431-1490) kunne testes. Det burde være stor interesse på Vestlandet for akkurat dette.

 

Testresultat av én antatt etterkommer foreligger, og han tilhører haplogruppe I1 (L1302). Hvis de "offisielle" slektstavlene skal stemme burde Erik Matssons etterkommere matche ham.

 

Lenke til L1302-prosjektet

Endret av Ingebjørg Romulslie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Ingebjørg og David, med dere på laget blir det nærmest en 'flying start' !

 

Arnfrid oppretter nå en egen Facebook-gruppe hvor vi ser på Dall/Slee, og så kan vi legge til andre Vestlands-slekter etter hvert som det måtte være ønske om det. Arnfrid finner et passende navn på gruppen som vil være lukket, alle interesserte er hjertelig velkommen til å delta.

Ved hjelp av databasen til Johan Arthur Hansen har vi identifisert mannslinjer etter Erik Matsson Bua og Jon Gauteson Sveen, og er klare til å bestemme oss for testkandidater. (Basen hans inneholder ca. 36.000 etterkommere etter Jon Gauteson Sveen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Ingebjørg og David, med dere på laget blir det nærmest en 'flying start' !

 

Arnfrid oppretter nå en egen Facebook-gruppe hvor vi ser på Dall/Slee, og så kan vi legge til andre Vestlands-slekter etter hvert som det måtte være ønske om det. Arnfrid finner et passende navn på gruppen som vil være lukket, alle interesserte er hjertelig velkommen til å delta.

Ved hjelp av databasen til Johan Arthur Hansen har vi identifisert mannslinjer etter Erik Matsson Bua og Jon Gauteson Sveen, og er klare til å bestemme oss for testkandidater. (Basen hans inneholder ca. 36.000 etterkommere etter Jon Gauteson Sveen).

Den FB-gruppen kan jeg tenke meg å bli medlem i, da svigerfar var I-L1302. Det må være en felles forfar med Dall ikke tidligere enn tidlig vikingtid  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar deg inn i gruppa Arnstein.

 

Det er nå noen og 60 medlemmer i gruppa, den heter 'Vestlandsslekter - DNA'-

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei David

 

Jeg skrev tidligere "mitt siste innlegg her", men med bakgrunn av ditt innlegg (revurderte jeg dette).

 

Jeg takker saa meget for ditt informative innlegg, samt fyldig redegjorelse.

...........................

 

Hei Ole Petter, jeg sender deg svar på PM.

Slik at temaet kan fortsette på sporet ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir gjerne med på dette. Den første utfordringen er som alltid å finne frem til villige testere. :). Et Dall/Slee-prosjekt er kanskje mest hensiktsmessig? Alle antatte agnatiske etterkommere etter Ivar Arneson Dall/Sandvik (1431-1490) kunne testes. Det burde være stor interesse på Vestlandet for akkurat dette.

 

Testresultat av én antatt etterkommer foreligger, og han tilhører haplogruppe I1 (L1302). Hvis de "offisielle" slektstavlene skal stemme burde Erik Matssons etterkommere matche ham.

 

Lenke til L1302-prosjektet

Interessant.. Ser at Ivar Arnesson Dall på Sandvik visstnok skal være en av mine forfedre. Forbindelsen er gjennom Jon Torgilsson på Stillufseikes kone, som er antatt å være etterkommer. (Men har ikke forsket på denne delen av slektstreet selv ennå..)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er etterkommer av både Jon Gauteson Sveen, og Erik Mattson Bua, ikke i mannslinje, men er jo like mye i slekt for det!  Men ser at kravet til å være med i gruppa, er god kunnskap om DNA, så det går ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste av oss har 'blandede' anelinjer til de to nevnte herrer, og som du sier, vi er like mye i slekt som de som har mannslinje til de to. Derfor er resultatene interessante også for oss som er deltagere med blandede anelinjer. Vi må ha en viss interesse for DNA som verktøy i slektsforsking, og 'lese oss litt opp', f.eks. på lenken i innlegg 14.

 

Facebook-gruppen Vestlandsslekter - DNA er nå operativ, og man kan søke den opp fra sin Facebook-side og ev. be om å få bli medlem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er etterkommer av både Jon Gauteson Sveen, og Erik Mattson Bua, ikke i mannslinje, men er jo like mye i slekt for det!  Men ser at kravet til å være med i gruppa, er god kunnskap om DNA, så det går ikke. 

 

Hei Svein.

Slik jeg tolker det er det få som virkelig har solid kunnskap innenfor DNA i slektsforskning..

Gruppens formål er å fremme DNA forskning på vestlandske slekter og ikke opplysning

om DNA-forskning og tester generelt, så det er en fordel å ha litt kunnskap for å få utbytte av gruppen ;)

 

Men alle DNA-prosjekter trenger også solid lokalhistorisk og slektshistorisk kunnskap, så ved interesse er det bare å

søke om medlemskap..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ynskjer ikkje å ta vekk fokuset frå ideen om å Y-teste flest mogeleg av mannlege etterkommarar etter Ivar Arnesson Dall på Sandvik. Dette er eit særs spanande prosjekt. Eg har sjølv samla inn prøve frå ein mannleg etterkomar, som ligg i Norgesprosjektet

.

Men for å vise andre spanande y-linjer på Vestlandet, vil eg framheve settet 276146, med eldste stamfar Knut Jakobson f. 1645 på garden Hidle, Bømlo HRD.

 

Han tilhøyrer haplogruppe I2, P37.2+.

 

Det som er spesielt med han, er at alle Y-treffa hans, - frå ein 12 markørs test, finn ein i eit belte som strekkjer seg frå Tyskland/Polen i nord, og syd over mot Balkan. Han har ingen treff i Noreg, eller i Skandinavia. Kanskje har vi å gjera med høve som skriv seg tilbake til Hansa farten, som gjekk langs kysten nordover til Bergen..? Breiare testgrunnlag, i kombinasjon med skriftlege kjelder, vil monaleg gje oss større innsikt om dette.

 

Elles kan eg opplyse om at vi til no har samla ca. 50 autosomale DNA prøvar av etterkomarar etter «Russa-Marto». Eg kjem tilbake til henne i ein eigen tråd, men kort fortalt, er dette etter ei segn om at ein dansk prins som fekk barn med ein russisk tenestejente, som var i København i 1716, i fylgjet til tsar Peter den Store, då han var der. For å «sopa denne saka under teppet",  så å seia, blei ho gift bort til ein vest-norsk marineer.

 

Her vil me etter kvart prøve å få flest mogeleg av dei som har testa seg inn i dette prosjektet, til og å testa mt,- og Y linjene sine. 

Endret av Sigmund Steinsbø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Jeg onsker ingen avledning jrf. traadstarter. Jeg fant dog en person (ingen min direkte ane, men i famile), i Norgesprosjektet. 

Dette er Karen Hansdatter Setre (Drangedal), datter av Hans Taraldsen. Nr. 220682.

Haplogruppe H2A2A1,

HVR1 mutasjoner, A16129G, T16187C, C 16189T, T16223C, C 16311T, C 16519T.

HVR2 mutasjoner G73A, C146T, C150T, C152T, C195T, A247G, G263A, 522 1A, 522 2C.

 

Jeg legger merke til at Haplogruppen, er noe uvanlig i Norgesprosjektet (hva som foreligger paa internett).

Jeg haaper i saa maate paa en tilbakemelding, vedrorende dette (da det ikke foreligger et eget Telemarksprosjekt)

 

Jeg vil dog presisere at jeg ikke onsker en avsporing av denne debatten, men haaper paa det er noen med kompetanse paa dette omraadet som kan analysere den nevnte personen.

 

Med vennlig hilsen (en amator paa dette omraadet)

Ole Petter Eriksen

^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Jeg onsker ingen avledning jrf. traadstarter. Jeg fant dog en person (ingen min direkte ane, men i famile), i Norgesprosjektet.

Dette er Karen Hansdatter Setre (Drangedal), datter av Hans Taraldsen. Nr. 220682.

Haplogruppe H2A2A1,

HVR1 mutasjoner, A16129G, T16187C, C 16189T, T16223C, C 16311T, C 16519T.

HVR2 mutasjoner G73A, C146T, C150T, C152T, C195T, A247G, G263A, 522 1A, 522 2C.

 

Jeg legger merke til at Haplogruppen, er noe uvanlig i Norgesprosjektet (hva som foreligger paa internett).

Jeg haaper i saa maate paa en tilbakemelding, vedrorende dette (da det ikke foreligger et eget Telemarksprosjekt)

 

Jeg vil dog presisere at jeg ikke onsker en avsporing av denne debatten, men haaper paa det er noen med kompetanse paa dette omraadet som kan analysere den nevnte personen.

 

Med vennlig hilsen (en amator paa dette omraadet)

Ole Petter Eriksen

^_^

Da dette temaet dreier seg om Vestlandet, henvises det til den generelle gruppen om DNA i Slektsforskning http://forum.arkivverket.no/topic/182908-dna-testing-i-slektsforskningsoeyemed/page-9#entry1639874
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da dette temaet dreier seg om Vestlandet, henvises det til den generelle gruppen om DNA i Slektsforskning http://forum.arkivverket.no/topic/182908-dna-testing-i-slektsforskningsoeyemed/page-9#entry1639874

Din lenke, henviser ikke til en gruppe,. men til en konkret person.

 

Jeg haaper du leser mitt innlegg paa nytt, og haaper det er noen med innsikt som kan analysere den fremlagte personen sitt DNA

(haaper ogsaa at det samarbeides paa tvers av fylkesgrenser, tross alt et lite land med et lite grunnlag,fant denne personen i Norgesprosjektet, som ogsaa Vestlandet er en del  av).

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temaet Arnfrid henviser til heter:

 

DNA-testing i slektsforskningsøyemed

Startet av Svein Arnolf Bjørndal, Feb 21 2013 09:51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temaet Arnfrid henviser til heter:

 

DNA-testing i slektsforskningsøyemed

Startet av Svein Arnolf Bjørndal, Feb 21 2013 09:51

Hei igjen

 

Temaet Arnfrid henviser til er en lenke, som har lite aa gjore med DNA-testing i slektsforskningsoyemed!!!!!!!!!!!!

 

Svein Arnolf Bjorndal, er en av de personer som er medlem av interimstyret, i Foreningen Norgesprosjektet DNA

 

Norgesprosjektet er inndelt i flere geografiske omraader i Norge. Jeg fikk nylig en mail av et styremedlem, at det er noe paa gang i Telemark.

Den personen jeg henviser til i mitt innlegg, er mao testet i et annet geografisk omraade enn Telemark (vet ikke omraadet), haaper dog at det er noen med kompetanse som kan skrive noe vedrorende hennes DNA.

 

Norgesprosjektet sitt formaal, er aa kartlegge hele landet, samtlige geografiske omraader (for aa faa et best mulig grunnlag), vedrorende DNA. .

 

Dette til orientering.

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

 

Endret av Ole Petter Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

..

Hei Ole Petter, nå dreier akkurat denne debattråden seg om vestlandsslekter fra Rogaland, Hordaland, Sogn & Fjordane og deler av Møre og Romsdal... Men jeg har opprettet egen debattråd der de som har kjennskap til Telemark og akkurat haplogruppen du spør om kan svare: http://forum.arkivverket.no/topic/197601-telemarksprosjektet-dna/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din lenke, henviser ikke til en gruppe,. men til en konkret person.

 

Jeg haaper du leser mitt innlegg paa nytt, og haaper det er noen med innsikt som kan analysere den fremlagte personen sitt DNA

(haaper ogsaa at det samarbeides paa tvers av fylkesgrenser, tross alt et lite land med et lite grunnlag,fant denne personen i Norgesprosjektet, som ogsaa Vestlandet er en del  av).

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Hei igjen Arnfrid

 

Din lenke var rimelig ufin (mildt sagt)

 

Jeg er en amator paa omraadet vedrorende DNA-forskning. Jeg har ikke tatt noen DNA-prove, ei heller noen i min naermeste slekt (kjenner ingen her, ingen...................)

 

Jeg har dog lest flere av dine innlegg vedrorende tolkning av DNA-tester. Jeg leser dog du har noe innsikt vedrorende DNA, men vil dog ikke anta deg som noen ekspert paa dette omraadet (i saa tilfelle hvem i Norgesprosjektet, vil underbygge dette, samt personer med fagkunnskap????????). Hva du skriver i ditt svar til meg, burde vaere nok til aa faa personer til aa ikke delta i  Norgesprosjektet

 

Ditt svar er mao mot sin hensikt, vedrorende Norgesprosjektet (hvor man onsker at flest mulig skal delta, for aa faa et best mulig kildegrunnlag).

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Endret av Ole Petter Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det er mange som er innom denne tråden, og for ev. nye, viser vi til innlegg 34 ang. Facebook-gruppa hvor man kan melde seg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I forbindelse med Facebook-gruppen Vestlandsslekter nevnt i innlegg 34, har vi opprettet en undergruppe som fokuserer på Slede/Dall-slekten spesifikt. Gruppen heter Ivar Arneson Slede/Dall - DNA - Arbeidsgruppe. Begge er lukkede grupper, men interesserte kan melde seg på fra sin egen Facebook-side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ynskjer ikkje å ta vekk fokuset frå ideen om å Y-teste flest mogeleg av mannlege etterkommarar etter Ivar Arnesson Dall på Sandvik. Dette er eit særs spanande prosjekt. Eg har sjølv samla inn prøve frå ein mannleg etterkomar, som ligg i Norgesprosjektet

.

Men for å vise andre spanande y-linjer på Vestlandet, vil eg framheve settet 276146, med eldste stamfar Knut Jakobson f. 1645 på garden Hidle, Bømlo HRD.

 

Han tilhøyrer haplogruppe I2, P37.2+.

 

Det som er spesielt med han, er at alle Y-treffa hans, - frå ein 12 markørs test, finn ein i eit belte som strekkjer seg frå Tyskland/Polen i nord, og syd over mot Balkan. Han har ingen treff i Noreg, eller i Skandinavia. Kanskje har vi å gjera med høve som skriv seg tilbake til Hansa farten, som gjekk langs kysten nordover til Bergen..? Breiare testgrunnlag, i kombinasjon med skriftlege kjelder, vil monaleg gje oss større innsikt om dette.

 

Elles kan eg opplyse om at vi til no har samla ca. 50 autosomale DNA prøvar av etterkomarar etter «Russa-Marto». Eg kjem tilbake til henne i ein eigen tråd, men kort fortalt, er dette etter ei segn om at ein dansk prins som fekk barn med ein russisk tenestejente, som var i København i 1716, i fylgjet til tsar Peter den Store, då han var der. For å «sopa denne saka under teppet",  så å seia, blei ho gift bort til ein vest-norsk marineer.

 

Her vil me etter kvart prøve å få flest mogeleg av dei som har testa seg inn i dette prosjektet, til og å testa mt,- og Y linjene sine. 

 

Hei Sigmund! Artig å støte på deg i andre sammenhenger enn næringsutvikling. Jeg er altfor sjelden innom forumet og ble oppmerksom på innlegget ditt først nå. Peder Førde-prosjektet har fått meg interessert i DNA. Både Peder Førde og Ivar (Arneson?) på Sandvik figurerer mange ganger som mine aner, men med en blanding av manns- og kvinneledd. Jeg ble derfor veldig interessert når du nevner Knut Jakobson Hidle, han er min forfar i rett mannslinje. Hvis en Y-test for mitt vedkommende gir samme resultat som den som foreligger, er vel det en endelig bekreftelse på at linjen stemmer.

 

Ellers ser jeg på Sunnhordlandstestene i Norgesprosjektet at det er to tester på Peder Jensen Brekke. Han er min ane via hans datter. Jeg har en litt høytflyvende teori om at han er etterkommer i rett mannslinje etter Etne-presten Nils Hansson Bugge (Jens Samuelson Bugge-Samuel Hansson Bugge-Hans Nilsson Bugge-Nils Hansson Bugge), men det har vært umulig å få dette verifisert. Hvis noen i rett mannslinje til Etnepresten blir Y-testet kan vi kanskje få klarhet i dette. Håper dette kan skje gjennom Sunnhordlandsprosjektet.

 

Tror jeg må få somlet meg til å ta noen tester.

 

MVH Bjarne       

 

Endret av Bjarne Hollund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut Jakobson Hidle har jeg også som ane, men gjennom diverse ledd, noen kvinner, og noen menn. Så interessant å lesa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

For dere som har sittet og ventet på rabatt i forbindelse med Big Y igjen: Til og med 11. oktober er det en rabatt på $100 ved å bruke kupongen BIGY100.

OBS! Dette skulle vært i et annet tema, men det kan sikkert være av interesse for DNA-analyser i Sunnhordland mv. også! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Skrevet i dag, 10:59

Se også gml tema #42200

 

Nå er agnatiske etterkommere etter Laurits Samsonsen Kjærland, Lars Jacobsen Uggdal, Peder Erikson Brandvik, Jon Erikson Brandvik og Erik Bua y-DNA-testet. De fire første har identiske resultater, mens Erik Buas resultat avviker.

Forutsatt at testpersonene virkelig er agnatiske etterkommere etter de nevnte menn beviser dette at Erik Bua ikke var etterkommer etter Gaute Ivarson Valen!

Endret av Arnfrid Dommersnæs Mæland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Noen i min familie har tatt en test og fått utslag på den, i området som Peder Førde skal ha vært fra,  er det mulig hvis det er 6 linjer til den mannen, kan det da bli forsterket, slik at dette gir utslag selv om det ikke er rene mannslinjer? I den ene linjen er Peder 7. tipp, tre linjer er han 8. tipp, en linje 9. tipp og en linje 10. tipp.

Ser at jeg og Arnfrid er åttemenninger! Min tippoldefar Ole R. Rimmereide, f.1816, er firmenning til hennes tippoldemor: Martha Villeiksdtr. Lien, f.1810. 

 

 

 

Endret av Svein O. Tislevoll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.