Jump to content
Arkivverket

Search the Community

Showing results for tags 'furnes'.

  • Search By Tags

    Type tags separated by commas.
  • Search By Author

Content Type


Forums

  • Ask the National Archives of Norway
    • Questions about archival material and use of the archives
    • Questions about the use of the Digital Archives
    • Inquiries and messages about technical errors and metadata errors in the Digital Archives
  • Ask users of the Digital Archives
    • Users' own forum
    • Assistance with transcribing handwriting
  • Collaboration between the National Archives and users of the Digital Archives
    • Questions about volunteer efforts and source registration
    • Questions about proofreading of AMF material
  • Archived forums
    • Arkiv
    • Spørsmål om skannet materiale
    • Spørsmål om transkribert materiale
    • Andre spørsmål til Digitalarkivet
    • Tekniske tilbakemeldinger
  • Miscellaneous

Find results in...

Find results that contain...


Date Created

  • Start

    End


Last Updated

  • Start

    End


Filter by number of...

Found 3 results

  1. Helene Eriksdatter f. 1.12 1841 og dpt. 12.12.1841 i Elverum. Nr. 103 her. Konfirmeres i Elverum 12.10.1825. Nr. 28 her. Moren er Ragnhild Hansdatter Løkken (1807-1864) og faren er oppført som Erik Embretsen. Det som er skrevet ved faren for dåpsinnførselen er litt vanskelig å tyde, men kan det være "Solbergsveen af Furnes i Vang"? Faren blir nemlig omtalt som "Erik Embretsen Solbergsvea, Furnes" i Elverum bygdebok bind 4, s. 228. En Erik Embretsen gifter seg med Dorte Johannesdatter i Stange 26.3.1843. Det refereres til dette i Vangsboka (lenke). Denne Erik Embretsen... Dåp 12.11.1820 i Vang (nummer 65) Konfirmasjon 4.10.1835 i Furnes (nummer 39) Død 8.11.1909 i Vang (nummer 28) Når Erik konfirmeres nevnes bosted som Solberg-eie, og det er vel her jeg har koblet "Solbergsveen" med "Solberg-eie". Erik og kona Dorte får en sønn, Even Eriksen, utenfor ekteskap i februar 1843, og da er de begge oppført med dette som 1. leiermål. Se lenke. Det finnes forøvrig en artikkel om Erik på lokalhistoriewiki. Lenke. I Furnes bygdebok bind 2 s. 351 nevnes en "Engebret Eriksen Solbergsveen", f. ca. 1796 som kan passe som faren til Erik Embretsen. Er jeg på villspor her, eller kan det være noe i at Erik Embretsen (f. 1820) er faren til Helene Eriksdatter? Det som taler imot er at sønnen Even er oppført som 1. leiermål.
  2. På FT 1801 for Vang finner jeg husmann på Bjørnrud Børe Kielsen (47 år), hans kone Berte Larsdatter (51 år) og deres barn Lars (15 år), Marte (11 år) og Ahlis (8 år) Børe Kielsen og Berte Larsdatter ble viet 30.oktober 1783 (Vang) Har funnet Lars døpt 14 oktober 1786 - Hangenholeie Alies døpt 5.februar 1792 - Gresbyeie Også funnet Marta døpt 16.november 1788 - Gresbyeie, men her står det tydelig skrevet TORESDATTER. Mener dette må være Børesdatter. Marthe Børresdatter ble konfirmert i Furnes, Vang i 1803. Og er dette samme Marthe Børresdatter Rødfossen som blir gift 4.oktober 1811 med Christian Hansen Roset (Vestre Toten) ??? Christian Hansen dør, og Marthe Børresdatter (38 år) blir gift med Peder Jonassen (31) i Ås kirke, Vestre Toten. En Marthe Børresdatter (63 år) blir begravet 21.september 1846 i Vang (adresse: Lille Mørkved) Er dette samme person? Jeg undersøker litt omkring dette for etterkommere i USA.
  3. Her er konf hennes. Nr 20 https://media.digitalarkivet.no/view/8840/42893/51. Noen som vet noe om hennes foreldre/søsken? Kanskje en søster f ca 1834.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.