Jump to content
Arkivverket

Search the Community

Showing results for tags 'vang'.

  • Search By Tags

    Type tags separated by commas.
  • Search By Author

Content Type


Forums

  • Ask the National Archives of Norway
    • Questions about archival material and use of the archives
    • Questions about the use of the Digital Archives
    • Inquiries and messages about technical errors and metadata errors in the Digital Archives
  • Ask users of the Digital Archives
    • Users' own forum
    • Assistance with transcribing handwriting
  • Collaboration between the National Archives and users of the Digital Archives
    • Questions about volunteer efforts and source registration
    • Questions about proofreading of AMF material
  • Archived forums
    • Arkiv
    • Spørsmål om skannet materiale
    • Spørsmål om transkribert materiale
    • Andre spørsmål til Digitalarkivet
    • Tekniske tilbakemeldinger
  • Miscellaneous

Find results in...

Find results that contain...


Date Created

  • Start

    End


Last Updated

  • Start

    End


Filter by number of...

Found 12 results

  1. Kan Knut vera son til Knut Knutson Holsæter i Årdal? I mine kilder står det i teljinga frå 1666 at Knut (son til Knut Knutson Holsæter) "haffuer lejet Jord i Walders". Gardar og slekter i Vang. A (nb.no)
  2. Ola Torleivson Kvien var døypt 19.07.1767 i Vang i Valdres. Faren var Torleiv Kristofferson Leirol (1743*-1813*). Mora var ei Anna Halvorsdotter. Har nokon meir informasjon om Anna?
  3. Hej Jag har under många år försökt hitta Hans Hansen som är en anfader till mig. Jag har nog lagt in en fråga på äldre forum hos DisNorge tidigare. Men det verkar inte finnas kvar i forumet längre. Hans Hansen, född 1779, kom som "överlöpare" till Ovanåker, Sverige i december 1806, från Vangs socken i Hedmark Norge tillsammans med sin Gunilla Olsdotter, eller Olofsdotter, som var född 1778 enligt de noteringar som finns i kyrkböcker i Ovanåkers församling. Hans fick hit attesst (flyttattest) 1808 så någon kontakt med hemförsamlingen måste det ha varit. Han kan ju vara född i Vangs socken, eller vara den sista platsen han bodde på i Norge innan de flyttade till Sverige. Jag har försökt hitta uppgifter i Digitalarkivet som växt ordentligt, men hittar inget som kan vara till hjälp. Kan det vara någon som stött på en notering om utflyttade till Sverige som kan leda mig vidare i sökandet? Kanske det är någon har Hans eller Gunilla i sitt släktträd redan? Enligt dödboken för Hans hette hans föräldrar Hans Olsson och Anna Olsdotter i Hedmarka, Norge I Sverige blev Hans soldat och fick efternamnet Törn, och avled 1848 efter att ha fått fem söner med hustrun Gunilla. Gunilla dog sedan 1849. Efter DNA-test hos ancestry.com har jag även lagt in del av mitt släktträd, så att kanske det kan bli träff via DNA-forskningen. Jag tackar så mycket på förhand och hoppas det finns någon som hittar något som kan leda mig vidare. Med vänlig hälsning Bo Arnells, Sverige
  4. Helene Eriksdatter f. 1.12 1841 og dpt. 12.12.1841 i Elverum. Nr. 103 her. Konfirmeres i Elverum 12.10.1825. Nr. 28 her. Moren er Ragnhild Hansdatter Løkken (1807-1864) og faren er oppført som Erik Embretsen. Det som er skrevet ved faren for dåpsinnførselen er litt vanskelig å tyde, men kan det være "Solbergsveen af Furnes i Vang"? Faren blir nemlig omtalt som "Erik Embretsen Solbergsvea, Furnes" i Elverum bygdebok bind 4, s. 228. En Erik Embretsen gifter seg med Dorte Johannesdatter i Stange 26.3.1843. Det refereres til dette i Vangsboka (lenke). Denne Erik Embretsen... Dåp 12.11.1820 i Vang (nummer 65) Konfirmasjon 4.10.1835 i Furnes (nummer 39) Død 8.11.1909 i Vang (nummer 28) Når Erik konfirmeres nevnes bosted som Solberg-eie, og det er vel her jeg har koblet "Solbergsveen" med "Solberg-eie". Erik og kona Dorte får en sønn, Even Eriksen, utenfor ekteskap i februar 1843, og da er de begge oppført med dette som 1. leiermål. Se lenke. Det finnes forøvrig en artikkel om Erik på lokalhistoriewiki. Lenke. I Furnes bygdebok bind 2 s. 351 nevnes en "Engebret Eriksen Solbergsveen", f. ca. 1796 som kan passe som faren til Erik Embretsen. Er jeg på villspor her, eller kan det være noe i at Erik Embretsen (f. 1820) er faren til Helene Eriksdatter? Det som taler imot er at sønnen Even er oppført som 1. leiermål.
  5. Noen som kan tyde gårdsnavnet her? Øugård? Hurtiglenke: https://www.digitalarkivet.no/kb20070123330448 nr. 20 (barnets fulle navn).
  6. Else-A. J. Lillefuhr

    Gulbrand Larsen og Johanne Poulsdatter

    De giftet seg 27 des 1824 i Vang, Hedmark. https://media.digitalarkivet.no/view/9059/44155/44 Hvem er de? Hvor kommer de fra? Har funnet barna. Holder på å finne ut om barna har etterkommere.
  7. Erich og Elen gifter seg 22 feb 1826 i Vang, Hedmark. https://media.digitalarkivet.no/view/9125/44334/1 Datteren Johanne fødes 14 sept 1826. https://media.digitalarkivet.no/view/9125/44328/7 Eneste navn jeg har på foreldrene til Erich og Elen er fra når de gifter seg. Hvem er de? Søsken? Har ikke funnet andre barn enn Johanne. Johanne gifter seg med Mons Larsen i Stange 1845 https://media.digitalarkivet.no/view/8854/42997/57 Jeg har funnet 9 barn til Johanne og Mons.
  8. Her er konf hennes. Nr 20 https://media.digitalarkivet.no/view/8840/42893/51. Noen som vet noe om hennes foreldre/søsken? Kanskje en søster f ca 1834.
  9. Else-A. J. Lillefuhr

    Berit ELLINGBOE f USA

    Kom over 2 sider når det gjelder Berit. Problemet er jo at det er forskjellige foreldre. Ikke sikkert noen av dem er rett. Hadde håpet at jeg kunne bruke sidene til å finne kildene jeg leter etter. https://www.findagrave.com/memorial/173429188/berit-loe http://geneastory.com/genealogy/getperson.php?personID=I10882&tree=dcarlson
  10. Ola Kristoffersen ca 1620-98 tok over Stor-Dørum i Vang, Hedmark ved å gifte seg med enka Guri Arntsdatter i følge Vangsboka/Dørum. Han ble senere gift med Berte Nilsdatter fra Rustad, Toten. Søster til Ola var Kirsten Kristoffersdatter Rustad, Toten ca 1623-1700 som ble gift med tre klokkere på Toten. "Kirsten var gift tre ganger, alle hennes ektemenn var klokkere på Toten: – Frands Pedersen – en datter: Dorte Frandsdtr. – Hans Christophersen Rustad – en datter: Eli Hansdtr. Rustad – Nils Larsen Rustad – en datter: Karen Nilsdtr. Rustad." http://oavesthagen.no/aavedal.pdf Mitt spørsmål er om noen vet hvor Ola og Kirsten kom fra? De eide visst part i Nordsveen i Stange. "28.3.1667 ble det tinglyst på tinget i Stange en overdragelse på halvparten av garden Nordsveen fra Ole Christophersen Dørum i Vang til hans svoger klokkeren på Toten Nils Larsen: Publicerit Olle Christophersen, wonhafftigh paa Store Dørum i Wang Sougen, hans offuerdragelses breff til Sin Suoger Niels Lauridzen klocher paa toten halffparten i Nordsueen i Stange Sougen dat d 26. februa: 1667. • Dette viser at Kirsten Christophersdtr. Rustad og Ole Christophersen Dørum var søsken."
  11. Kyrkjeboki for Vang i Valdres syner denne vigsli 28.6.1751: Ove Andreas Leyrdahl med Randi Helgesdotter Ellingbøe: https://media.digitalarkivet.no/view/9393/226 Dette parfolket busette seg først på Kroken i Luster og sidan på Kroken i Hafslo, men hamna som plassfolk under Øye i Lærdal der Ove Andreas Leyrdahl døydde 11.4.1784: https://media.digitalarkivet.no/view/11595/121 Rannei Helgesdotter døydde same staden 24.6.1807, 75 år gamal: https://media.digitalarkivet.no/view/11596/97 Ni born var fødde mellom 1750 og 1775. Kven var so denne Randi/Rannei Helgesdotter frå Ellingbø? Eg finn ikkje dåpen hennar i Vang, men kyrkjebøkene først på 1730-talet er heller «ukomplette»... Oppkalling tyder på at mor hennar KAN ha heitt Kirsti, men sikker er eg ikkje... Kanskje ei bygdebok kan hjelpa oss vidare for å identifisera foreldri hennar? Eldste sonen Helge skal vera fødd i 1750, men dåpen hans finst ikkje innført korkje i Vang eller i Hafslo... Helge vart sidan husmann på Breisnes i Aurland. Dei andre borni budde alle i Lærdal, bortsett ifrå desse fire sønene som «forsvinn»: * Jonas (Oveson eller Oveandreasson) vart døypt i Hafslo 25.3.1752 * Hans (Oveson eller Oveandreasson) vart døypt i Luster 24.6.1765 og konfirmert i Lærdal 1784 * Ove Christian (Oveson eller Oveandreasson) vart døypt i Hafslo 1.5.1768 og gifte seg i Lærdal 21.1.1798 med enkja Rannei Webjørnsdotter, som visstnok vart døypt frå Strand på Ål i Hallingdal 15.1.1758 der ho før hadde vore gift med ein Erik Album. Ove Christian var skomakar, og parfolket budde i 1801 som strandsitjarar på ein plass under Amla øvre i Sogndal med ei dotter, men forsvinn so derifrå: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058394002450 * Jørgen (Oveson eller Oveandreasson) var fødd i Lærdal 14.2.1771 Kvar i all verdi kan det ha vorte av desse søskeni? Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!
  12. Pernille Nielsdatter (f.o. 1756) er gift med Mikkel Gundersen (f.o. 1763). De befinner seg på Kirkeby i Vang, Hedmark i 1801. De har barna Pernille, 9år og Gudbrand, 3år ved folketellingen. Jeg kan ikke finne hennes foreldre eller hvor hun kommer fra. Jeg har heller ikke funnet dødsår, men ifølge notater skal Gudbrand være fra Kirkeby, og de blir boende. Takk på forhånd!
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.