Jump to content
Arkivverket

Search the Community

Showing results for tags 'halsa'.

  • Search By Tags

    Type tags separated by commas.
  • Search By Author

Content Type


Forums

  • Ask the National Archives of Norway
    • Questions about archival material and use of the archives
    • Questions about the use of the Digital Archives
    • Inquiries and messages about technical errors and metadata errors in the Digital Archives
  • Ask users of the Digital Archives
    • Users' own forum
    • Assistance with transcribing handwriting
  • Collaboration between the National Archives and users of the Digital Archives
    • Questions about volunteer efforts and source registration
    • Questions about proofreading of AMF material
  • Archived forums
    • Arkiv
    • Spørsmål om skannet materiale
    • Spørsmål om transkribert materiale
    • Andre spørsmål til Digitalarkivet
    • Tekniske tilbakemeldinger
  • Miscellaneous

Find results in...

Find results that contain...


Date Created

  • Start

    End


Last Updated

  • Start

    End


Filter by number of...

Found 2 results

  1. Charlotte K. Hagen

    Kaptein Lied... hvem av de?

    I Halsaboka bind 2, side 499 omhandlende gården Skålvik, skriver forfatteren at Augustinus Jonsen 22. november 1814 til "næste faredag for herr kaptein Lied oplade samt ryddiggjøre og fraflytte gaarden Skaalvigen". Det har ikke lyktes meg i å finne denne dommen og jeg undres på hvilken kaptein Lied det kan være snakk om her. Bakgrunn: Kaptein Paul Mathias Lied bodde i Steinsvika på Averøya og deltok i krigen mot svenskene i perioden 1808-1814. I hans fravær hadde han en oppasser på gården ved navn Erik Johannesen fra Hemne. Erik gifter seg 2. juledag 1814 med Mari Sivertsdatter (fra Nesset) og de skal kort tid etter dette (faredagen 14. april 1815??) ha flyttet til nettopp Skålvik. Dette leder meg inn på tanken på at Kapt. Paul Lied har sørget for husvære til sin tidligere oppasser. Kanskje ble Erik oppasser i Skålvik? Utfordringen melder seg når vi oppdager at det finnes en Kaptein Lied til, som er broren til førstnevnte. Han heter Hans Jakob og bor på gården Bø, som er litt lenger inn i fjorden, på Bølandet i dagens Surnadal kommune. Jeg syns ikke jeg kan anta at det var Paul eller Hans Jakob Lied det siktes til ettersom begge var Kaptein. Jeg har bladd i både tinglysninger og tingbøker men jeg har ikke klart å finne dommen. Jeg har funnet Augustinus Jonsen nevnt 2 ganger, først den 8. juli 1814 men der ble saken besluttet utsatt til 14. september på Stangviks September Månedsting. Der står det at "Sagen optages til Dom", og mer har jeg ikke funnet. Det er tungleste materier så det har ikke lyktes meg å få tak i om dette er saken jeg leter etter. Noen tips og råd ville vært gull verdt.
  2. Til info for interesserte... Eg kom over søstrene Gypsy Lee Rose [Rose Louise Hovick] https://no.wikipedia.org/wiki/Gypsy_Rose_Lee https://en.wikipedia.org/wiki/Gypsy_Rose_Lee https://www.imdb.com/name/nm0497346/?ref_=nmbio_trv_1 og June Havoc [Ellen Evangeline Hovick] https://en.wikipedia.org/wiki/June_Havoc https://www.imdb.com/name/nm0369896/bio ifm min leiten etter andre med etternavnet «Hovick». Eg las diverse intervju og artikler der det er sagt at faren kom fra eller hadde opphavet sitt på Høvik pr. Oslo / Haavig, men fant ikkje noko spesifikt, så derfor måtte eg sjekke opp...men fann fort ut at dei ikkje hadde noko med "min" Hovick (frå Askvoll) å gjere. Faren deira John Olaf Hovick (1885-1952) var då ein son av Svend Olsen Høvig, f. 28.12.1852, dp. 16.01.1853 i Edøy, Møre og Romsdal: Nr. 12 SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Møre og Romsdal, 581/L0937: Ministerialbok nr. 581A05, 1853-1872, s. 2 Arkivreferanse SAT/A-1454/581/L0937 Permanent bilde-ID: kb20050706010994 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050706010994 Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050706010994.jpg Sven Olsen gifter seg i 1879 i Tustna, Halsa, M&R: Nr. 1 SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Møre og Romsdal, 577/L0895: Ministerialbok nr. 577A02, 1875-1879, s. 69 Arkivreferanse SAT/A-1454/577/L0895 Permanent bilde-ID: kb20070308700648 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070308700648 Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070308700648.jpg Kona til Sven Olsen f. Kvernes, M&R: Nr. 44 SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Møre og Romsdal, 568/L0804: Ministerialbok nr. 568A11, 1854-1868, s. 48 Arkivreferanse SAT/A-1454/568/L0804 Permanent bilde-ID: kb20050706030588 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050706030588 Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050706030588.jpg Eg ser det finnes diverse slektstre på Ancestry som har denne informasjonen så denne linja er nok gått opp av andre, men Wiki-artikkelen kunne vel vore meir presis mtp det norske opphavet :-) Det ser ut til at grava til Sven Olsen aka Swan Hovik inneheld feil fødselsår: https://www.findagrave.com/memorial/5403419/swan-hovik https://www.findagrave.com/memorial/55809888/swan-hovik (alle andre kilder eg har sett på seier han er 10 år yngre)
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.