Jump to content
Arkivverket

Search the Community

Showing results for tags 'hobøl'.

  • Search By Tags

    Type tags separated by commas.
  • Search By Author

Content Type


Forums

  • Ask the National Archives of Norway
    • Questions about archival material and use of the archives
    • Questions about the use of the Digital Archives
    • Inquiries and messages about technical errors and metadata errors in the Digital Archives
  • Ask users of the Digital Archives
    • Users' own forum
    • Assistance with transcribing handwriting
  • Collaboration between the National Archives and users of the Digital Archives
    • Questions about volunteer efforts and source registration
    • Questions about proofreading of AMF material
  • Archived forums
    • Arkiv
    • Spørsmål om skannet materiale
    • Spørsmål om transkribert materiale
    • Andre spørsmål til Digitalarkivet
    • Tekniske tilbakemeldinger
  • Miscellaneous

Find results in...

Find results that contain...


Date Created

  • Start

    End


Last Updated

  • Start

    End


Filter by number of...

Found 2 results

  1. Det finnes veldig mye info om Peder Ring og hans etterkommer i boken Familier i Drøbak i 1700 og 1800 årene https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2014030406036 Men jeg sliter med å finne opprinnelsen til Barbara Marie Høvig. Et mulig spor er et skifte i Drammen etter Peder Feddersen Høvig 4.mar.1735 hvor Barbara Maria Høvig nevnes som hans datter: http://da3.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=sk06021682&gardpostnr=1252&personpostnr=6644&merk=6644#ovre Her er Peder Feddersen Høvigs begravelse 19.feb.1735 https://media.digitalarkivet.no/kb20061215640255 Her er Barbara Marias dåp 19. mai 1733 https://media.digitalarkivet.no/kb20061215640101 25.okt.1735 gifter hun seg på nytt med han som er nevnt i skiftet, Simon Rasmussen https://media.digitalarkivet.no/kb20061215640124 Poul Holter er nevnt gift med enkens søster og de kjenner jeg til: Povel Hermandson Holter 1708-1762 gift med Anne Jensdatter Gamborg (bor på Sjåstad i Lier). Paret skal ha blitt gift i Eidsvoll og det kan være et spor, men jeg er redd det er et slektsvirus grunnet at det var en annen Jens Gamborg der. En gammel tråd har en del om Gamborg som er morens slekt https://forum.arkivverket.no/topic/164073-78732-hva-er-slekten-gamborgs-opprinnelse/ Det finnes en Jens Rasmussen Tingelstad Gamborg i Modum som trolig er den riktige morfar til Barbara Maria Høvig. Skifte etter ham er nevnt i tråden om Gamborg, men umulig å lese. Det hadde vært fint å få bekreftelse på at dette er riktig forbindelse for der bør Barbara Maria være nevnt for at kabalen skal gå opp. Eiker, Modum og Sigdal sorenskriveri, Skifteprotokoll 8c (Hba 0008.c), 1741-1743, 490aoppb: Statsarkivet i Kongsberg https://media.digitalarkivet.no/sk20081027630331 Kan føye til (som det fremgår av boken) at første barn ble født i 1755. Fødselsår på moren 1733 kan passe. Litt vanskeligere er faren til Barbara Marie Høvig. Hvor kommer han fra (Høvig i Røyken?) eller er navnet feilskrevet.
  2. Min farfar: Einar Torbjørn Magnussen ble født som uægte sønn av tjenestedreng Magnus Johannesen f.1873 og pige Josefine Olavsdtr.f.1874. Einar er døpt 16.06.1895 i Tomter sogn, Hobøl: https://media.digitalarkivet.no/view/4901/25992/29 nr. 8 5 år gammel var han pleiesønn, Folketellingen 1900: https://media.digitalarkivet.no/view/37017/738?indexing Konfirmasjonen i 1910: https://media.digitalarkivet.no/view/3449/73451/10 nr.3 I folketellingen 1910 finner vi en Ejnar Magnussen: https://digitalarkivet.no/census/person/pf01036367003104 kan det være et par skrivefeil her og at dette er riktig Einar? Han giftet seg 1.gang 26.12.1927 med Berit O. Vatnås, de fikk sønnen Torbjør/Thorbjørn 17.12.1927: https://media.digitalarkivet.no/view/3963/72074/16 og https://media.digitalarkivet.no/view/4832/74230/2 nr 4. Dette er alt jeg vet og alt er før min farmors tid, etterhistorien vet vi og mye om. Det store spørsmålet er: HVEM er foreldrene? Hvor kom de fra? Står det noe i Einar sin dåp om at mor er fra Askim? Pappa og tante sier de husker at farfar fikk brev fra sin far i USA……og at det skal være født minst en halvbror der? Vi finner ikke at han flytter ut av Hobøl, eller reiser fra Norge. Det sies og at moren Josefine døde da Einar var liten??. Men vi finner ikke hennes død heller. Noen som kan hjelpe oss?
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.