Jump to content
Arkivverket

Search the Community

Showing results for tags 'sauherad'.

  • Search By Tags

    Type tags separated by commas.
  • Search By Author

Content Type


Forums

  • Ask the National Archives of Norway
    • Questions about archival material and use of the archives
    • Questions about the use of the Digital Archives
    • Inquiries and messages about technical errors and metadata errors in the Digital Archives
  • Ask users of the Digital Archives
    • Users' own forum
    • Assistance with transcribing handwriting
  • Collaboration between the National Archives and users of the Digital Archives
    • Questions about volunteer efforts and source registration
    • Questions about proofreading of AMF material
  • Archived forums
    • Arkiv
    • Spørsmål om skannet materiale
    • Spørsmål om transkribert materiale
    • Andre spørsmål til Digitalarkivet
    • Tekniske tilbakemeldinger
  • Miscellaneous

Find results in...

Find results that contain...


Date Created

  • Start

    End


Last Updated

  • Start

    End


Filter by number of...

Found 3 results

  1. Jeg har ei slektslinje som ender med Solve Anundsen (ca 1473-etter 1558) på Østre Borge (Loft-Borge) i Gjerpen. Gard Strøm, som har skrevet den internettbaserte bygdeboka "Gamle Gjerpen", viser til flere dokumenter som på en fornuftig måte knytter Solve Anundsen og hans etterkommere til Østre Borge. "Gamle Gjerpen" viser også at det er sannsynlig at Solve var sønn av Anund Solvesen. Bygdeboka antyder også forsiktig at det kan være en forbindelse mellom Anund Solvesen og gården Nord-Hem i Sauherad. https://gamlegjerpen.no/Bygdebok/BorgeO/BorgeOGml.htm I "Bygdebok for Sauherad, 2" finner jeg Anund Solvesen (ca 1390-etter 1477) på Nord-Hem. Han skal være sønn av Solve Ormarsen (ca 1350 (veldig usikkert)-etter 1442), sønnesønn av Ormar Borgarsen (nevnt i diplom i 1399) og oldebarn av Borgar på Hem (nevnt i diplom i 1337). Bygdeboka henviser til flere middelalderdokumenter som bevis for slektskapet mellom Anund, Solve, Ormar og Borgar, og det ser alt plausibelt ut i mine øyne. Bygdeboka påstår også at Anund Solvesen forlater Nord-Hem og bosetter seg på Østre Borge i Gjerpen. https://www.nb.no/nbsok/nb/b439ee46191564168f91e21014687702?lang=no#607 Jeg er klar over at "Bygdebok for Sauherad" skal leses med en klype salt, men jeg tenker at det vel er både bevisbart stoff og gjetninger i mange bygdebøker. Nå er det en stund siden bygdeboka kom ut (1980-tallet?), og jeg lurer på om noen har gjort noe mer forskning på denne/disse slektene. Jeg skulle gjerne hatt svar på disse spørsmålene: 1) Er det rimelig å tro at Anund Solvesen Østre Borge og Anund Solvesen Nord-Hem er samme person? 2) Er slektskapet mellom Anund, Solve, Ormar og Borgar Nord-Hem så sikkert som "Bygdebok for Sauherad" vil ha det til?
  2. Ole Bjørn Darrud

    Slekt i midtre Telemark før 1815?

    Nettstedet https://www.simt.no/ med tilhørende database inneholder personer og familier som er registrert i primærkildene før 1815. Puslespillet har blitt lagt på nytt, i første omgang, for sognene/områdene Flåbygd (i Kviteseid), Lunde og Bø i Telemark. Men omkringliggende sogn er også representert der det er funnet kilder som underbygger hvor folk kom fra/flyttet til. Mye av informasjonen pr person er basert på egne avskrifter av kirkebøker, skifter, manntall og tingbøker. I tillegg til kopi av avskrift er det tatt med link til primærkilde (DA). Det er også laget korte historier med utgangspunkt i tingbøkene + løsninger på noen slekts-nøtter. Veien vider går bakover i tid mot år 1600 og østover mot Sauherad. Avskrift av skattelister på 1600-tallet og skifter i Sauherad er godt i gang. Databasen vil bli oppdatert fortløpende etter hvert som skiftene i Sauherad legges inn. Nyheter vil bli lagt ut her https://www.facebook.com/simt.no Mvh Ole Bjørn
  3. Kari Olsdotter Stigen, fødd i Sauherad 11.10.1848, gifte seg i Dane Co., WI 4.9.1870 med Erik Andersson Grov, fødd i Jostedalen 14.8.1843, utvandra i 1867. Kari var dotter av Ole Torstenson og Kari Danielsdotter, husmannsfolk på Stigen under Holte: https://media.digitalarkivet.no/view/5982/133 NB: Denne fødsli manglar både i basen på Digitalarkivet og hjå FamilySearch!! FT1865 syner at parfolket framleis budde på denne plassen: http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=0822&kenr=003&bnr=0052&lnr=000 Men dotteri Kari er ikkje nemnd! Eg ser elles at foreldri vart vigde i Sauherad 13.1.1842: https://media.digitalarkivet.no/view/5982/256 Kari er tydeleg frå Stigen, men kva med Ole Torstenson? Velta i Juxebø? Utfordringane mine gjeld følgjande: * Utvandringsåret til Kari Olsdotter Stigen? * Kva gard/plass hadde Ole Torstenson opphavet sitt ifrå? Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.