Gå til innhold
Arkivverket

[#15367] Hjelp til å finne ut hvor John Ols. Rue fra Hovin i Telemark ble av


Gjest Kim Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kim Olsen

Hei. Jeg har sliti i rn evighet med å finne ut av hvor en John Ols. Rue ble av etter han annkom Ellis Island.Han er født i 1884 og reiste til usa i 1904.Håper noen kan gi meg noen tips på hvordan jeg kan komme vidre i letingen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Etter han ankom...har du en link til manifestet, og en link til protokollen her på DA?Hvem var hans foreldre, søsken, hvor var han i 1900? Gårdsnavn (Rue?)? Var det noen andre familiemedlemmer som emigrerte etc? Var han gift og hadde han barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Er han identisk med Johannes Ols. Rue i Seljord 1900 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00828.wc2&variabel=0&postnr=1245&fulle=true&spraak=n>Lenke ?Mest trolig er det kanskje denne karen, Jon Ols. som bor på gården Rue i 1900 Lenke fødested Tinn.-----Her er manifestet da han ankommer Ellis Island den 28. oktober 1904, se linje 19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

:-) Og her er han i emigrantprotokollen for Kristiania Lenke , som du ser er han sammen med reisefølget sitt.Hva vet du om denne onkelen som han skulle til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Hva vet du om hans søsken da? Emigrerte noen av dem? Var det noen i slekta som hadde emigrert og hvor?Har du sett skifte etter hans foreldre om det kan nevne hvor han ble av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kim Olsen

Det er svært lite vi vet om han.En av hans søstre motokk noen brev fra han. Det hun fortalte min mor var at han hadde fått 3 barn og sønnen var flyger.Hans søster mistet kontakten med han når hennes hus brant ned til grunden.Tror ikke mange av de søskene her hadde noe kontakt etter de flyttet hjemmende fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kim Olsen

Den byen som han reiste til tror jeg er en by som heter Ostrander. Det er en bitte liten by i minnesota. Tror ikke den er på alle kart engang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Astin heter kanskje onkelen. Du får sjekke ut om han hadde en onkel som het Østen. Er kanskje bror av hans far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Da har du kanskje noen årstall? Når kom brevene og hvor gamle var barna da? Det høres ut som om du vet mer enn det du forteller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kim Olsen

Det som jeg fortalte deg nå, er det min mor fortalte meg.Det er det eneste hun fikk greie på av søsteren til John før hun døde.Dette var på 80 tallet, så det er endel år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Her har vi nok onkelen i 1920-----1920 U.S. Census • Minnesota • Fillmore • Bloomfield • ED# 15Austin Strand, 55 år, tror han emigrerte i 1887Hustru Betzy Strand, født i Norge, 57 årSønnen Elton Strand født i Minnesota, 21 år.-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kim Olsen

Men hva gjør jeg videre nå. Du har funnet ut mere enn meg du på denne tiden enn hva jeg har gjort på et år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

:-) Det kan jo hende at vi finner ut mer også!!Jeg synes du skal sjekke ut når hans foreldre døde, og hva skiftet etter disse sier om hans bosted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kim Olsen

hans far hette ole ols rue f. 1859 d. 1937 hans mor hette Aagot olsdtr Bøhagen f. 1863 d.1906men hvorvidt han ble tilkalt når foreldrene død er jeg ikke sikker på.hvordan får jeg eventuelt sjekket det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Og her har du nok onkelen Østen Olsen vil jeg tro som i 1887 reiser ut fra Kristiania Lenke . Han skulle til Harmony i Minnesota. Kanskje det fantes slekt der borte? Billetten var forhåndsbetalt.Har du sjekket ut hva en eventuell bygdebok forteller om denne familien?-----Ellers har jeg så smått tittet litt på en John Rae i Montana 1920. Han var 35 år og alene, men jeg har så langt valgt å se bort fra ham. Var sønnen hans flyver under 2. verdenskrig,eller i Vietnam???? Jeg prøver å tidfeste når han stiftet familie.-----Skiftepapiret vil fortelle om arvingene og hvor de bodde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Fikk du noen hint om hvor han bodde med sin kone og 3 barn? Vel det er ikke lett å si noenting, men kanskje du skulle ksote på deg å bestille nat. papirerne til denne karen dersom skiftepapirene ikke forteller noe?-----1930 U.S. Federal Census - North Dakota - Steele - Primrose - District 18John Ree,45 år, ND 1930, gift med Bertha på 39 år. En datter Judith F. på 5 år. de giftet seg når de var 39 og 32 år gamle. Bertha var også norsk, mens datteren var født i ND. Han ble nat i 1906 oh hun i 1911. Yrke farmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kim Olsen

Det måtte ha hvert i usa. Etter som jeg har forstått så fant han henne der nede. han ble også gammel ble jeg fortalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.