Gå til innhold
Arkivverket

[#15554] Peder Christensen Trane - født 1550


Gjest Terje Berger
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Og hva med initialene på et confectfat - T.H.D.L. - kan det ha vært Trine HansDatter gift med gamle Oluf L. Homle - med forbokstaven til et hittil ukjent etternavn - L...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

..og hva med I.A.D.R - kan det ha vært Ingeborg AugustinusDatter Røgh - hennes sønnesønn, Gabriel, var gift med Trine Madsdtr Homle. Gabriel døde allerede 1703, og Trine satt igjen med 3 barn på 1, 2 og 3 år. Hun kan vel ha måttet avhende noe sølv (til nærmeste familie?). Da har vi i tilfelle også for første gang en antyding om at det var Røg-stammoren Ingeborg Augustinusdtr som hadde med seg Røg-navnet. Er det noen som klarer å finne skiftet etter Gabriel Røg(ow) - det skal finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja, jeg finner skiftene for Salten prosti på nettet for 1701-1744, men når en går bak 'overskriften', så starter innføringen i 1708.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

I lenka over her - til skiftet etter Gabriel Røg, er Christen Mathisen nevnt (midt på første side). Står det at han er verge for enka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Her får vi også egenhendig underskrift av bl.a. C. Mathiessøn, som ser ut til å ha skrevet navnet slik jeg viser her ('dette saaledes bekreftes ved vore hender'). Christen er verge for enka, mens Madtz Homle (som skriver navnet slik) er verge for yngste og eldste barn, og min forfader Augustinus Gabriels Røg (som skriver navnet slik) for det mellomste barnet. Se nederst til høyre Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.